کد خبر: ۱۲۰۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - 2016August 22
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس یافته‌های پژوهشگران، قربانیان مسن سکته که مبتلا به کم خونی (آنمی) هم باشند، بیشتر در معرض خطر مرگ‌ومیر قرار دارند
به گزارش شفا آنلاین،. به گفته محققان دانشگاه آبردین اسکاتلند، از بین هزاران بیمار سکته‌ای، آن‌هایی که مبتلا به کم خونی هستند، 5/1 تا ۲ برابر دیگر بیماران سکته‌ای در معرض خطر مرگ در مدت یک سال بعد از سکته هستند.

       دکتر فیو مایینت، عضو گروه تحقیق، در این باره می‌گوید: «هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد درمان کم خونی موجب پیشگیری از سکته خواهد شد، اما همانند بسیاری از شرایط، افراد مبتلا به کم خونی باید به فکر درمان این مشکلشان باشند.» به گفته وی، کم خونی در بیماران سکته‌ای متداول است. در مجموع افراد مسن‌تر مبتلا به آنمی یا کم خونی هستند. کم خونی ناشی از میزان پایین هموگلوبین است، پروتئین‌های موجود در سلول‌های قرمز خون که اکسیژن را به سراسر بدن حمل می‌کنند.

       در این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۸۰۰۰ بیمار سکته‌ای با میانگین سنی ۷۷ سال را که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در بریتانیا در بیمارستان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. همچنین آنها ۲۰ مطالعه قبلی که در مجموع شمار شرکت کنندگان را به ۳۰ هزار نفر می‌رساند، نیز بررسی کردند.

       گروه تحقیق دریافت در حدود ۲۵ درصد بیماران سکته‌ای مبتلا به کم خونی بودند. این شرایط با ریسک بالای مرگ تا یک سال بعد از بروز سکته مرتبط بودند. با این حال، افزایش سطح هموگلوبین با پیامدهای ضعیف‌تر و خطر بیشتر مرگ، عمدتا اولین ماه بعد از بروز سکته مرتبط است. به گفته محققان، هر دو حالت سطح بالا و پایین هموگلوبین با ریسک بالای مرگ بعد از سکته مرتبط هستند.
HealthDay

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: