کد خبر: ۱۱۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 19
شفا آنلاین>سلامت>محققان علوم پزشکی در آمریکا دریافتند ویروس زیکا قادر است به بخش های خاصی از مغز که مربوط به حافظه و یادگیری هستند به صورت اختصاصی حمله کند.
به گزارش شفا آنلاین، براساس این یافته ها که درقالب مقاله ای در شماره اخیر نشریه سلول های بنیادی Cell Stem Cell منتشر شد این نگرانی ایجاد می شود که این ویروس ممکن است برحافظه و یادگیری میلیون ها انسانی که به این ویروس آلوده شده اند تاثیرگذارد.
دکترجوزف گلیسون وهمکارانش دردانشگاه راکفلردرنیویورک اعلام کردند این عارضه بیماری زیکا باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش خبرگزاری رویترز،  ویروس زیکا نخستین باردرسال 1947 درآفریقا ودربدن یک میمون یافت شد.
نام این ویروس ازجنگلی دراوگاندا که نخستین میمون های مبتلا به ویروس درآن یافت شده اند، گرفته شد.
بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی،‌ این ویروس توانست درطول چندین سال، به تدریج درکشورهای اوگاندا وتانزانیا ازمیمون به انسان منتقل شود.
زیکا نیزهمچون دوبیماری تب دانگی وچیکونگونیا که بیماری های مشابهی هستند،‌ توسط گونه هایی ازپشه منتقل می شود که درمناطق حاره و تحت حاره ای زندگی می کنند و آدس آجیپتی Aedes aegypti وآدس آلبوپیکتوس Aedes albopictus یا پشه ببرنام دارند.
بیماری در70 تا 80 درصد موارد، بدون هیچ نشانی بهبود می یابد.
علائم بیماری شبیه یک آنفلوانزای ساده اند و شامل سردرد، درد عضلات و درد مفاصل و نیز تب خفیف به علاوه ضایعات پوستی خفیف می شوند.
این علائم بین دو تا هفت روز بروزمی کنند و به اتمام می رسند.
دوعارضه عمده و مهم این بیماری عبارتند از: مشکلات دستگاه عصبی و کوچکی سر نوزادان درمادران بارداری که به زیکا مبتلامی شوند.
البته هنوز به طور قطع ارتباط علی ومعلولی بین این دوعارضه و بیماری زیکا،‌ تایید نشده است.
عارضه اصلی عصبی این بیماری، سندروم گیلن باره است که نوعی بیماری است که در آن دستگاه عصبی انسان به مغز واعصاب خود شخص حمله می کند و ضعف و گاهی فلج را سبب می شود.
بیشترمبتلایان به زیکا بهبود می یابند ولی گاهی بیماری مرگبارمی شود.
میکروسفالی یا کوچکی جمجمه و ناهنجاری های مغزی در نوزادان نیز گزارش شده اند که بیشتر موارد یاد شده دربرزیل بوده است.شبکه خبر
برچسب ها: زیکا ، ویروس ، یادگیری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: