کد خبر: ۱۱۹۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف، سلول‌های بنیادی و درمان بیماریهای ارتوپدی، سلولهای بنیادی و درمان بیماری‌های پوستی و اخلاق پزشکی در سلول درمانی در کنفرانسی که با همت جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی برگزار شد،‌ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین، کنفرانس علمی کاربرد، پتانسیل‌ها و چشم اندازهای سلول‌های بنیادی صبح امروز(پنجشنبه) با همت جهاد دانشگاهی واحد خراسان شمالی در محل بیمارستان امام علی(ع) بجنورد برگزار شد.

دکتر سعید آبرون مدیرفنی بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان در این کنفرانس گفت: سلول‌های بنیادی توان این را دارد که مشابه خود را بسازد و این سلول‌ها می‌توانند تمایز پیدا کنند.

دکتر آبرون افزود: سلول بنیادی می‌تواند خود را حفظ کند و سلول‌های دیگری را بسازد.

وی با اشاره به اینکه چندین نوع سلول بنیادی وجود دارد، ادامه داد: یکی از این سلول‌ها، سلول‌های همه توان است که می‌تواند یک جنین را تشکیل دهد، دیگری سلول‌هایی هستند که یک مرحله تمایز یافته و بالغ‌تر شده و می‌تواند سه لایه جنینی را تشکیل دهد و سلول بعدی سلول بنیادی چند توان است که توانایی کمتری را دارد.

آبرون با طرح این سوال که سلولهای بنیادی را می‌توان از کجا گرفت؟ اظهار کرد: خون بندناف و مغز استخوان از جمله مواردی است که می‌توان این سلول‌ها را از آن گرفت.

وی با بیان اینکه سلولهای بنیادی خون بند ناف پنجره ای برای درمان بیماران باز کرده است، تاکید کرد: خون بند ناف بهترین منبع برای درمان بیماری‌های خونی به خصوص برای اطفال است.

مدیر فنی بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان توضیح داد: جمع آوری این خون هیچ دردی نه برای مادر و نه برای نوزاد ندارد، جمع آوری آن آسان‌تر و ریسک عفونت آن پایین است و احتیاج به زمان زیادی برای جمع آوری ندارد.

وی تصریح کرد: خون بند ناف شانس درمان مریض را از 20 درصد به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دکتر آبرون گفت: هم اکنون 334 بانک خون بند ناف در دنیا وجود دارد که در آنها سه میلیون و 700 هزار نمونه نگه‌داری می شود و در حال حاضر 33 هزار بیمار پیوند خون بند ناف را دریافت کرده اند که 16 هزار بیمار زنده مانده و از مرگ نجات یافته‌اند.

وی با اشاره به اینکه تعداد سلولی که می‌توان از بند خون ناف گرفت حدود 700 میلیون سلول است، خاطرنشان کرد: این مقدار سلول برای درمان یک بیمار حدود 9 ساله کافی است.

آبرون تعداد کم سلول‌های بند خون ناف و جمع آوری آن در 10 دقیقه ابتدایی تولد فرزند را از معایب آن بیان کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بانک خون بند ناف دولتی و خصوصی در ایران وجود دارد، افزود: این بانک‌های خون حدود 75 هزار نمونه را ذخیره سازی کرده اند.

مدیرفنی بانک خون بند ناف پژوهشگاه رویان اضافه کرد: پژوهشگاه رویان در سال گذشته 13 نمونه از خون بند ناف را به  منظور امر پیوند به بیمارستان‌هایی که پیوند را انجام می‌دهد ارسال کرده است.

دکتر محسن عمادالدین مسئول گروه سلول درمانی بیماری ارتوپدی پژوهشگاه رویان نیز در این کنفرانس گفت: ایران هشتمین کشوری است که توانست سلول را جدا کند و بر روی آن به منظور امر درمان تحقیقات را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این پژوهشگاه تحقیق و درمان یک سری از بیماری های ارتوپدی که بسیار اذیت کننده است در دستور کار خود قرار داده، ادامه داد: آرتروز یکی از این بیماری‌ها بوده که 70 درصد از افرادی که توانستند سلول های بنیادی را به منظور درمان این بیماری دریافت کنند، بهبود یافته اند.

وی جوش نخوردن استخوان را یکی دیگر از موارد مشکل ساز برای بیمار و پزشک بیان کرد و گفت: با تزریق سلول‌های بنیادی توانستیم در این زمینه نیز موفقیت هایی داشته باشیم.

عمادالدین اظهار کرد: کشت غضروف از دیگر مواردی است که در این پژوهشگاه انجام شده و با موفقیت همراه بود.

وی تصریح کرد: هم اکنون 20 درصد از درمان‌های معمولی در دنیا از طریق سلول‌های بنیادی انجام می‌گیرد و ما نیز باید توان خود را در این زمینه افزایش دهیم.

دکتر امیر باجوری عضو گروه سلول درمانی بیماری‌های پوستی پژوهشگاه رویان بیان کرد: 215 هزار تحقیق بالینی در دنیا در حال اجراست که 15 درصد از این رقم مربوط به سلول درمانی است و 10 درصد از این مقدار متعلق به بیماری های پوست است.

وی توضیح داد: در سال 2014 در منطقه خاورمیانه 15 فقره تحقیق بالینی در خصوص سلول درمانی بر روی پوست اجرا شد این درحالیست که این مقدار در آمریکا 250 فقره تحقیق بوده است.

به گفته وی این تعداد تحقیق در سال 2016 در خاورمیانه به 70 و در آمریکا به دو هزار مورد رسید.

باجوری با طرح این سوال که آیا سلول‌های بنیادی در جوان سازی پوست، رفع چین و چروک، ریزش مو و ... موثر است، گفت: تا سال 2013 تحقیق در این خصوص در کشور آمریکا 470 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در حوزه زیبایی تاکنون اقدامات زیادی در ایران و دنیا انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه EB یکی از بیماری‌های سخت پوستی است، تصریح کرد: امر سلول درمانی برای درمان این بیماری در حال اجراست.

باجوری تاکید کرد: شاید سلول درمانی آینده علم پزشکی باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: