کد خبر: ۱۱۹۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن دیابت گابریک‌ ایران گفت: مدرسه دیابت ایرانی به عنوان یک الگویی برجسته ‌برای جهان در سازمان بهداشت جهانی انتخاب شده است.
به گزارش شفا آنلاین،هرمز کیخانزاده رئیس انجمن دیابت گابریک‌ ایران در جشن بادكنك قندی كه به مناسبت سالروز تاسيس انجمن در ايوان شمس برگزار شده است، گفت: در نشست سازمان جهانی بهداشت مارگارت‌ چان‌ دبیر کل سازمان بهداشت جهانی مدرسه دیابت ایرانی را به عنوان یکی از دستاوردهای برجسته برای انجمن‌های دیابت در جهان معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه در ایران حدود 5 میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند گفت: رييس سازمان بهداشت جهانی در نشست امسال اعلام كرد هر سال ٨٣٠ ميليارد دلار صرف هزينه های بيماران ديابتی می شود و اين بيماري عامل مرگ ١.٥ ميليون نفر در جهان مي شود افزايش قند خون نيز ٢.٢ ميليون نفر مرگ را به دليل بيماري قلبي ناشي از آن به اين آمار اضافه مي كند.

 كيخانزاده با اشاره به اينكه یکی از مهمترین دلایل عدم کنترل دیابت عدم انگیزه و آگاهی کافی بیماران است،گفت: مدرسه دیابت ایران یک تشکل ملی  غير دولتي است كه عمده افراد فعالیت‌ کننده در آن مبتلا به دیابت هستند و مهمترین ویژگی اين انجمن ایجاد همدلی بین افراد دیابتی و جامعه است.

رييس انجمن ديابت گابريك ايران با معرفي ساختار آموزشي مدرسه ديابت ايران گفت: چهار مشخصه كليدي در اين مدل ايرانی به جهان معرفی شده است مشاوره همدلانه بر مبنای اينكه بيشتر اعضاي انجمن را افراد ديابتی تشكيل می دهند اولين مشخصه و آموزش بر مبنای تجربه و برگزاری 18 نوع دوره آموزشی بر مبنای گروه‌های مختلف دیابتی و سيستم پيگيري فعال سه مشخصه ديگر مدرسه ديابت ايرانی و مهمترين اقدامات انجمن دیابت گابریک در ایران است.

در ادامه محمد تقی چراغچی‌باشی مشاور معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه نام انجمن دیابت گابریک از یکی از رودخانه‌های همیشه جاری ایران در بخش محروم و کم آب کشور گرفته شده است گفت: همانگونه که رود همیشه جاری گابریک موجب عمرانی یک بخش خشك ومهم کشور می‌شود آموزش‌های انجمن نیز باعث نجات جان بیماران و کنترل بیماری‌ آن‌ها شده و با آموزش‌های درست سلامت بیماران تضمین و با آموزش‌های غلط باور های نادرست و پیامد‌های ناگواری ایجاد می‌شود.


وی ادامه داد: تاکنون 432 میلیون بیمار دیابتی در سراسر دنیا وجود دارند و به همین میزان تنوع بیماری دیابت وجود دارد به همین دلیل انجمن دیابت گابریک 18 دوره آموزشی مختلف را برای گروه‌های هدف بیماری ترتیب داده است.

مشاور معاون وزیر بهداشت با اشاره به یکی از ایده‌های خلاقانه انجمن دیابت گابریک اظهار داشت: یکی از راه‌کارهای مدرسه دیابت ایجاد کلاس‌های آموزشی جذاب برای کودکان 6 تا 12 سال است در این دوره برای آموزش و انتقال مفهوم بیماری دیابت به این رده سنی از یک شخصیت داستانی به نام کیپو‌ کمک گرفته شده است.

وي ادامه داد:  کیپو شخصیتی عروسکی است که به دیابت مبتلا بوده و از سیاره خود رانده شده و به گابریک پناه آورده است با توجه به اینکه به کودکان نمی‌توان گفت که با خوردن خوراکی‌های قندی عضو شما قطع شده یا قلب و چشمتان‌ دچار آسیب می‌شود به همین دلیل به کودکان گفته می‌شود که در صورت اینکه فعالیت‌های لازم انجام نشود قدرت‌های جادویی کیپو‌ از بین می‌رود و اينگونه آن ها را به كنترل بيماري تشويق مي كنيم اين ايده از سوي سازمان  به عنوان يه ايده خلاقانه معرفی و حمايت شد.

چراغچي باشي با اشاره به اینکه آمار دقیق از مبتلایان به دیابت وجود ندارد گفت: با توجه به آخرین تحقیقات و آمارگیری حدود 11 در صد جمعیت کشور مبتلا به دیابت بوده و نیمی از مردم از بیماری خود اطلاع ندارند.

وي با اشاره به اینکه انجمن گابریک 100 هزار عضو دارد گفت: 40 درصد از اعضا از شهرستان‌ها و 60 درصد از بیماران از تهران متمرکز شده‌اند با توجه به درخواست‌های دانشگاه علوم پزشکی انجمن به شهرهای مختلف رفته و دوره‌های آموزشی متناسب با دیابت را به کادر پزشکی و بیماران ارائه می‌دهد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: