کد خبر: ۱۱۹۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 16
شفا آنلاین>سلامت>معاون اجرایی مدیریت مبارزه با بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: غربالگری نوزادان از سال 1382 در کشور آغاز شده و تاکنون بیش از 12 میلیون نوزاد علیه بیماری اختلال های رشد غربالگری شده است.
به گزارش شفا آنلاین، علیرضا مهدوی روز سه شنبه در کارگاه آموزشی سالانه غربالگری کم کاری تیروئید که نخستین بار در یاسوج مر کز کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد اظهار داشت: 18 هزار نوزاد از این تعداد در کشور بیمار تشخیص داده شدند.
وی گفت: بیماری یک سوم این نوزادان گذرا و دو سوم باقی مانده و با مشارکت جدی خانواده ها 100 درصد کنترل شده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بهترین زمان درمان، پنج روز نخست تولد نوزاد است، تصریح کرد: این بیماری ها تا قبل از روز بیست و هشتم تولد نوزاد با هزینه اندک قابل درمان است.
مهدوی افزود: کنترل به موقع و غربالگری نوزاد مانع از بروز بیماری هایی مانند اختلال رشد و عقب ماندگی ذهنی نوزادان خواهد شد.
وی میانگین این اختلال رشد در کشور را 2 و هفت دهم درصد عنوان کرد و گفت: این میانگین در کهگیلویه و بویر احمد چهار و سه دهم درصد گزارش شده که ضرورت مشارکت خانواده ها برای انجام آزمایش های زمان تولد نوزاد را بیشتر کرده است.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: پوشش غربالگری در کشور بیش از 97 درصد بوده که نشاندهنده اطلاع رسانی مطلوب وزارتخانه، حساسیت و مشارکت خانواده ها برای اجرای بهتر این طرح است.
مهدوی ادامه داد: با قرار گرفتن اجرای غربالگری در طرح تحول نظام سلامت پوشش آن به 100 درصد خواهد رسید.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: کارشناسان 64دانشگاه علوم پزشکی کشور در این کارگاه آموزشی حضور دارند.
سید رشید غفاری اظهار داشت: شیوه های جدید چگونگی کنترل کم کاری تیروئید، اقدام برای پشگیری از عوارضی مانند اختلالات رشد و عقب ماندگی ذهنی و چگونگی ادغام طرح غربالگری شنوایی در این کارگاه به مدت 2 روز بررسی می شود.
وی بیان کرد: تاکنون 61 درصد از افرادی که دچار اختلال های رشد در کهگیلویه و بویراحمد بودند با همکاری خانواده ها درمان شدند.
کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود 700 هزار نفر در جنوب غربی ایران واقع شده است.
برچسب ها: غربالگری ، تیروئید ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: