کد خبر: ۱۱۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
شفا آنلاین>سلامت>معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی از آغاز تحول در نظارت بر بهداشت محیط با نوسازی ناوگان بازرسی، خرید خدمت از بخش خصوصی و بکارگیری 15 هزار فارغ التحصیل بهداشت محیط خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،محسن فرهادی افزود: برنامه ارتقای بهداشت عمومی در زیر مجموعه برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت به عنوان یک وظیفه حاکمیتی شروع شده است و با اجرای این طرح بازرسی ها در زمینه بهداشت محیط تقویت می شود.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، ناوگان نظارتی بهداشت محیط با استفاده از خودروهای یک رنگ پژو یا سمند سفید که بر روی همه آنها لوگوی «بهداشت 190» درج شده، فعالیت می کنند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت برای ارائه این خدمات، خودروی جدیدی خریداری نمی کند و از امکانات موجود به علاوه استفاده از امکانات و اجاره از بخش خصوصی، نظارت بر وضعیت بهداشت محیط را تقویت می کند.

** شماره 190 و 1490 پاسخگوی 24 ساعته
وی افزود: علت درج لوگوی «بهداشت 190» بر روی خودروهای بهداشتی، این است که شماره تلفن 190 و 1490 به صورت 24 ساعته پاسخگوی شهروندان برای اعلام شکایت از مشکلات بهداشت محیط زندگی فعالیت می کند، ضمن اینکه مردم می توانند در تماس با این شماره ها از آ خرین اخبار حوزه بهداشت محیط با خبر شوند و پیشنهادهای خود را ارائه کنند.
فرهادی افزود: علاوه بر فعالیت این ناوگان جدید، بازرسان بهداشت محیط وزارت بهداشت به فناوری های جدید برای تسریع در روند بازرسی مجهز می شوند.

**خرید تجهیزات سنجش دیجیتال نمک، روغن و میکروب
وی گفت: به عنوان مثال قرار است کیت های جدیدی در اختیار بازرسان قرار گیرد که میزان نمک موجود در نان را در محل نانوایی با نمونه گیری از نان نشان دهد و در صورت وجود نمک بیش از حد مجاز در همان محل برخوردهای قانونی صورت گیرد، در حالی که در گذشته نمونه ها باید به آزمایشگاه فرستاده می شد و فرآیند بازرسی طولانی بود.
فرهادی اضافه کرد: یک نمونه دیگر این تجهیزات دستگاه سنجش PPM است که ظرف دو تا سه دقیقه سلامت روغن مصرفی در اغذیه فروشی را بررسی می کند و اعلام می کند که روغن سالم است یا نه، چراغ سبز این دستگاه نشانه سالم بودن روغن و چراغ قرمز نشانه ناسالم بودن روغن است.
وی گفت: همچنین از دستگاه ترمومترلیزری نیز برای کنترل حرارت استخر و نیز از دستگاه های کلرسنج دیجیتال برای بررسی میزان کلر استخرها استفاده می شود، علاوه بر آن از کیت های کدورت سنج نیز برای سنجش پارامترهای شیمی- فیزیک آب مانند آلودگی های میکروبی استفاده می شود.
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت افزود: در مجموع دستگاههای جدید سنجش نمک، روغن، اسیدیته، نور، صدا و ... جدید و دیجیتال خریداری شده و در اختیار ماموران بهداشت محیط قرار می گیرد تا فرآیند نظارت بر بهداشت اماکن تسریع و دقیق تر شود.
وی گفت: وزارت بهداشت حدود چهار هزار مامور بهداشتی دارد که این دستگاه ها در اختیار همه آنها قرار می گیرد البته برخی از این دستگاه ها که گرانتر هستند، مانند دستگاه سنجش سلامت روغن ( PPM) به تعداد شبکه های بهداشت خریداری می شود و هم اکنون 460 شبکه بهداشتی در کشور داریم.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: خرید این تجهیرات جدید ادامه دارد و در صورت تامین منابع لازم مراحل تکمیل خرید و واگذاری تجهیزات جدید به بازرسان انجام می شود.
فرهادی گفت: اقدام مهم دیگر استفاده از توان بخش خصوصی برای افزایش توان نظارتی است، زیرا سیستم دولتی امکان گسترش ندارد و قرار نیست وزارت بهداشت سیستم دولتی را گسترش دهد.
وی افزود: همکاری بخش خصوصی در نظارت بر بهداشت محیط دو جنبه دارد اول اینکه در قالب نظام شبکه در جاهایی که برای نظارت حاکمیتی اختلال و کمبود نیرو داریم، با خرید خدمت از بخش خصوصی در پایگاههای جامع سلامت این کمبود را جبران می کنیم.
فرهادی گفت: علاوه بر آن از توان و ظرفیت فارغ التحصیلان بهداشت محیط که الان دانش آموخته شده و کار خاصی ندارند نیز استفاده می کنیم.
وی افزود: اقدام مهم دیگری که در قالب طرح تحول بهداشت انجام می شود، این است که امکان خودکنترلی اماکن عمومی را برای خوداظهاری فراهم می کنیم و با این کار اصناف، در گام اول با گرفتن مشاور خودشان وضعیت بهداشتی خود را اعلام می کنند.

**جذب 15 هزار فارغ التحصیل بهداشت محیط
معاون مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت گفت: حدود 15 هزار فارغ التحصیل بهداشت محیط در کشور داریم که بسیاری از آنها بیکار هستند، این افراد در قالب شرکت های جدید و به عنوان مشاوران فنی به اصناف مختلف کمک می کنند تا گزارش خوداظهاری را با توجه به شاخص های وزارت بهداشت ارائه کنند.
وی افزود: این فارغ التحصیلان باید تاییدیه های لازم را از وزارت بهداشت بگیرند اما هزینه های خدمات آنها را اصناف می دهند.
وی افزود: خوداظهاری این گزارشگران نیز به صورتی است که هر زمان وزارت بهداشت به عنوان حاکمیت خواست صنف مربوطه را بازرسی کند، گزارش بازرسی با گزارش ارائه شده از سوی این مشاوران تطابق داشته باشد.
فرهادی گفت: در واقع با این کار، کل فرآیند بازرسی اصناف برون سپاری می شود.به این ترتیب وزارت بهداشت نظارت عالیه خود را حفظ می کند و مشاوران بهداشتی برای رفع نواقص و نقاط بحرانی بهداشت به اصناف کمک می کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: