کد خبر: ۱۱۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 13
شفا آنلاین>سلامت>این روزها، رسانه‌ها آنقدر بر چاقی و اضافه وزن متمرکز شده‌اند که اغلب، افرادی را که دچار لاغری مزمن و یا در حال کاهش وزن ناگهانی هستند فراموش می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،اضافه وزن همیشه پیوند مستقیمی با مشکلات سلامتی دارد اما کم وزن بودن و یا کاهش ناگهانی وزن و ارتباط آن با ابتلا به برخی از بیماری‌ها را نباید از نظر دور داشت.
درحالی که برخی افراد به طور طبیعی باریک اندام هستند، برخی دیگر ممکن است دچار نوعی از لاغری باشند که طبیعی نیست.

کاهش وزن ناگهانی ممکن است علامت هشداردهنده ابتلا به برخی بیماری‌ها باشد و نیاز به پیگیری‌های جدی پزشکی دارد. در این مطلب به 6دلیل کاهش وزن ناگهانی می‌پردازیم.

1. تیروئید پر کار

پرکاری تیروئید زمانی رخ می‌دهد که تیروئید شما هورمونی به نام تیروکسین را بیش از حد تولید کند. این اتفاق باعث افزایش متابولیسم می‌شود و در نتیجه بدن کالری بیشتری می‌سوزاند که منجر به افت ناگهانی وزن یا لاغری مزمن می‌شود. تیروئید پرکار تعادل شیمیایی بدن شما را به هم می‌زند و می‌تواند منجر به علائم دیگری همچون اضطراب، و حساسیت به گرما شود. در زنان علاوه بر موارد بالا امکان نامنظم شدن چرخه ی قاعدگی و شکننده شدن موها نیز وجود دارد. تشخیص این بیماری در افراد مسن سخت‌تر است اما با افزایش ضربان قلب قابل پیش‌بینی است.

2. دیابت

دیابت ممکن است علاوه بر کاهش وزن با نشانه‌های غیر قابل توضیحی نیز همراه باشد. افت ناگهانی وزن ممکن است به این معنی باشد که بدن شما به اندازه کافی انسولین را برای پردازش قند خون و تبدیل آن به انرژی تولید نمی‌کند. به همین دلیل بدن شروع به استفاده از ذخایر چربی و عضله برای تولید انرژی خواهد کرد. دیابت همچنین می‌تواند منجر به تکرر ادرار و در نتیجه کم آبی بدن شود. اگر شما بیش از 5درصد از وزن بدن را در کمتر از 6ماه از دست دادید، زنگ خطر برای شما به صدا درآمده و باید برای تشخیص دیابت به پزشک مراجعه کنید.

3. بیماری سلیاک

بیماری سلیاک می‌تواند به مشکلات گوارشی ناشی از عدم توانایی روده کوچک برای جذب مواد مغذی ضروری منجر شود چراکه مبتلایان به سلیاک دچار عدم تحمل گلوتن هستند که در محصولات حاوی گندم موجود است. با وجود داشتن اشتهای طبیعی و مصرف کافی مواد غذایی، مبتلایان به این بیماری، کاهش وزن محسوسی را تجربه می‌کنند. سلیاک همچنین می‌تواند منجر به اسهال و از دست دادن تراکم استخوان شود که هر دو عاملی برای کاهش وزن هستند. تشخیص سلیاک دشوار است و بسیاری از مردم ممکن است بدون آن‌که بدانند به آن مبتلا باشند. نشانه‌های این بیماری بسته به سن متفاوت است. 

4. بیماری‌های کرونر

تغییرات وزن می‌تواند ناشی از نارسایی‌های قلبی باشد. کاهش وزن سریع در یک دوره چند ماهه نیاز به مداخلات جدی پزشکی برای تشخیص این بیماری‌ها دارد. پزشکان توصیه می‌کنند بیمارانی که نارسایی قلبی را تجربه کرده‌اند، روزانه وزنشان را ثبت کنند تا اگر دچار افزایش یا کاهش وزن ناگهانی شدند سریع به پزشک مراجعه کنند.
افت ناگهانی وزن می‌تواند نشان‌دهنده بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و سایر شرایط دیگر قلبی باشد و خبر خوب این است که کاهش مصرف نمک و ورزش منظم می‌تواند جلوی این افت ناگهانی وزن را بگیرد.

5. استرس و اضطراب بیش از حد

وودی آلن، بازیگر و کارگردان معروف، یک بار ادعا کرد که به ورزش کردن نیاز ندارد چون آنقدر مضطرب است که به اندازه انجام ورزش‌های ایروبیک می‌تواند وزن کم کند. استرس و تحمل آن در بسیاری از افراد با کاهش وزن همراه است. استرس اثرات فیزیکی مختلفی دارد و برخی افراد با کاهش وزن به آن پاسخ می‌دهند. استرس همچنین می‌تواند اشتها را سرکوب کند و در نهایت منجر به از دست دادن بافت عضلانی شود.

6. عوارض جانبی داروها

شاید دانستن این نکته جالب باشد که برخی از داروهای کنترل افسردگی و اضطراب نیز می‌توانند منجر به افت ناگهانی وزن شوند. داروهای دیگری که می‌توانند منجر به کاهش وزن شوند عبارتند از داروهای ضد عفونت، ضد سرطان، برطرف کننده مشکلات تنفسی و برونش (برای مشکلات تنفسی) و داروهای بیش فعالی.
برچسب ها: استرس ، دیابت ، تیروئید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: