کد خبر: ۱۱۸۹۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۸ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 10
شفاآنلاین :اجتماعی >سلامت >بازی موبایلی «پوکمون گو" اولین بار در ژوئیه ۲۰۱۶ (کمتر از دوماه قبل) رونمایی شد؛
این محصول با به کارگیری سامانه موقعیت یابی و دوربین ویدیویی به کاربر اجازه می دهد مسیرهای واقعی را در فضای مجازی طی کرده و با موجودات خیالی فراوانی روبرو شود که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. این موضوع باعث شد در نخستین روزهای عرضه رایگان بازی، میلیون ها نفر از سراسر جهان آن را دانلود کنند و با دوست و غریبه از خانه ها بیرون بزنند.

به گزارش سلامت آنلاین، پوکمون گو چالش جدید این روزهای دنیای مجازی است و هر هفته خبرهای جدیدی از آن منتشر می شود. برخی کارشناسان صنعت بازی های رایانه ای بر این باورند که پوکمون گو، بازی خلاقانه ای است که می تواند حتی اثرات کوتاه مدتی در درمان برخی اختلالات روانی همچون اضطراب، افسردگی داشته باشد، اما دکتر اریکا لیبرمن، محقق علوم روانشناختی می گوید: بازی های ویدیویی در کوتاه مدت اثرات خوش بینانه ای ایجاد می کنند، اما راه حل نهایی محسوب نمی شود. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که در بلندمدت، این بازی به سلامت جسمی و روانی افراد لطمه می زند.

آسیب های جسمی و حتی مرگ در کمین خوره های بازی

محبوبیت انفجارگونه بازی عجیب و غریب پوکمون گو سبب بروز مشکلات عدیده جسمی برای کاربرانش شده است. مجله فوربس در گزارش اخیر خود به شایع ترین این موارد اشاره کرد و نوشت: مردم در تمام سنین از دانش آموز دبستانی تا بازنشسته با گوشی های هوشمند در پیاده روها سرگردان هستند و گاهی مانند زامبی ها ایستاده و بی هدف به صفحه نمایشگر تلفن های همراه، صورت دیگران و آسمان خیره می شوند.

ویژگی بارز پوکمون گو پیاده روی است و طبق برآوردهای انجام شده هر بازیکن به طور متوسط ۴۳دقیقه در روز راه می رود. به همین دلیل پیغام هشداری با مضمون «بدون شوخی؛ مراقب اطراف خود باشید» حین ورود به محیط بازی نمایش داده می شود تا کاربر بیشتر مراقب خودش باشد؛ با وجود این پیغام طی یک ماه گذشته گزارش های متعددی از خطرات فیزیکی و جسمی این بازی منتشر شده است که از آن جمله می توان به رگ به رگ شدن مچ پا، سقوط به داخل گودال، زمین خوردگی در اثر برخورد با لبه خیابان، ضربه به سر، صورت، سینه و آرنج، آسیب چشم و تصادف با وسایل نقلیه اشاره کرد. همچنین گزارش هایی از سرقت گوشی تلفن و تبلت در اطراف شهرها و مسیرهای فرعی کم جمعیت نیز منتشر شده است.

علاوه بر این در هفته های اخیر مواردی از افزایش کابوس، وسواس و ترس شبانه کودکان در اثر بازی پوکمون گو گزارش شد. بزرگسالان نیز چالش دیگری دارند؛ به عنوان نمونه یک مرد سنگاپوری به دلیل عصبانیت از بازی و بیان الفاظ زشت کار خود را از دست داد. در انگلستان نیز یک گل فروش با یک بازیکن درگیر شد و گلدان پلاستیکی به طرف او پرتاب کرد.

 پوکمون گو و احتمال ایجاد وابستگی و وسواس

موج بزرگ پوکمون گو در ایران از ۲۸تیرماه آغاز شد و هزاران نفر آن را دانلود و اجرا کردند؛ این هیجان دوام چندانی نداشت، زیرا ۱۰ روز بعد دسترسی به سرورهای بازی به دستور دادستانی مسدود شد؛ البته تا زمانی که حساسیت های امنیتی برطرف شود.

سعید بهزادی، کارشناس بازی های رایانه ای می گوید: هنوز سامانه شرکت ارائه کننده بازی برای ایران فعال نشده و کاربران با روش هایی از جمله تغییر نام کشور به این بازی دسترسی پیدا می کنند هر چند نمی توانند از تمام قابلیت های جذاب آن بهره مند شوند.

او در ادامه با استناد به گزارش مخاطرات جسمی بازی پوکمون گو در سایر کشورها خاطرنشان کرد: احتمال ایجاد وابستگی و وسواس در این بازی ویدیویی بالا است، در نتیجه باید درباره پیامدهای مثبت و منفی آن اطلاع رسانی شود در غیر این صورت سلامت کاربران تهدید می شود.

سن مجاز بازیکن پوکمون گو نباید کمتر از ۱۳سال باشد با این وجود یک چهارم بازیکنان در محدوده سنی ۸ تا ۱۲ سال قرار دارند. 

از انزوای ذهنی تا حس کاذب هیجان و امنیت

نگرانی از بازی های رایانه ای و به خصوص موبایلی هر روز بیشتر می شود؛ کودکان و نوجوانان بعنوان طرفداران اصلی این بازی ها باید از خطرات چنین سرگرمی هایی آگاه باشند و حین بازی نکات مربوط به ایمنی و سلامتی را رعایت کنند.

مهدی بزرگی، روانشناس بالینی با بیان این مطلب می گوید: بازی های رایانه ای حس کاذبی از هیجان و امنیت ایجاد می کنند، در صورتی که اغلب افراد به آن بی توجه هستند و ناخواسته در قابلیت های مهیج و سرگرم کننده بازی ها غوطه ور می شوند. پوکمون گو چنین خاصیتی دارد و تاثیرات احساسی آن کاملا لحظه ای و کوتاه مدت است. فراموش نکنیم ما در دنیای واقعی زندگی می کنیم پس به رفتارهای مبتنی بر واقعیت نیازمندیم.

این کارشناستاکید  می کند: استفاده مستمر و طولانی مدت از بازی های ویدیویی به دلیل وجود محرک های روانشناختی پیامدهایی مانند انزوای ذهنی، تغییر در ارتباطات اجتماعی، اختلال در رفتارهای خانوادگی، خودبیگانگی و افت اخلاقی، تحصیلی و شغلی ایجاد می کند؛ این نگرانی ها در مورد بازی جدید پوکمون گو کاملا جدی است. (محمدجواد نعمتی )

نگاهی به حادثه آفرینی پوکمون گوها

درگیری دو بازیکن با ضربات چاقو در متروپولیتن

تصادف دو خودروسواری به دلیل بازی رانندگان در قزاقستان 

تصادف مرگبار زن ۲۲ساله حین بازی در سیدنی

زمین خوردن پیشخدمت اتریشی در اثر برخورد با یک بازیکن 

شکستن حصار باغ وحشی در اوهایو توسط سه بازیکن

تصادف بازیکن ۲۷ساله نزدیک ایستگاه راه آهن توکیو

سقوط دو بازیکن از صخره ۱۰متری در کالیفرنیا

جراحت دست بازیکن پوکمون گو به دلیل برخورد با اسکیت باز در لانگ آیلند

سرقت مسلحانه سه بازیکن از فروشگاهی در میسوری

تصادف بازیکن ۱۷ساله حین عبور از خیابان وال دوسن پاریس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: