کد خبر: ۱۱۸۵۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 08
شفا آنلاین>اجتماعی> در حالی که در سال‌های اخیر وزارت کشور برخورد‌ها نسبت به حضور غیرقانونی اتباع بیگانه در کشور را تشدید کرده است و در شرایطی که هنوز صد‌ها هزار نفر به صورت غیر قانونی در ایران زندگی می کنند شورای شهر تهران در نظر دارد از اتباع بیگانه ای که حضورشان در پایتخت قانونی است عوارض دریافت کند.
به گزارش شفا آنلاین، رئیس شورای شهر تهران در حالی روز گذشته این خبر را اعلام کرده است که اکنون برخی از شهرداری ها در شهر‌های مختلف این کار را انجام می دهند.

مهاجرت بی‌رویه اتباع کشورهای خارجی به ویژه اتباع افغانستان، پاکستان و عراق به ایران طی سال های اخیر، مشکلاتی را به وجود آورده و بی تدبیری برخی مسئولان امر و ضعف قوانین موجود امروز به پیدایش معضلات بسیاری از جانب اتباع خارجی منجر شده است، به نحوی که اینک کنترل و مهار آن فارغ از صرف وقت و هزینه‌های سنگین به برنامه‌ریزی‌های کارشناسی و عملیاتی نیاز دارد. با توجه به گزارشات ارائه شده از سوی وزیر کشور در اردیبهشت سال گذشته، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افغانستانی بر اساس آمار در کشور حضور دارند و بعد از افغان ها، پاکستانی ها بیشترین مهاجران به کشورمان را تشکیل می دهند.


هم اکنون۳۵۰ هزار دانش آموز و ۱۱ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند و ۱۷ هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های ما هم از اتباع افغانستان هستند. بخش مهمی از بازار کار و اشتغال در دست اتباع افغانستانی است، اما این به گونه ای نیست که برای اتباع ایرانی اشتغال نباشد، زیرا ایرانی ها تمایلی برای کار در مشاغلی را که این افراد در آن مشغولند ندارند. آمارها نشان می‌دهند با وجود نیاز صدها هزار جوان به کار و بحران بیکاری، یکساله صدور مجوز کار برای اتباع بیگانه سه برابر شده و ۵۳۰ هزار متقاضی خارجی توانسته‌اند مجوز اشتغال خود در ایران را دریافت کنند. هر از چند گاهی از سوی شورای شهر تهران مساله اخذ عوارض از اتباع بیگانه مطرح می شود و بر این اساس، اتباع بیگانه در تهران برای ماندن مجبور به پرداخت پولی هستند که پیش بینی می‌شود درآمدی پایدار برای شهرداری ها و همچنین استانداری‌ها باشد.


این عوارض یا کمک‌هایی که با پذیرش اتباع خارجی امکان پذیر می‌شود هرچند می تواند بخشی از هزینه‌هایی را که مهاجرت به کشور ما تحمیل می کنند جبران کند، اما شمشیری دولبه است و ممکن است به تسهیل تابعیت اتباع بیگانه به ویژه افغان‌ها منجر شود. این در حالی است که افزایش بیش از حد مهاجران می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

پیشنهاد تعیین عوارض شهری برای اتباع بیگانه در تهران

رئیس شورای شهر تهران از تعیین نرخ عوارض شهری برای اتباع بیگانه خبر داد و گفت: این موضوع در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روز گذشته مهدی چمران با بیان اینکه تعیین عوارض شهری برای اتباع بیگانه بحث قدیمی است که مدت هاست بر روی آن کار کارشناسی انجام شده است، عنوان کرد: لایحه اخذ عوارض از مهاجران خارجی که در پایتخت کار می کنند به زودی در صحن شورا مورد بررسی قرار می گیرد، زیرا در پایتخت بیشترین رقم مهاجران وجود دارد، اما هیچ گونه عوارضی از آنها دریافت نمی شود. او ادامه داد: با هماهنگی نیروی انتظامی، وزارت کشور و فرمانداری عوارضی مشخص شده که در صورت تصویب در صحن شورا از این پس اتباع بیگانه مقیم تهران به طور رسمی عوارض پرداخت می کنند.

ساماندهی دکل‌ها، وظیفه ذاتی شهرداری

 رئیس شورای شهر تهران همچنین در ادامه با اشاره به جزئیات نامه ای که درباره ساماندهی دکل‌ها به رئیس مجلس نوشته است، گفت: هرگونه ساماندهی شهری بر عهده مدیریت شهری است. مگر درباره جوی‌های آب یا درختکاری باید دولت مصوبه بگذارد که درباره دکل‌ها، این وظیفه از مدیریت شهری گرفته شده است؟


وظایف محلی و حاکمیتی تقسیم شده و وظایف شهرداری و شورا مشخص است و سال‌هاست ساماندهی دکل ها بر عهده مدیریت شهری است. به همین دلیل با همکاری وزارت ارتباطات سابق شرکتی ایجاد شد و کار ساماندهی دکل های مخابراتی در دستور کار قرار گرفت، زیرا در هر نقطه‌ای امکان نصب دکل مخابراتی وجود ندارد و به طور مثال در کنار بیمارستان و مهدکودک‌ها نباید آنتن های مخابراتی نصب کرد. همچنین این آنتن‌ها از نظر منظر نیز شهر را دچار مشکل خواهد کرد. ما این موضوع را به هیات دولت نیز اعلام کردیم و به نظر می‌رسد آنها که گرفتن این مسئولیت از مدیریت شهری را به تصویب رسانده‌اند از موضوع مطلع نبوده‌اند. هرچند کسانی که این موضوع را طرح کرده به خوبی از آن مطلع بوده‌اند، اما به رئیس مجلس نامه نوشته ایم که اگر این کار توجیه قانونی ندارد مجلس به سرعت آن را لغو کند.

اخذ عوارض برعهده دولت است نه شوراها

نماینده مردم تهران در مجلس درباره اخذ عوارض از اتباع بیگانگان می گوید: عوارض از اتباع بیگانگان باید از طریق دولت اخذ شود نه شورای شهر. شورای شهر نمی تواند برای مسائل گوناگون قانونگذاری کند، بلکه قانونگذاری درباره مسائل کشور فقط بر عهده مجلس است. سهیلا جلودار زاده می افزاید: شورای شهر فقط می تواند درباره مسائل شهری قانونگذاری کند و مساله اتباع بیگانه به عنوان یک امر کشوری نیازمند توجه دولت است. در ضمن ورود به مسائل اتباع بیگانه جزو وظایف شورای شهرها محسوب نمی شود و هم اکنون مساله اخذ عوارض نیز اجرایی می شود. به گفته او ورود افراد بدون مجوز مشکل اصلی در زمینه اتباع بیگانه است و براساس قوانین مندرج آنها باید به کشور مبدا هدایت شوند. به دلیل جنگ مهاجرت آنها به کشورمان اجتناب‌ناپذیر است و معمولا این افراد به کشورمان پناه می آورند.اغلب این افراد به شکل غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می شوند. این نماینده مجلس می گوید: حضور مهاجران در کشور باعث بروز حاشیه نشینی و افزایش تبعات ناشی از آن شده است. اغلب این افراد در کشور به شکل دسته جمعی زندگی می کنند. در ضمن حضور آنها باعث افزایش قیمت خانه در حاشیه شهرها نیز شده است. به طور کلی هر فردی باید در کشور خود زندگی کند، به همین دلیل است که در مجلس قوانین درباره زندگی در کشور مبدا وجود دارد.


جلودارزاده با بیان اینکه این افراد با استفاده از مجاری گوناگون وارد کشور می شوند و آمار دقیقی نسبت به حضور آنها در کشور نیست، می افزاید:‌ جمعیت عظیمی از این افراد به شکل قاچاقی وارد کشور می شوند و به این ترتیب بخش قابل توجهی از مواد مخدر کشور توسط آنها تامین می‌شود و چون این افراد بیشتر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند با بروز فرهنگ‌های نامناسب و آلودگی‌های اجتماعی در این مناطق روبه‌رو هستیم. در گذشته در شهر تهران مناطق محدودی در اسلامشهر و یا برخی مناطق شهرری به عنوان حاشیه شهر محسوب می شد، اما هم‌اکنون این امر بخش قابل توجهی از فضای شهری را به خود اختصاص داده است و باعث شده تا این فضاها برای فرزندان این افراد نیز خطر آفرین باشد. به این ترتیب حاشیه شهرهای آلوده به آسیب های مختلف بی شک افراد را به سمت بزه های اجتماعی سوق می دهد. این در حالی است که در گذشته فقرای جامعه فرهنگشان پاک و مذهبی بود، اما هم اکنون محیط برای این افراد نامناسب شده است.آرمان

برچسب ها: عوارض ، اتباع ، بیگانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: