کد خبر: ۱۱۸۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 04
شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سند ملی اوتیسم تا حداکثر دو ماه آینده در کشور راه اندازی خواهد شد و قدم به قدم پیشگیری و غربالگری این بیماری رفتاری نیز آغاز می شود.
به گزارش شفا آنلاین،مصطفی جمالی شامگاه چهارشنبه در حاشیه دیدار با تشکل های مردمی حوزه سلامت استان زنجان در جمع خبرنگاران افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر اساس سیاست های کلان کشور متولی امر سلامت به شمار می رود و موضوع داشتن سند ملی برای بیماری ها مطرح است.
به گفته وی، متاسفانه اوتیسم در سطح کشور شیوع خیلی زیادی دارد و با توجه اینکه غربالگری های آن انجام نمی شود، این بیماری رفتاری در سنی که باید شناخته شود، ناشناخته می ماند و بسیاری از بچه های مبتلا به آن ناتوانی هایی را پیدا می کنند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سند ملی بیماری های خاص، عده ای کارشناس خبره و مسلط در خصوص یک بیماری تمام جنبه های آن اعم از پیشگیری، درمان و آموزش را بررسی و راهکاری در خصوص پیشگیری، درمان و آموزش و دستگاه های دخیل در روند آن بیماری را پیش بینی می کنند.
جمالی تاکید کرد: در خصوص بیماری های نادر و یا خاص تعریف علمی یکسانی وجود ندارد و در این خصوص اختلاف نظر وجود دارد.
وی، تعداد سازمان های های مردم نهاد حوزه سلامت در سطح کشور را 620 سازمان عنوان کرد و افزود: حدود 70 تا 80 مورد از این سازمان ها در سطح ملی و بقیه آن در سطح استانی فعالیت می کنند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انمجن مهرانه زنجان یکی از سمن های موفق در سطح کشور است و تمام تجربه ها و برنامه های آموزشی و پیشگیری این سازمان فعال در خصوص بیماری های سرطانی الگوی کشوری به شمار می رود.
جمالی به سامانه یاران حوزه سلامت اشاره کرد و یادآورشد: طی دو ماه آینده سامانه یاس yas190.ir به منظور مشارکت خیران در حوزه سلامت راه اندازی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: همه علاقه مندان برای کمک به توسعه زیرساخت ها و تقویت امکانات حوزه سلامت می توانند به این سایت مراجعه کنند.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سطح کشور به ازای هر 10 هزار نفر یک سمن در حوزه سلامت داریم.
جمالی، به توسعه کمی و کیفی سمن ها در سطح کشور اشاره کرد و افزود: به لحاظ کیفی در توسعه آموزش و در کمی نیز تعداد آنها باید گسترش یابد.
وی ادامه داد: جلسه هایی با حضور پزشکان فوق تخصص در خصوص بیماری هایی که زمین مانده اند تشکیل شده است و بر اساس اولویت انجمن هایی برای بیماری مهم در سطح ملی و استانی تشکیل می شود.
مدیرکل سازمان های مردم نهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شعبه ای از سمن های ملی در سطح استانی باید تشکیل شود چرا که هر سمن ملی موظف به ایجاد شعبه هایی در سطح استان هاست و این موضوع در دست پیگیری قرار دارد.
جمالی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت هایی که در استان زنجان وجود دارد تعداد سمن های آن کم است و کمبود مشارکت مردم در ایجاد سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت وجود دارد.
استان زنجان 14 سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت دارد.
برچسب ها: اوتیسم ، غربالگری ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: