کد خبر: ۱۱۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>سلامت>یک فوق تخصص خون و سرطان بالغین و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای نخستین بار در خوزستان، پیوند مغز استخوان آلوژن با موفقیت در مرکز آموزشی –درمانی شفای اهواز انجام شد.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر احمد احمدزاده دیلمی اظهار کرد: در روش جدید، عمل پیوند مغز استخوان از شخصی به شخص دیگر با گروه خونی مشابه یا غیرمشابه انجام می شود که این موضوع پروتکل درمانی را با روش قبلی پیوند متمایز می کند و با این روش، می توان بسیاری از بیماران مبتلا به اختلالات خونی، سرطان خون حاد و حتی بیماران تالاسمی را درمان کرد.
وی افزود: عمل بر روی بیمار مرد 27 ساله و دچار سرطان حاد لنفاوی انجام شد که برای آمادگی پیوند مغز استخوان سه جلسه شیمی درمانی در مدت 10 روز و رادیوتراپی را انجام داد و داروهای مربوط به پیوندهای مغز استخوان آلوژن را استفاده کرد.
احمد زاده دیلمی ادامه داد: در این پیوند، فرد دهنده سلول های بنیادی، خواهر بیمار بود که به لحاظ ژنتیکی مشابه ولی از لحاظ گروه خونی با وی متفاوت بود و پس از جدا کردن سلول های بنیادی از وی، هفت روز تزریق بر روی بیمار انجام شد.
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه انجام این گونه پیوند در افراد بالای 65 سال خطر پذیری بالایی را به دنبال دارد گفت: انجام این عمل با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، معاون درمان دانشگاه و همچنین مسئولان بیمارستان، باعث شد کادر پرستاری، تجهیزات و آزمایشگاه های این بیمارستان در این زمینه به روز شوند و دیگر نیاز به انجام شیمی درمانی طولانی
مدت برای بیماران و قرارگیری در صفوف طولانی مدت نوبت دهی پیوند در تهران و صرف هزینه سرسام آور وجود نداشته باشد.
وی گفت: پیش از این، خیلی از چنین بیمارانی به دلیل طولانی شدن صف نوبت دهی، جان خود را از دست می دادند که خوشبختانه در روش جدید، بیمار پس از انجام پیوند و دو هفته بستری بودن که سلول های مغز استخوان پیوند می خورند، قابل ترخیص است و می تواند در منزل خود و در اتاق ایزوله، دوران نقاهت خود را سپری کند.
احمد زاده دیلمی خاطرنشان کرد: گام بعدی در این خصوص، انجام پیوند سلول های بند ناف است که اقدامات اولیه آن در بیمارستان شفا اهواز انجام شده و با اتمام ساخت ساختمان پیوند مغز استخوان بیمارستان در ماه های آینده، بخش دیگری از مشکلات بیماران مبتلا به اختلالات خونی در خوزستان برطرف می شود.
مرکز آموزشی درمانی شفا با داشتن 140 تخت به عنوان یک بیمارستان فوق تخصصی و تخصصی درجه یک در ردیف یکی از بزرگترین مراکز عمده در زمینه ارائه خدمات خون و هماتولوژی است.
این مرکز علاوه بر درمان بیماران مراجعه کننده به عنوان یک پایگاه تحقیقات آموزش پزشکی و یک مرکز تعلیم و تربیت دانشجویان و دانشجویان رشته های پزشکی در سطح تخصصی و فوق تخصصی بوده و همه ساله تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی و رشته های وابسته و دستیاران تخصصی زیرنظر اعضای هیات علمی و روسای بخش های مختلف این بیمارستان آموزش های علوم بالینی را فرا می گیرند.
پوشش درمانی این بیمارستان شامل بیماران تالاسمی، هموفیلی و سیکل سل نیز هست.
بخش های اورژانس این بیمارستان بصورت شبانه روزی با حضور متخصصان خون و سرطان در ارائه خدمات درمانی به مراجعان، فعال است و در واحد شیمی درمانی نیز همه روزه درمان بیماران، به صورت سرپایی انجام می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: