کد خبر: ۱۱۷۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>بیمه و بانک>هزینه‌های سنگین مربوط به عمل پیوند و ناتوانی مالی بخش قابل توجهی از بیماران نیازمند عضو در پرداخت این هزینه‌ها، سال‌هاست که موضوع صحبت کارشناسان، پزشکان، بیمه‌ها، مراکز دولتی و انجمن‌های غیردولتی مانند انجمن حمایت از بیماران کلیوی و... است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید در طول این سال‌ها، نه دولت توان مالی و اراده کافی برای کاهش پرداخت از جیب این دسته از بیماران را داشته و نه بیمه‌ها متعهد به حمایت‌های لازم بوده‌اند. هرچند که هر از گاهی، زمزمه‌ای از برخی اقدامات مثبت به گوش می‌رسد، اما درددل‌های بیماران پیوندی و خانواده‌های آنان شاهدی بر این مدعاست که در مرحله عمل، اتفاق شایان توجهی نیفتاده است.

       بیش از یک سال پیش، شورای عالی پیوند در کشور تشکیل شد و سیاست‌گذاری‌های کلان در مورد مسائل اخلاقی و حقوقی پیوند، مراقبت و پشتیبانی از کیفیت پیوند، تقویت و توسعه واحدهای فراهم‌آوری اعضای پیوندی و ایجاد حداکثر عدالت در دسترسی به خدمات پیوندی را آغاز کرد. یکی از این سیاست‌گذاری‌ها برداشتن بار مالی از دوش بیماران نیازمند پیوند بود. برای این منظور میان بیمه‌ها و دولت، تقسیم وظایفی شکل گرفت و قرار شد پرداخت هزینه‌های تیم پزشکی پیوند بر عهده وزارت بهداشت باشد و دیگر هزینه‌های یک عمل پیوند از جمله تامین دارو، تجهیزات و بستری بیمار را بیمه‌ها عهده‌دار شوند.

       اما درست یک سال پیش در مردادماه 94 وزیر بهداشت از رویه بیمه‌ها انتقاد کرد. سیدحسن هاشمی در پنجمین جلسه شورای عالی پیوند با گلایه از سازمان‌های بیمه‌ تامین اجتماعی و سلامت ایران درخصوص عدم انجام تعهد به قول‌هایی که در جلسه گذشته شورای عالی پیوند داده بودند، اظهار داشت: «بیمه‌ها متعهد شدند که هزینه‌های مربوط به دارو، تجهیزات، هتلینگ و آزمایشات بخش پیوند عضو را پرداخت کنند اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.»

       معاون درمان وزارت بهداشت هم ضمن انتقاد از رویه بیمه‌ها در عمل نکردن به مصوبه شورای‌عالی‌پیوند مدعی شد که وزارت بهداشت به تعهد خود در این زمینه عمل کرده و حتی بودجه‌ای که برای بخش پیوند و فراهم‌آوری اعضا در سال‌های گذشته صرف می‌شده را به دو برابر رقم قبلی افزایش داده است. حتی پای نمایندگان مجلس هم به این بحث باز شد تا آنجا که محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت دوره پیشین هم در این مورد موضع‌گیری کرد و ضمن یادآوری جلساتی که با سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی داشتند، به آنها هشدار داد که اگر به تکالیف خود عمل نکنند، کمیسیون با قاطعیت وارد عمل می‌شود.

       اوایل ماه گذشته رئیس مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت نیز به ایسنا گفت:‌ «در حال حاضر تنها بحث پیوند کلیه است که تحت پوشش بیمه قرار دارد. بر این اساس سایر بخش‌های پیوند هنوز آن‌طور که باید تحت پوشش بیمه قرار نگرفته‌اند.» محمد کاظمینی یادآور شد: «سازمان‌های بیمه‌گر پذیرفته‌اند که در برخی حوزه‌های پیوند عضو اقدام کرده و آنها را تحت پوشش قرار دهند، اما هنوز این موضوع به مرحله اجرا نرسیده و این حوزه‌ها اکنون فقط از سوی وزارت بهداشت پوشش داده می‌شوند.»

       حالا رئیس اداره شبکه فراهم‌آوری اعضای پیوندی وزارت بهداشت از تصویب بیمه فرآهم‌آوری و پیوند اعضا در دولت خبر داد و گفت: «پس از ابلاغ این مصوبه، تامین هزینه‌های پیوند اعضا بر عهده بیمه خواهد بود.» وی افزود: «آرزو می‌کنیم هیچ‌کس مرگ مغزی نشود، ولی این امر اجتناب ناپذیر است؛ چرا که ۱۰ درصد افرادی که در جهان فوت می‌کنند، با تابلوی مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند. پس باید برنامه‌ریزی کنیم تا اعضای سالم این افراد به زیر خاک نروند و بتوانیم از آن اعضا برای احیای چند نفر دیگر که منتظر پیوند عضو هستند، استفاده کنیم.» کتایون نجفی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «خوشبختانه هفته گذشته هیئت دولت بیمه فراهم‌آوری و پیوند اعضا را تصویب کرد و پس از ابلاغ آن، تامین هزینه بیمارستان مربوط به فراهم‌آوری و پیوند اعضا بر عهده بیمه خواهد بود.»

       حالا سوال اصلی این است که با توجه به کسری بودجه شدید بیمه‌ها، گلایه‌هایی که هنوز هم از افزایش 10 درصدی تعرفه‌های تشخیصی درمانی در سال 95 دارند و بدهی چندین هزار میلیارد تومانی آنان به مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، آیا این مصوبه دولت قابل اجرا است؟ آیا ما شاهد پوشش بیمه‌ای و کم شدن رنج‌های بیمارانی که مدت زمان مدیدی در انتظار فراهم شدن یک عضو برای پیوند مانده‌‌اند، خواهیم بود؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: