کد خبر: ۱۱۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 31
شفا آنلاین>سلامت>رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: مطالعات متعدد کشوری و دانشگاهی که توسط افراد مستقل انجام شده است، نشان می دهد میزان رضایتمندی از مجموع خدمات بیمارستان های دانشگاهی در دو سال اخیر 70- 80 درصد است.

به گزارش شفا آنلاین، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران این مطلب را به نقل از دکتر علی جعفریان در افتتاحیه هشتمین همایش مدیریت بیمارستانی و در پاسخ به خبری با عنوان 'محدودیت مالی و کمبود نیروی انسانی، چالش بیمارستان های دولتی' بیان کرد.
روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این جوابیه آورده است: در روز دوشنبه 4 مرداد ماه 1395 خبری با تیتر «محدودیت مالی و کمبود نیروی انسانی، چالش بیمارستان های دولتی» از قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در سایت آن خبرگزاری درج شده است و در متن خبر نیز به نقل از سخنرانی ایشان در افتتاحیه هشتمین همایش مدیریت بیمارستانی آمده است: 'در بیمارستان های خصوصی هدف اصلی رضایت بیماران است اما در 90 درصد بیمارستان های دولتی بیماران از نحوه خدمات رسانی و سرویس دهی رضایت ندارند'. همچنین به نقل از ایشان ذکر شده: 'مدیران بیمارستان ها به دلیل مشغله کاری، اغلب فراموش می کنند که باید به بیماران خدمات رسانی بهتری ارایه کنند تا رضایتمندی آنها ایجاد شود و در واقع مدیریت بیمارستانی کاری پیچیده و سخت تلقی می شود.
'آنچه در سخنرانی دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان شد و در فایل صوتی همایش قابل دسترسی است بدین شرح است «در بخش دولتی با وجود محدودیت های زیرساختی، منابع و نیروی انسانی، وقتی ضریب اشغال تخت بیمارستان 90 درصد است و هر سرویسی که ارایه می شود بیمار باز هم مراجعه می کند دیگر موضوع رضایت دیگران در شغل مان تعیین کننده نیست در صورتی که در بخش خصوصی این گونه نیست و اگر بیمار از بیمارستانی ناراضی باشد به اطرافیان خود توصیه می کند به آنجا مراجعه نکنند بنابراین آن بخش متضرر شده و کارش دچار اختلال می شود.» طبیعی است که این جملات به هیچ وجه مساوی نارضایتی بیماران در 90 درصد بیمارستان های دولتی نیست. کما اینکه مطالعات متعدد کشوری و دانشگاهی که توسط افراد مستقل انجام شده نشان می دهد میزان رضایتمندی از مجموع خدمات بیمارستان های دانشگاهی در دو سال اخیر 70- 80 درصد است.'
آنچه در سخنرانی دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان شد و در فایل صوتی همایش قابل دسترسی است بدین شرح است «در بخش دولتی باوجود محدودیت های زیرساختی، منابع و نیروی انسانی، وقتی ضریب اشغال تخت بیمارستان 90 درصد است و هر سرویسی که ارایه می شود بیمار بازهم مراجعه می کند دیگر موضوع رضایت دیگران در شغل مان تعیین کننده نیست درصورتی که در بخش خصوصی اینگونه نیست و اگر بیمار از بیمارستانی ناراضی باشد به اطرافیان خود توصیه می کند به آنجا مراجعه نکنند بنابراین آن بخش متضرر شده و کارش دچار اختلال می شود.» طبیعی است که این جملات به هیچ وجه مساوی نارضایتی بیماران در 90درصد بیمارستان های دولتی نیست. کما اینکه مطالعات متعدد کشوری و دانشگاهی که توسط افراد مستقل انجام شده نشان می دهد میزان رضایتمندی از مجموع خدمات بیمارستان های دانشگاهی در دو سال اخیر 70- 80 درصد است.
همچنین نکته مورد تأکید رییس دانشگاه در آغاز و انتهای سخنرانی این بود که 'بیمارستان جایی است که متعهد می شویم به مراجعان خدمت مطلوب ارایه دهیم اما گاهی اوقات به دلیل مشکلات مختلف اعم از مشکلات فیزیکی، کمبود منابع و نیروی انسانی و هزاران مشکلی که هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنیم فراموش می کنیم که برای چه در بیمارستان هستیم بنابراین باید هدفی را در مجموعه ترویج کنیم که همه یادشان باشد که برای چه اینجا هستند.'
این جمله نیز با آنچه ذکر شده متفاوت است بخصوص که جمله با عبارت 'اغلب فراموش می کنند' تغییر یافته است. مدیران بیمارستان های دولتی افرادی بسیار زحمتکش و دلسوز از جنس مردم هستند که شب و روزشان با نگرانی تداوم خدمت و ارتقاء کیفیت سپری می شود و شکی نیست رئیس دانشگاهی که بیش از دو دهه از نزدیک شاهد تلاش این مدیران بوده است اشراف کاملی به تلاش ایشان دارد. تأکید بر وجود چالش ها و مشکلات جدی در اداره بیمارستان های دولتی که مانع ارائه خدمات به نحو مطلوب می شوند به هیچ وجه به معنی بی توجهی مدیران این بیمارستان ها نیست و البته عقل سلیم هم نمی پذیرد که رئیس بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور در همایشی که بیش از 800 نفر شرکت کننده شامل رؤسا و مدیران بیمارستان ها در آن حضور دارند چنین جملاتی را خطاب به ایشان بیان کند.
انتشار این خبر از زبان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بدون شک روا نیست. به نظر می رسد فضای مجازی منفی علیه جامعه پزشکی به نوعی به یک 'مد رسانه ای' تبدیل شده که البته به دلیل تخریب یک سرمایه اجتماعی بزرگ و مهم یعنی اعتماد، در صورت تداوم می تواند به سلامت و احساس امنیت جامعه بویژه بیماران دردمند آسیب جبران ناپذیری بزند. واقعیت این است که ارتباط غالب همکاران پزشک ما با بیماران همچنان دلسوزانه و محترمانه و مملو از حس نوع دوستی است و این ارتباط واقعی تحت تأثیر فضای مجازی قرار نخواهد گرفت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: