این چهار مرحله از نظر علمی شامل این موارد هستند: رمزگشایی، برنامه ریزی، حل کردن و پاسخ دهی.
بر اساس چیزی که در این مقاله علمی شرح داده شده است، دانشمندان با ترکیب دو سیستم تصویر برداری مغزی متفاوت به این دستاورد دست پیدا کرده اند. یکی از این دو تکنیک، لحظه فعال شدن نورون ها را تحلیل می کند در حالی که مورد دیگر مسیر این فعالیت را بررسی کرده و در حقیقت وضعیت های مختلف روانی انسان را مورد بررسی قرار می دهد.
راهبر این تحقیقات که جان اندرسون نام دارد در این باره می گوید: «این که دانش آموزان چگونه چنین مسائلی را حل می کنند، یک راز بزرگ باقی مانده بود تا این که ما این روش ها را ابداع کردیم. حال وقتی که یک دانش آموز نشسته و سخت در فکر حل مسئله است ما می توانید بگوییم که او در هر ثانیه به چه چیزی فکر می کند.»
این چهار مرحله از نظر علمی شامل این موارد هستند: رمزگشایی، برنامه ریزی، حل کردن و پاسخ دهی. تمامی شرکت کنندگان در این آزمایش به حل 88 مسئله دست زدند و محققان به بررسی این امر پرداختند که کدام یک از این موارد به صورت صحیح تر حل شده بودند. در مرحله رمزگشایی، دانش آموز به خواندن و تحلیل مسئله می پردازد. مرحله برنامه ریزی شامل اتخاذ استراتژی مناسب برای حل مسئله است، مرحله حل کردن به اعمال راه حل برای مسئله مربوط است و مرحله نهایی یعنی پاسخ دهی نیز به معنای این است که راه حل و جواب به دست آمده، در زبان انسانی به نگارش در بیاید.
شایان ذکر است که دانشمندان معتقدند که این فرایند تنها شامل حل مسائل ریاضی نمی شود بلکه هر نوع مسئله ادراکی که در برابر انسان قرار داشته باشد، فرایند مشابهی را در مغز انسان ها به وجود خواهد آورد.