کد خبر: ۱۱۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>سلامت>کارشناس سلامت مادران دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نقش پزشکان خانواده در ارایه مراقبت پیش از بارداری، گفت: این امر نویدبخش نسل های سالم در آینده است.
به گزارش شفا آنلاین، الهام حسامی گفت: مشاوره و مراقبت های پیش از بارداری به معنای اقداماتی برای کاهش خطر بیماری ها‏‏، ‏رفتارها و شیوه های نادرست زندگی است.
او آمادگی مادر پیش از بارداری از نظر جسمی، روحی و اجتماعی، برای یک بارداری و زایمان مطمئن، به ویژه در زنان دارای بیماری های خاص مانند دیابت، اختلالات تیروئید‏، مشکلات تغذیه ای و یا مادرانی که سیگا‏ر، قلیان و یا مواد مخدر مصرف می کنند را دارای اهمیت بسزایی برشمرد.
این کارشناس افزود: هدف اصلی از مراقبت های پیش از بارداری، بهبود سلامت مادر و نوزاد است که در نهایت، در ارتقای سلامت عمومی و کاهش هزینه های درمان تاثیرگذار است.
حسامی اضافه کرد: در واقع مراقبت های پیش از بارداری چند منظوره است و شامل بهبود شرایط زندگی و کاری، مهار بیماری ها، مصرف دارو و عوامل ژنتیکی می شود.
این کارشناس سلامت مادران، با معرفی مادرانی که ارایه مراقبت های پیش از بارداری به آنان ضروری است گفت: همه مادرانی که روش پیشگیری از بارداری خود را قطع کرده و تصمیم دارند با برنامه ریزی باردار شوند، افرادی که دارای سن زیر 18 سال و یا بالای 35 سال هستند، مادرانی که فاصله بارداریشان تا زایمان قبل کمتر از سه سال باشد، افرادی که سیگار یا سایر دخانیات و یا مواد مخدر مصرف می کنند و افرادی که شغل سخت و سنگین دارند که همراه با کار طولانی مدت به صورت ایستاده و یا کار در معرض تشعشعات رادیواکتیو و اشعه ایکس است، از جمله افرادی هستند که ارایه مراقبت های پیش از بارداری به آنان ضرورت دارد.
وی ادامه داد: افرادی که خودشان یا همسرشان دارای رفتارهای پرخطر مانند سابقه زندان، اعتیاد تزریقی و یا تزریق مکرر خون به دلیل نیازهای درمانی بوده اند، وجود سابقه تولد نوزاد ناهنجار، مرده زایی، سقط مکرر و مرگ نوزاد، سابقه بیماری ارثی و یا ازدواج فامیلی و مادرانی که دارای بیماری حاد و یا زمینه ای مانند بیماری قلبی، دیابت، فشارخون بالا، بیماری تیروئید، بیماری کلیوی باشند و یا مصرف طولانی مدت هر گونه دارو داشته اند هم نیازمند دریافت مراقبت های پیش از بارداری هستد.
حسامی با بیان اینکه در برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع‏، پزشک و تیم او،‏ مسوولیت کامل سلامت افراد و خانوارهای زیرمجموعه خود را بر عهده دارند، افزود: در واقع پزشک خانواده برای انجام مراقبت های سلامت و تشخیص و درمان افراد در هر سن و جنسی، بدون تبعیض آموزش دیده است.
کارشناس سلامت مادران در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: افزون بر آن، هم اکنون از توانمندی تیم سلامت همراه پزشک خانواده، در زمینه هدایت برنامه ها و مدیریت واحدهای بهداشتی و درمانی و انجام پژوهش های علمی کاربردی استفاده می شود که با توجه به تاثیر مشاوره و مراقبت پیش از بارداری در کاهش مرگ و میر و عوارض مادران و نوزادان‏، یکی از مهمترین وظایف پزشک خانواده‏، ارایه مراقبت پیش از بارداری به افراد واجد شرایط است.
وی این مراقبت را شامل تشکیل پرونده، گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی، درخواست آزمایش و سونوگرافی و بررسی نتایج، شناسایی افراد نیازمند به خدمات تخصصی و درخواست خدمات پاراکلینیک تکمیلی و ارجاع، توصیه و آموزش‏، تجویز اسید فولیک، توصیه به ایمن سازی با واکسن توام و سرخچه و تجویز داروهای موردنیاز در صورت لزوم. پزشک خانواده مراقبت پیش از بارداری عنوان کرد که با توجه به وضعیت فرد، ممکن است افزایش یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: