کد خبر: ۱۱۷۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص اطفال با اشاره به مصرف خودسرانه و در برخی مواقع تجویز بی مورد آنتی بیوتیک در عفونت ها، بیان کرد: مصرف نادرست و خودسرانه موجب افزایش مقاومت میکروب ها در بدن می شود.
به گزارش شفا آنلاین،علی خاکشور متخصص اطفال گفت: تشخيص نوع عفونت فارنژيت و تمييز دادن عفونت های ويروسی و باکتريايی در تجويز آنتی بيوتيک، نوع آن و دوره درمان آن اهميت به سزايی دارد.

وی 70 درصد عفونت های گلو و يا گلودرد را بی نياز از تجويز آنتی بيوتيک خواند و بيان کرد: تشخيص مناسب براساس علائم بيمار بوده و در صورت نياز، تجويز آنتی بيوتيک های مناسب در درمان گلودردها ضروريست.

استاديار دانشکده علوم پزشکی مشهد افزود: در صورت استفاده نادرست از آنتی بيوتيک، استفاده خودسرانه و يا تجويز نادرست آنها برای شخص مصرف کننده می تواند عوارض جدی درپی داشته باشد.

وی با تاکيد بر سپری کردن دوره درمان عفونت گلو  که ده روز است اظهار کرد: مصرف نادرست آنتی بيوتيک ها، مقاومت بدن نسبت به ميکروب ها در دفعات آينده بيماری را در پی دارد.

خاکشور تب بيش از 38/5 ، بزرگ شدن غدد گردن و دردناک بودن آنها، بزرگ و سفيد شدن لوزه ها يا اگزودا را از جمله علائم مشکوک گلودردهاي عفوني برشمرد و ادامه داد: در صورت مشاهده اين علائم می توان با تست سريع از نمونه کشت در آزمايشگاه به نوع عفونت و ميکروب گلو پی برده و براساس آن آنتی بيوتيک مناسب تجويز کرد.

وی در پايان با توصيه به پرهيز مصرف خودسرانه آنتی بيوتيک ها و تجويز منطقی داروها توسط پزشکان، خاطرنشان کرد: براساس آمار حدود 70 تا 80 درصد در نسخ پزشکی آنتی بيوتيک تجويز می شود که از اين تعداد تنها حدود 20 تا 30 درصد آنها ضروری است که این مصرف نادرست و خودسرانه ، موجب افزایش مقاومت میکروب ها در بدن می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: