کد خبر: ۱۱۶۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت>تعریق، مکانیسم بدن برای خنک شدن است که تمام افراد در طول روز به طور طبیعی آن را تجربه می‌کنند اما برخی به هنگام شب، دچار تعریق‌های غیرعادی و فزآینده می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، شدت تعریق‌ شبانه فراتر از آن است که اغلب تصور می‌شود و می تواند موجب شود که لباس فرد و حتی رختخواب او خیس و مرطوب گردد. برخی از مبتلایان به تعریق های شبانه آن را به گونه‌ای توصیف می‌کنند که به نظر داخل استخر آب رفته‌اند.

پزشکان معتقدند تعریق‌های شبانه می‌تواند یکی از علائم اولیه برخی از انواع سرطان همچون تومور کارسینوئید، سرطان خون، لنفوم، سرطان استخوان و سرطان کبد باشد.

مشخص نیست چرا برخی انواع سرطان‌ها موجب تعریق‌های شبانه می شود اما می‌تواند از تلاش بدن برای مقابله با سرطان ناشی شود. همچنین تغییر سطح هورمون‌ها می تواند یکی از دلایل آن به حساب آید. زمانیکه سرطان باعث بالا رفتن دمای بدن شود بدن برای پایین آوردن دما به تعریق بیش از حد روی می آورد. همچنین در برخی موارد تعریق‌های شبانه ناشی از درمان‌های مرتبط با بیماری سرطان همچون شیمی درمانی، داروهای تغییردهنده هورمون ها و مصرف مورفین است.

اگرچه تعریق‌ شبانه از علائم برخی انواع سرطان به حساب می آید اما به جز آن می‌تواند از دلایل دیگری نیز ناشی شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تغییر در سطح هورمون‌ها در طول دوره یائسگی و پیش از آن

- افزایش جریان خون و هورمون‌ها در طول دوران بارداری

- پایین آمدن سطح قند خون

- مصرف برخی انواع داروها از قبیل داروهای افسردگی

- استرس و اضطراب

علاوه بر این برخی فاکتورهای سبک زندگی نیز می تواند موجب تعریق شبانه شود که عبارتند از:

- ورزش کردن پیش از خوابیدن

- مصرف نوشیدنی های داغ پیش از خوابیدن

- استفاده از خوراکی های تند در ساعات نزدیک به زمان خواب

کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که افراد تنها برای چند شب دچار تعریق‌های شبانه شدند نیازی به مراجعه به پزشک نیست زیرا فاکتورهای زیست محیطی و سبک زندگی در بروز آن موثر است. هر چند در صورتی که تعریق های شبانه بیشتر و منظم شود و بر کیفیت خواب تاثیر بگذارد لازم است به پزشک مراجعه شود.

همچنین درمان تعریق های شبانه به دلایل بروز آن بستگی دارد. تعریق‌های شبانه ناشی از فاکتورهای زیست محیطی با سبک زندگی به خودی خود و پس از کنار گذاشتن عوامل محرک آن درمان می شود.

در صورتی که این وضعیت از عفونت ناشی شود مصرف آنتی بیوتیک توصیه می شود. در موارد دیگر از جمله سرطان نیز پس از بررسی‌های لازم جراحی، شیمی‌درمانی و پرتودرمانی انجام می شود.

برچسب ها: تصور ، استخر ، کبد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: