کد خبر: ۱۱۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 2016July 19
شفا آنلاین>سلامت>رییس سازمان نظام روانشناسی گفت: در قانون صراحتا اعلام شده است که صدور مجوز مراکز مشاوره نه با وزارت ورزش و جوانان، نه با بهزیستی و نه با هیچ دستگاه دیگری است، بلکه صدور مجوز این مراکز صرفا با سازمان نظام روانشناسی بوده و حتی نظارت حرفه‌ای هم بر عهده ماست.

به گزارش شفا آنلاین،عباسعلی اللهیاری ضمن تاکید بر اینکه صدور مجوز مراکز مشاوره، دارای مبانی قانونی است، در خصوص نقش وزارت ورزش و جوانان در این باره اظهار کرد: زمانی که دکتر گلزاری معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان را بر عهده داشت تفاهمنامه‌ای با آنها منعقد کردیم که به موجب آن مدارک اولیه برای صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج را وزارتخانه آماده کرده و برای صدور مجوز به ما ارسال می‌کردند.

وی اضافه کرد: بر اساس این تفاهمنامه حدود 200 مجوز نیز صادر شد؛ اما متاسفانه وقتی مسئولین وزارتخانه ورزش و جوانان تغییر کردند دوباره این موضوع مطرح شد تا لایحه‌ای را به دولت ببرند تا وزارتخانه به شکل مستقیم برای صدور مجوز اقدام کند که این مساله با رایزنی‌های سازمان نظام روانشناسی از دستور کار دولت خارج شد.

وی ادامه داد: هنوز هم وزارت ورزش و جوانان بر اساس قانون باید برای صدور مجوز مراکز مشاوره از طریق سازمان نظام روانشناسی اقدام کند.

رییس سازمان نظام روانشناسی در خصوص بهزیستی نیز گفت: مطابق قانون فقط سازمان نظام روانشناسی اجازه صدور مجوز را دارد و سازمان بهزیستی هم باید مراکز مشاوره‌ای که تحت پوشش دارد را با استانداردهای سازمان نظام روانشناسی تطبیق دهد.

اللهیاری تاکید کرد: نهاد تخصصی مشاوره و روانشناسی در کشور سازمان نظام روانشناسی است و بهزیستی فقط می‌تواند صلاحیت عمومی مرکز تحت پوشش را تایید کند که اتفاقا حتی تشخیص ساختمان مناسب برای تاسیس مرکز مشاوره هم بر عهده سازمان نظام روانشناسی است.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر خلط مبحثی صورت گرفته است و بهزیستی معتقد است به علت آنکه در وزارت بهداشت، مجوز مطب با سازمان نظام پزشکی بوده اما مجوز تاسیس بیمارستان با وزارت بهداشت است، ما هم باید برای تاسیس مرکز از آنها کسب تکلیف کنیم، این در حالیست که ما به دنبال راه‌اندازی بیمارستان بیماران روانی نیستیم که نیاز به مجوز بهزیستی داشته باشیم و اینکه چند روانشناس با یکدیگر یک مرکز مشاوره را راه‌اندازی کنند هم در مساله تغییری ایجاد نمی‌کند و باز هم متولی صدور مجوز آن مرکز با سازمان نظام روانشناسی است.

اللهیاری تاکید کرد: بهزیستی فقط مسئولیت تاسیس مراکز مشاوره ویژه جامعه هدف خود را دارد و حتی در آن شرایط هم باید مراکز با استانداردهای ما تطابق داشته باشند و بازهم مسئولیت بررسی‌های تخصصی و صدور مجوز تخصصی  با سازمان نظام روانشناسی است و بهزیستی فقط صلاحیت عمومی آنها را می‌تواند تایید کند.

وی ادامه داد: حتی وزارت علوم برای صدور مجوز مراکز مشاوره‌ دانشجویی هم فرد و سازمان را به سازمان نظام روانشناسی معرفی می‌کند؛ به این ترتیب هر دستگاهی که بخواهد در زمینه مشاوره ارائه خدمت کند باید با استانداردهای سازمان نظام روانشناسی حرکت کند و گرنه مجوز آن غیرقانونی بوده و با آنها برخورد خواهد شد.

رییس سازمان نظام روانشناسی در پایان در خصوص نحوه همکاری با سازمان بهزیستی ضمن تاکید بر آنکه سازمان نظام روانشناسی تابع قانون است، گفت: در تلاشیم با بهزیستی همکاری نزدیک داشته باشیم تا از ظرفیت‌های هر دو دستگاه استفاده شود، در واقع بهزیستی و سازمان نظام روانشناسی یار استراتژیک هم هستند و درصددیم تا تفاهمنامه‌ای را برای اجرای هر چه بهتر برنامه‌های خود با آنها منعقد کنیم زیرا در حال حاضر جامعه نیازمند خدمات مفید است و ما نباید با یکدیگر دعوا داشته باشیم.

برچسب ها: جوانان ، وزارت ، ورزش
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: