کد خبر: ۱۱۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۵ - 2016July 16
وزیربهداشت:
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی گفت: امیدوارم موضوع پرونده مرحوم کیارستمی به سرانجام برسد و حرف هایی در این زمینه دارم که به موقع خواهم زد.

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیدحسن هاشمی روز شنبه در اختتامیه ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران و مراسم گرامیداشت یاد استاد فقید دکتر عباس شفیعی در جمع خبرنگاران افزود: نمی خواهم چیزی در مورد آن پرونده بگویم که اثرگذار باشد. به همه اساتید برجسته ای که در این موضوع با حکمی که رئیس سازمان نظام پزشکی زدند، هستند، کاملا اعتماد دارم ؛ به دانش، انصاف و طرفداری آنان از حق و حقیقتی که در این موضوع نهفته است، اعتماد دارم. حرف هایی است که به موقع خواهم زد اکنون ممکن است جانبداری تلقی شود.

**مشکلات حوزه نظارت در حوزه سلامت به ویژه غذا
وزیر بهداشت گفت: نظارت در کل کشور به ویژه در حوزه غذا مشکل دارد؛ در حوزه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی شرایط ما خیلی بهتر است اما نمی توانیم بگوییم صد در صد مناسب است و نیاز به اختیارات بیشتری داریم و قانون می خواهد.
هاشمی افزود: امید است در تدوین برنامه ششم این امکان فراهم شود که هم مردم سهم بیشتری در نظارت ها داشته باشند و اگر مردم اشکالی در کیفیت محصولات می بینند، قانون گذار برای آنان حقی فراهم کند که با آنها برخورد شود و هم اینکه در زمینه ایجاد ساز و کارهایی که برای نظارت دقیق تر لازم است، عمل کند.

**70 درصد حوزه دارو در اختیار دولتی ها است
وزیر بهداشت گفت: کیفیت در سایه رقابت ایجاد می شود ؛ ما امکان رقابت آنگونه که باید به دلایل مختلف در حوزه های گوناگون نتوانستیم فراهم کنیم. رقابت هنر می خواهد و این هنر باید توسط کسانی فراهم شود که اداره کننده کشور هستند. امید است در شرایط جدید یعنی برداشته شدن تحریم ها، این اتفاق بیفتد. در برخی حوزه ها، رقابت انحصاری است .
هاشمی تصریح کرد: طی این سال ها و دهه ها از حمایت بخش خصوصی حرف زدیم اما در عین حال ظاهر را حفظ کردیم و این مانع رقابت بخش خصوصی شده که کیفیت را تحت تاثیر قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه دارو ، نزدیک به 65 تا 70 درصد بطورغیرمستقیم در اختیار دولتی ها است. هرکجا که قدم بگذارید اثری از آنها است آنگاه سختگیری که می خواهید بکنید، مشکل می شود. این مشکل منحصر به حوزه فعالیت من نیست و همه دستگاه ها این مشکل را دارند. تا رقابت ایجاد نشود، کیفیت ارتقا پیدا نمی کند. اگر مردم که خریدار هستند هنگام آسیب حقوق خود بتوانند برخورد پیدا کنند، کیفیت ارتقا خواهد یافت.
وزیر بهداشت تاکید کرد: مردمی که مجبورند یک محصول یا دو تا سه برند بخرند ، انتخاب بیشتری ندارند و محکوم به خرید هستند. باید رقابت ایجاد کرد و سپس نقش مردم را در نظارت پررنگ تر کرد. در بسیاری از جاها، دولت خودش تولیدکننده و خودش هم خریدار است. در این شرایط نه تنها کیفیت ارتقا پیدا نمی کند بلکه روز به روز هم بدتر می شود.


**موسسه خصوصی اعتباربخشی بیمارستان ها نداریم
وزیر بهداشت گفت: موسسه خصوصی اعتباربخشی بیمارستان ها نباید داشته باشیم. قانون در حوزه اعتباربخشی، شفاف و روشن است، دستورالعملی دارد که ابلاغ شد و دوره های آموزشی به صورت مجازی و حضوری برای آن برگزار شده است. بنابراین موسساتی که هستند بیشتر فکر منافع خود بوده و مورد تائید وزارت بهداشت نیستند.
هاشمی افزود: نیازی به هزینه کرد مراکز درمانی در این زمینه نیست و اگر کسی خودش را وابسته به مجموعه وزارت بهداشت اعلام می کند ، خلاف است و اگر مراکز بهداشتی و درمانی تخلفی دیدند و کسی طلب پرداخت وجهی کرد، خواهش می کنم مستقیما به من گزارش کنند حتما برخورد می شود .
وی خاطرنشان کرد: به نظر من تغییری که ایجاد شد در سنجه های اعتباربخشی برای روان سازی و ارتقای کیفیت در مراکز بهداشتی و درمانی و پرهیز از کاغذبازی و سطحی نگری بود که امید است با راهنمایی های واحدهای درمانی به اعتباربخشی مقبولی برسیم و هم جلوی شرکت های اعتباربخشی خارجی و افرادی که دنبال منفعت ها هستند را بگیریم.
ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران و مراسم گرامیداشت یاد استاد فقید دکتر عباس شفیعی در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد و طی آن از خانواده استاد شفیعی معمار داروسازی نوین ایران با اهدای لوح از سوی وزیر بهداشت تقدیر و تجلیل شد.
همچنین در ششمین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران از 31 شرکت فعال در حوزه محصولات دارویی و بهداشتی و داروخانه تجلیل و گواهینامه های اشتهار به کیفیت و اهتمام به کیفیت به آنها اعطا شد.
برچسب ها: اختتامیه ، نظام ، اعتماد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: