کد خبر: ۱۱۵۴۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 2016July 13
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>نگرانی از تاثیر بیماری زیکا بر نوزادان باعث افزایش چشمگیر در خرید اینترنتی داروهای سقط جنین شده است.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از  منابع پزشکی در آمریکای لاتین، میزان خرید اینترنتی این داروها در کشورهای برزیل، اکوادور و سایر کشورهای آمریکای لاتین که سقط جنین در آنها غیرقانونی است، در سال جاری به شدت افزایش یافته و نشان می‌دهد که به خاطر شیوع زیکا در این قاره، زنان باردار ترجیح می‌دهند به حاملگی خود پایان دهند و خطر تولد نوزادان مبتلا به میکروسفالی را نپذیرند.


       افزایش تمایل به سقط جنین در این منطقه در جریان تحقیقات در مورد واکنش زنان باردار به خطر ابتلا به زیکا مشخص شد. درحالیکه دولت‌ها در این گروه از کشورها به زنان هشدار داده‌اند به خاطر شیوع زیکا از حاملگی خودداری ورزند، عدم دسترسی به امکانات قانونی سقط جنین باعث روی آوردن زنان باردار به امکانات غیرقانونی از جمله خرید اینترنتی دارو از عرضه کنندگان خارجی شده است. به عنوان مثال، بین ماه‌های نوامبر سال گذشته و مارس سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال‌های قبل، میزان خرید این قبیل داروها در برزیل و اکوادور بیش از دوبرابر و در ونزوئلا و هندوراس تقریبا دو برابر بوده است.

       این تحقیقات کامل نبوده، زیرا به گفته دست‌اندرکاران آن، منابع دریافت آمار مربوط به فروش اینترنتی این قبیل داروها محدود بوده و همچنین اطلاعات دقیقی در مورد تعداد کل سقط جنین در این کشورها در دسترسی نبوده است. به عبارت دیگر، مشخص نیست که چه تعداد از زنانی که سفارش این داروها را داده‌اند، آنها را به کار برده و جنین آنان سقط شده است. همچنین تعداد کاربران داروی سقط جنین در مقایسه با زنانی که از راه‌های دیگر به سقط جنین غیرقانونی مبادرت می کنند، هنوز بسیار کم است. به عنوان مثال، تخمین زده شده که در برزیل، هر ساله حدود یک و نیم میلیون سقط جنین غیرقانونی صورت می‌گیرد که فقط در حدود 1200 مورد آن با استفاده از داروی خریداری شده از اینترنت به کار می‌رود.

       درعین حال، افزایش آمار خرید اینترنتی دارو حاکی از نگرانی واقعی زنان از تاثیر ابتلای به زیکا بر نوزادانشان و توجیه کننده گرایش بیشتر به سقط جنین، چه قانونی و چه غیرقانونی، است.

       آمار موجود حاکی از آن است که احتمال بروز میکروسفالی در نوزادان زنان باردار مبتلا به زیکا بین یک تا ۱۵ درصد است. در ماه مه سال گذشته میلادی، مواردی از ابتلای به ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد و تاکنون مرکز شیوع بیماری منطقه آمریکای لاتین است، هر چند مواردی از آن در بیش از بیست کشور جهان هم دیده شده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده که در سال جاری، حدود چهار میلیون نفر در آمریکای لاتین با خطر ابتلای به زیکا مواجه خواهند بود.

       به منظور مقابله با گسترش جهانی زیکا، دربسیاری از کشورها اقداماتی برای آگاه‌سازی زنان ایجاد شده و در آمریکای لاتین، وب‌سایتی به منظور راهنمایی و کمک به زنان باردار برای دسترسی به امکانات سقط جنین راه‌اندازی شده است. همچنین، در اکثر کشورهای آمریکای لاتین، اقداماتی جهت مبارزه با این بیماری، از جمله از طریق مقابله با پشه ناقل ویروس زیکا در جریان بوده است.

       شیوع زیکا همچنین باعث نگرانی گروهی از پژوهشگران شده که معتقدند برگزاری بازی‌های المپیک سال جاری در برزیل، یعنی یکی از مراکز اصلی شیوع بیماری زیکا، می‌تواند به دلیل حضور هزاران ورزشکار و تماشاچی از سراسر جهان، به گسترش جهانی این بیماری منجر شود. آنان خواستار لغو این بازی‌ها شده‌اند. در مقابل، مقامات رسمی با استناد به نظرات کارشناسان سازمان بهداشت جهانی، لغو بازی‌ها را لازم ندانسته‌اند.

Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: