کد خبر: ۱۱۲۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۵ - 2016June 23
شفا آنلاین>اجتماعی>این روزها وضعیت تجهیزات پزشکی کشور، با توجه به اینکه زمینه‌های رشد و پیشرفت آن وجود دارد، اما رشد آن آهسته است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید برخی افراد فعال در این حوزه معتقدند که باید سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشتر شود و نسبت به عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، با کشورهای دیگر برنامه‌ریزی شود تا این حوزه رونق بگیرد. محمود بیگلر، مدیرکل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، معتقد است که مهم‌ترین مسئله برای رشد و پیشرفت تجهیزات پزشکی، افزایش تولیدات در این زمینه است. او به خبرنگار سپید می‌گوید: «تولید ما نباید محدود به نیازهای کشور باشد و ما باید بتوانیم با افزایش کیفیت محصولات توانایی رفع نیازهای کشورهای منطقه را داشته باشیم.»:

درحال حاضر وضعیت تجهیزات پزشکی کشور چگونه است و سیاست اداره کل تجهیزات پزشکی برای پیشرفت آن چیست؟
       بازار تجهیزات پزشکی با توجه به جمعیت قابل توجه کشور، بازار بزرگی است که بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون دلار گردش منابع مالی در این زمینه اتفاق می‌افتد. بخشی از این بازار را تولیدکنندگان داخلی و بخش قابل توجهی از طریق واردات تامین می‌شود که بالغ بر 850 میلیون دلار در سال است. بنابراین این بازار زمینه مساعدی برای فعالیت‌های جدیدتر و ایجاد خلاقیت‌هایی دارد که می‌تواند باعث تغییر نگرش مجموعه‌های فعال در این حوزه شود. سیاست اداره کل تجهیزات پزشکی در خصوص واردات تجهیزات پزشکی به این صورت است که ورود تجهیزات پزشکی همراه با فناوری‌های پیشرفته و انتقال تکنولوژی‌هایی به کشور باشد تا علاوه‌بر بحث اشتغال‌زایی، ثبات محصولات در داخل کشور تضمین شوند. ما باید بتوانیم تولیدات را در این بازار بیشتر کنیم و نه تنها نیاز کشور بلکه نیازهای منطقه را نیز از طریق تولیدات خود تامین کنیم. به عنوان مثال در زمینه اقلام مصرفی به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم نیازهای منطقه را هم تامین کنیم. این ظرفیت‌ها باید در زمینه اقلام سرمایه‌ای فراهم شود و عملا این انتقال فناوری و اطلاعات توام با ظرفیت سازی باشد تا تولیدات داخلی تقویت شوند.

وضعیت کیفی تجهیزات پزشکی به خصوص دستگاه‌های سرمایه‌ای چگونه است؟
       کیفیت تجهیزات پزشکی از دو بعد قابل بررسی است: بعد اول تجهیزاتی است که به منظور تجهیز مراکز درمانی جدید الاحداث یا توسعه مراکز درمانی سرمایه تامین می‌شود، کلیه این تجهیزات دارای گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی بوده و از تکنولوژی‌های روز دنیا هستند. بنابراین از کیفیت بالایی برخوردارند. بعد دوم در خصوص تجهیزاتی است که سال‌هاست از این دستگاه‌ها در مراکز درمانی بهره‌برداری می‌شود که علاوه‌بر فرسودگی، کیفیت لازم را ندارد. این مورد بیشتر در خصوص تجهیزات سرمایه‌ای مانند دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، آنژیوگرافی و از این قبیل مشهود است.

چه میزان از دستگاه‌هایی که نام بردید، فرسوده هستند؟ چه برنامه‌ای برای جایگزینی آنها در نظر گرفته‌اید؟
       در حال حاضر تعداد دستگاه‌های MRI موجود در کشور 217 عدد است و برای توسعه مراکز درمانی جدید به حدود 60 دستگاه نیاز داریم. همچنین ظرف 5 سال آینده باید نسبت به جایگزینی یا ارتقا 130 دستگاه فرسوده و قدیمی اقدام کنیم. در خصوص دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن، در حال حاضر 690 دستگاه موجود است که از این تعداد طی 5 سال آینده باید 300 دستگاه ارتقا یا جایگزین شوند و 104 دستگاه برای توسعه مراکز درمانی جدید نیاز داریم. همچنین از 267 دستگاه آنژیوگرافی، 160 دستگاه باید به‌روز یا جایگزین شوند و به 54 دستگاه برای توسعه مراکز درمانی جدید نیاز داریم.

       برای تامین این نیاز می‌توان به دو روش عمل کرد. اول تامین تجهیزات از طریق شرکت‌هایی که به صورت مستقیم سرمایه‌گذاری در این زمینه را شروع می‌کنند و دوم تامین نیازها با واردات دستگاه‌ها به کشور است. جنبه عملیاتی روش اول بیشتر است. اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است و از طریق تفاهم‌نامه‌هایی که وزارت بهداشت امضا کرده است، بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری شرکت‌ها فراهم آمده تا در نوسازی ناوگان تشخیصی و درمانی کشور مشارکت کنند.

اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی با هیئت امنای ارزی چه مشارکت‌هایی دارد؟
       اداره کل تجهیزات پزشکی در بعد کارشناسی فنی و کیفی با هیئت امنای ارزی همکاری می‌کند. هیئت امنای ارزی فرصتی است که اقلام را با قیمتی مناسب‌تر از طریق معافیت‌هایی که مشمول آنهاست، وارد می‌کند و در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهد. ما در بعد صدور مجوزها در کنارشان هستیم و می‌توانیم کمک کنیم تا برندهایی که وارد کشور می‌شوند، از هرجهت معتبر و با کیفیت باشند.

برخی از صاحب‌نظران این حوزه معتقدند که تولیدات تجهیزات پزشکی نسبت به تولیدات دارو پیشرفت خوبی نداشته و از سوی دیگر برخی نیز می‌گویند که تولیدات داخلی در این زمینه بسیار موفق بوده و حتی روند تولیدات به سمت تجهیزات ‌تک پیش می‌روند. نظر شما در این خصوص چیست؟
       اگر از نظر ریالی نگاه کنیم، تولیدات تجهیزات پزشکی کمتر از دارو نیست در حالی که تجهیزات پزشکی تنوع زیادی برخوردار است و اگر تنها فراورده‌های اصلی را در نظر بگیریم، نزدیک 20 هزار اقلام تجهیزات و ملزومات پزشکی داریم ولی در دارو این‌گونه نیست. در حال حاضر بالغ بر 400 کارخانه تولیدی در زمینه تجهیزات پزشکی وجود دارد. با وجود اینکه تنوع اقلامی، در زمینه تجهیزات پزشکی نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه احساس می‌شود زیرا بازار نیاز بیشتری دارد. در نتیجه باید بتوانیم به نسبت همین مسائل تولید را تقویت کنیم. این نسبت‌ها خیلی مهم هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: