کد خبر: ۱۱۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۵ - 2016June 21
رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: منابع محدودی که متعلق به مردم است را با رقم چند ده هزار میلیاردی به جیب کمتر از 5 درصد تیم پزشکی سرازیر کرده‌اند، این افراد که یک دهم درصد جامعه هستند، این پول‌های هنگفت را خرج می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،علی‌محمد آدابی با انتقاد از اینکه اعتبارات زیادی از حوزه سلامت به جیب پزشکان می‌رود، گفت: منابع محدودی که متعلق به مردم است را با رقم چند ده هزار میلیاردی به جیب کمتر از 5 درصد تیم پزشکی سرازیر کرده‌اند، این افراد که یک دهم درصد جامعه هستند، این پول‌های هنگفت را می‌بلعند.

وی ادامه داد: بقیه جامعه چه می‌شود؟ با این عدم تعادل، تمام نظام‌های خرد و کلان اقتصادی متلاشی می‌شود و هر چه فرد می‌دود نمی‌رسد. قبلاً فردی با 2 میلیون تومان زندگی‌اش می‌چرخید، اما هم‌اکنون با 2 یا 3 شیفت کار، مسافرکشی و غیره کفاف زندگی را نمی‌تواند بدهد.

آدابی ادامه داد: به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، بابت 7 هزار میلیارد تومانی که با عنوان زیر میزی جلویش گرفته شده که البته درست نیست، جنگ بین ملت‌ها رخ می‌دهد، پس چطور ممکن است سالی بیش از 10 هزار میلیارد تومان اعتباری که به جیب این پزشکان می‌رود، کسی اعتراض نکند.

رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: حق اعتراض و انتقاد باید باشد چون جامعه می‌داند و می‌فهمد و ما وظیفه داریم به مسئولان و رسانه‌ها بگوییم که جامعه به چه سمتی می‌رود. ما سیاست بلد نیستیم اما از شکایت استقبال می‌کنیم چون معتقدیم مردم باید بدانند چه شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، فاصله طبقاتی بین پزشک و پرستار وجود داشت، گفت: از دهه 70 که طرح نظام نوین اداره بیمارستان ها ابداع شد، از آن موقع بود که شکاف طبقاتی شروع شد، قبل از آن، تفاوت درآمد بین پزشک و متخصص نسبت به کارشناس پرستاری کمتر از دو برابر بود، یعنی اگر پرستار در سال 63، 4 هزار تومان می‌گرفت، متخصص دریافتی‌اش 7 هزار تومان بود.

فاصله 10 برابری حقوق پزشک و پرستار

وی ادامه داد: در دنیا هم همین منوال وجود دارد، ما بررسی کرده‌ایم تفاوت درآمد 1.4، 1.7 و 2.3 است و بیش از 2.7 نیست، اما بعد از ارائه طرح نظام نوین، 4 یا 5 برابر و کم کم به 10 برابر رسید.

آدابی ادامه داد: با این تفاوت دریافتی، گروه پزشکی خود را از سایر گروه‌های درمانی جدا کردند، کم‌کم فاصله گرفتند و زندگی‌هایشان که شطرنجی با مردم و در کنار آنها بود، جدا شد و به محلات خاصی برای زندگی رفتند. این نارضایتی ادامه پیدا کرد و کادر غیرپزشکی از این فاصله حقوقی پیش آمده مبهوت شده بودند.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: طرح تحول سلامت هم که کلید خورد، به بهانه اینکه پرداخت از جیب مردم زیاد شده، خواستند آن را کم کنند، به همین دلیل تعرفه‌های پزشکی را با میانگین 120 تا 30 درصد و در برخی مواقع که به 450 و 700 درصد هم رسید، افزایش دادند. آنها دلیل افزایش تعرفه را کاهش زیرمیزی اعلام کردند، غافل از اینکه این راه‌حل آن نیست.

رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: باید حاکمیتی وجود داشته باشد و بگوید در صورت زیرمیزی گرفتن، جریمه و اخراج می‌شوی، نه اینکه برای راضی کردن آنها که تخلف می‌کنند، پول دیگری هم بدهیم.

یارانه را به جیب کسانی ریختند که استحقاق آن را ندارند

وی افزود: این پول دادن‌ها تمامی ندارد، چون مثل آب دریا سر کشیدن است و عطش آنها را فروکش نکرده است، در نتیجه ابتدا صددرصد هدفمندی یارانه‌ها را مطالبه کردند، این پول علی‌رغم میل عمومی مردم، به اکراه از افرادی که استحقاق دریافت یارانه را نداشتند گرفتند و یکجا به جیب کسانی ریختند که اصلاً استحقاق آن را نداشته‌اند.

آدابی گفت: این گروه پزشکی باز هم اعتبارات بیشتری طلب کردند، در نتیجه یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده کالاهای مصرفی مردم هم به آنها داده شد. این پول مربوط به طبقه‌ای است که دریافتی 500 هزار تومانی دارند و از این پول باید اجاره‌بهای مسکن و هزینه آب و برق بدهند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: