کد خبر: ۱۱۲۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۲ تير ۱۳۹۵ - 2016June 22
شفا آنلاین>سلامت>محققان با ترکیب دو نانوذره پلیمری، موفق به ساخت سامانه دارویی دوگانه‌ای برای مقابله با سرطان شدند.
به گزارش شفا آنلاین، در این روش، ابتدا داروی اول سلول سرطانی را نسبت به داروی دوم حساس کرده و سپس داروی دوم وارد عمل می‌شود. با این روش می‌توان داروهای شیمی‌درمانی را به همراه موادی نظیر پیپرلونگومین (PL) و تریال (TRAIL) به تومور سرطانی وارد کرد.


       PL یک داروی آب‌گریز بوده که در این پروژه درون نانوذرات پلیمری PLGA قرار داده شده است. PL در ابتدا به تومور تزریق شده تا میزان سلول‌های سرطانی کاهش یابد. زمانی که از این سیستم دارویی دوگانه برای درمان سرطان استفاده شد، اثربخشی درمان افزایش یافت.

       آزمون‌های انجام شده روی نمونه‌های حیوانی نظیر موش نشان داده این سیستم دارویی دوگانه اثربخشی بالایی دارد. محققان این دو دارو را در یک دوره زمانی 48 ساعته به بیماران تزریق کردند. در نمونه‌های کنترل نیز تنها یکی از این داروها تزریق شدند. نتایج نشان داد که میزان از بین رفتن سلول‌های سرطانی، زمانی که سیستم داروی دوگانه تزریق شود، بسیار بیشتر از حالت کنترل است.

       در این مقاله، محققان ساز و کار این سیستم رهایش دارویی مبتنی بر نانوذرات را تشریح کردند. آنها نشان دادند که چگونه داروی شیمی‌درمانی درون این ساختار قرار می‌گیرد. پلتفرم رهاسازی مبتنی بر نانوذرات پیش از این توسط محققان مختلفی بررسی شده بود. پژوهش‌های متعددی روی مطالعه ساختار این ذرات انجام شده و طراحی‌های مختلفی برای این کار صورت گرفته است. در این سامانه دارویی که توسط محققان دانشگاه کرنل طراحی شده، از دو ساز و کار رهاسازی دوگانه استفاده شده است. دارو درون نانوذرات پلیمری کپسوله می‌شود. این سیستم دارویی دوگانه به محققان امکان کنترل بیشتر را روی رهایش هر یک از داروها می‌دهد. داروی اول می‌تواند سلول سرطانی را حساس کرده و آسیب‌پذیری این سلول‌ها را نسبت به داروی دوم افزایش دهد، سپس داروی دوم وارد عمل شده و با این کار اثربخشی کل داروها بهبود می‌یابد. این گروه تحقیقاتی در حال حاضر به دنبال ارائه روشی منحصر به فرد برای استفاده از این ترکیب دارویی در سیستم گردش خون هستند. آنها به دنبال مقابله با تومور سرطان پرستات هستند.

NBIC



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: