کد خبر: ۱۱۲۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 20
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> محققان استرالیایی معتقدند به زودی مرز میان انسان و ماشین کم‌رنگ می‌شود و انسان مجبور به تعریف مجدد واژه انسانیت است.
به گزارش شفا آنلاین، رابط‌های میان مغز و ماشین، فناوری‌نانو و مغز مصنوعی از عواملی هستند که می‌تواند انسان را به سایبری شدن نزدیک کند.


       با توسعه مغز مصنوعی و دستاوردهای اخیر محققان در این حوزه، محققان دانشگاه آدلاید اعلام کردند که انسان در مسیر سایبری شدن قرار گرفته است. ماسیجی هنبرگ و آرتور سانیوتکس از مرکز تحقیقات آناتومی دانشگاه آدلاید به بررسی گذشته، حال و آینده حوزه تکامل انسان پرداخته و نمودار توسعه گونه انسانی را بررسی کردند. نتایج یافته‌های آنها نشان می‌دهد انسان در حال ترکیب مواد آلی با فناوری است. در این مسیر نباید پیچیدگی‌های موجود را در بدن انسان نادیده گرفت.

       هنبرگ می‌گوید: «البته هنوز تمایل زیادی در میان عده‌ای وجود دارد که انسان فعلی را ایستا ببینند. در این حالت گونه انسان در آینده به همین شکل باقی می‌ماند تا فاجعه‌ای نسل بشر را نابود کند. دیدگاه دیگر، دینامیک بودن انسان است. از این نقطه نظر باید گفت که نه تنها انسان بلکه تمام جهان در حال تغییر است و با تغییر محیط، انسان نیز دچار تغییراتی می‌شود. این تغییر در گذشته موجب تغییر شکل بشر شده و در آینده نیز این تغییر در بدن و فکر انسان ادامه خواهد داشت. برای این که ما بتوانیم پاینده بمانیم باید این تغییرات را به سوی مزیت‌های خود سوق بدهیم.»

       فناوری‌های مختلف از جمله ایمپلنت‌های سایبری که مغز ما را به کامپیوتر متصل می‌کند یا فناوری‌نانو و همچنین پروتزهای پزشکی از جمله مسیرهای تغییر بشر محسوب می‌شوند. در نظریه انسان دینامیک، هم بدن و هم مغز انسان ارتقا می‌یابد به طوری که در آینده نزدیک بشر دچار تغییرات شگرفی خواهد شد.

       سانیوتکس می‌گوید: «مفهوم رابط میان مغز و ماشین، انسان را مجبور می‌کند تا دوباره اقدام به تعریف واژه انسانیت کند. در صورت اتصال مغز انسان به ماشین، مرز میان انسان و ماشین کم رنگ می شود. هر چند در حال حاضر نیز این مرز کم رنگ شده است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از ادوات الکترونیکی و فناورانه برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده می‌کنند که از جمله این ادوات می‌توان عینک، چشم مصنوعی، دریچه‌های قلب مصنوعی و اندام‌های پروتز اشاره کرد.»

       در واقع این افراد از اندام‌های مصنوعی برای ارتقاء کیفیت زندگی استفاده کرده‌اند. با وجود می‌توان روزی را دید که اندام‌های بیشتری از ما توسط ماشین‌ها جایگزین شود.

NBIC
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: