کد خبر: ۱۱۲۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> پیشگامی جدیدی برای پیاده‌سازی شبکه نورونی مغز در اروپا راه‌اندازی شده است.
به گزارش شفا آنلاین، این پیشگامی به دنبال شبیه‌سازی نورون‌های مغز انسان و تولید آن با روش نانوچاپ سه بعدی است. از این نورون‌ها می‌توان برای مطالعه اثربخشی داروها استفاده کرد.

       کنسرسیوم MESO-Brai- اعلام کرد که بودجه‌ای 3/3 میلیون یورویی (7/3 میلیون دلار) از کمیسیون اروپا برای فعالیت‌های تحقیقاتی خود دریافت کرده است. این بودجه در قالب برنامه‌ حمایتی فناوری‌های نوظهور و آینده (FET) به این کنسرسیوم اعطا شده‌ است.

       این پیشگامی به دنبال استفاده از سلول‌های بنیادی انسان برای تولید نورون‌های عصبی و همچنین ساخت داربست‌های سه بعدی برای توسعه شبکه های نورونی انسانی است تا در نهایت فعالیت‌های مغز انسان را شبیه‌سازی کند.

       برای تولید این شبکه از نانوساختارهای چاپ شده لیزری سه بعدی استفاده می‌شود که در این مسیر نانوالکترودها برای تحلیل عملکرد این شبکه به کار گرفته می‌شوند.

       این پیشگامی قصد دارد با استفاده از فناوری ولتامتریک سریع نوری، اقدام به تحلیل اطلاعات در این شبکه کند. از اهداف اصلی این پیشگامی می‌توان به ارزیابی فعالیت‌های مغز و افزایش شناخت دلایل بروز بیماری‌هایی نظیر پارکینسون اشاره کرد تا روش‌های درمانی مناسبی برای این بیماری‌ها ارائه شود.

       به نظر می‌رسد این پیشگامی بتواند آرایه‌هایی را از سلول‌های عصبی انسان در مقیاس‌های وسیع تولید کند و از این آرایه‌ها برای بررسی اثر داروها یا مواد شیمیایی مختلف استفاده کند. با این کار می‌توان تاثیر این ترکیبات را روی فعالیت شبکه‌های نورونی بررسی و تجزیه و تحلیل کرد.

       مسئولان این کنسرسیوم معتقدند استفاده از سلول‌هایی که بیشترین شباهت را به سلول‌های بدن انسان داراست، می‌تواند برای درک بهتر کارایی داروها و کاهش نیاز به آزمون روی حیوانات به کار گرفته شود.

       این کنسرسیوم از ماه سپتامبر کار خود را آغاز خواهد کرد و به مدت سه سال در این زمینه به تحقیق خواهد پرداخت.

       ادیک رفایلوف، مدیر این پروژه، می‌گوید: «چیزی که ما قصد داریم در این پروژه به آن برسیم، تا کنون موضوع داستان‌های علمی تخیلی بوده است. ما به دنبال شبیه‌سازی شبکه نورونی مغز انسان هستیم که این کار را با استفاده از فناوری نانوچاپ انجام خواهیم داد.»

       تحقیقات این پیشگامی به صورت کاری مشترک میان دانشگاه‌های آستون، دانشگاه بارسلونا، موسسه علوم فتونیک، مرکز لیزر هانوفرو و مرکز نوآوری KITE انجام خواهد شد.

       برنامه FET بخشی از برنامه تحقیقاتی نوآورانه Horizo- 2020 اروپا بوده که بودجه‌ای در حدود 80 میلیارد یورو (6/90 میلیارد دلار) داشته و در مدت 7 سال از 2014 تا 2020 پیاده‌سازی خواهد شد.NBCI
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: