کد خبر: ۱۱۲۵۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 19
شفا آنلاین>اجتماعی>در زمینه میزان دریافتی پزشکان، باید بین پزشکان حاضر در مراکز درمانی و پزشکان ستاد وزارت بهداشت تفاوت قایل شد.
ستاد وزارت بهداشت مانند همه بخش‌های دولتی است اما فعالانه در بیمارستان‌ها علاوه‌بر حقوق، کارانه هم می‌گیرند. معیار پرداخت باید براساس قانون باشد. گاهی بحث‌ها به گونه‌ای پیش می‌رود که بین قانونی بودن یا نبودن یک پرداخت شبهه ایجاد می‌شود. در مورد میزان پرداخت‌ها، همه پرداخت‌ها قانونی است، با این حال در هر شغل و حرفه، موارد استثنایی برای میزان دریافتی وجود دارد که این مسئله در مورد وکلا، مهندسین و ... هم مطرح است.

این افراد از اساتید مشهور، متخصص و مورد وثوق جامعه هستند که طبیعتا درآمد بیشتری خواهند داشت. بحث بعدی مناطق و استان‌های محروم است. استان‌هایی داریم که در یک رشته، تنها یک متخصص دارند و تمام نیاز استان توسط این فرد پوشش داده می‌شود. این تعداد معدود در یک استان، مراجعات زیادی دارند و ما از آنها تقاضا می‌کنیم که تا 3 برابر ظرفیت یک پزشک فعالیت کنند.


       این اجبار به دلیل کمبود جدی نیروی انسانی تخصصی در 8 رشته است. این بحث اخیرا در شورای معاونین نیز بحث شد. نکته سوم بحث پزشکانی است که مقیم نیستند و وزارت بهداشت به منظور پوشش شبانه‌روزی متخصص در بیمارستان‌ها از آنها درخواست مقیمی کرده است. پزشکانی که 24 ساعته کار می‌کنند درحالی که اصولا این مسئله جزء تکلیف قانونی آنها نیست و تنها باید ساعت اداری را پوشش دهند.

       لازم به ذکر است که 75 درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص شاغل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کمتر از 20 میلیون تومان کارانه می‌گیرند. 35 درصد متخصصین و فوق تخصصان نیز کمتر از 5 میلیون تومان در ماه درآمد دارند. علت تفاوت در نرخ کارانه پزشکان، تغییر اپیدمیولوژی بیماری‌هاست. به شکلی که یک بیماری روزی مراجعات زیادی داشته و امروز جزء خلوت‌ترین‌هاست. کمااینکه هم‌اکنون کلینیک‌های ارتوپدی، قلب و عروق بسیار شلوغ هستند.

       وزارت بهداشت چند اقدام در راستای ایجاد عدالت نسبی در پرداخت‌ها انجام داده است. اقدام اول بحث کتاب تعرفه‌هاست که نسبت بین خدمات را اصلاح کرد. اقدام بعدی ایجاد سیستم پلکانی و اقدام آخر مالیات پزشکان است. ما هیچ‌وقت نباید انتظار درآمدهای یکسان داشته باشیم چراکه این مهم در گروه پزشکی قابل تحقق نیست. امروز فاصله میان رشته‌های تخصصی و میانگین رشته‌ها از حدود 20 برابر به حدود 5 تا 6 برابر کاهش پیدا کرده که علت آن اعمال این 3 سیاست است.

       همچنین برای اینکه مردم در مناطق محروم دسترسی عادلانه به خدمات درمانی پیدا کنند، اقدامات متعددی را انجام دادیم. از جمله اینکه در 301 شهر مناطق محروم و 338 بیمارستان در این مناطق، برای 5 هزار و 724 پزشک متخصص و فوق تخصص در این مناطق شرایط خاص در نظر گرفتیم تا درآنجا ماندگار شوند. عدالت دیگری که ایجاد شد بین گروه‌های غیر پزشکی بود. تا قبل از اجرای پرداخت عملکردی گروه‌هایی را از جمله پرستاران شرکتی، طرحی و ... داشتیم که به دلیل نوع رابطه استخدامی سهمی از درآمد بیمارستان نداشتند. این عدالت در قالب پرداخت عملکردی اتفاق افتاد که همه کارکنان غیر پزشک فارغ از نوع رابطه استخدامی در قالب این طرح از درآمد بیمارستان سهم ببرند.

       عدالت بعدی بین دریافتی پزشکان عمومی و متخصص اتفاق افتاد. این نسبت امروز به عدد 5/2 رسیده که منطقی است. دریافتی متوسط پزشکان متخصص در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 5 میلیون و 400 هزار تومان و درمراکز بهداشتی درمانی حدود 8 میلیون تومان است. البته در مناطق مرزی ممکن است بیشتر هم شود.سپید

محمد آقاجانی
معاون درمان وزیر بهداشت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: