کد خبر: ۱۱۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 16
شفا آنلاین>سلامت> کارگردانان تازه‌کار معمولا برای شروع کار و تمرین ابتدا دست به ساخت فیلم کوتاه می‌زنند تا جسارت ساخت فیلم بلند را پیدا کنند اما امروز به جهت رواج مینیمالیست فیلم کوتاه تبدیل به مدیوم جذابی شده است که حتی کارگردانان بزرگ هم گاهی هوس ساختن فیلم کوتاه می‌کنند.
  به گزارش شفا آنلاین، گاهی در میان فیلم‌های کوتاهی که ساخته می‌شود به ایده‌ها و ساختار جذابی بر‌می‌خوریم که نشان‌دهنده انگیزه‌ بالای کارگردانان تازه‌کار است که هنوز معصومیت، انگیزه‌ و نگاه آرمانی‌شان را در مسیر حرفه‌ای از دست نداده‌اند و می‌خواهند دنیا را با فیلم‌هایشان تغییر دهند. در بین فیلم‌های کوتاهی که حرفی برای گفتن دارند و در جشنواره‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند، به سه فیلم کوتاه که به حوزه سلامت مرتبط است، پرداختیم:
تیم جسد ۱۲
12 Body Team
کارگردان: دیوید دارگ
کشور لیبریا و آمریکا / ۱۳ دقیقه / محصول شرکت RYOT FILMS
       خلاصه داستان: در مونروویا پایتخت لیبریا، گارمای سومو تنها زن عضو تیم جسد ۱۲، یکی از تیم‌های جمع‌آوری اجساد مردگان براثر شیوع بیماری ابولا در سال ۲۰۱۴ است. او با وجود آگاهی از ماهیت خطرناک کار خود به کار و وظیفه خود وفادار مانده است.

       «دیوید دارگ» سال‌ها به عنوان خبرنگار و همکار شماره یک بی بی سی و سی ان ان، پوشش برخی از بزرگترین بلایای طبیعی و جنگ‌ها در جهان را عهده‌دار بوده است. او تاکنون ۵ فیلم مستند کوتاه ساخته است که برنده جوایز بسیاری بوده‌اند. این فیلم تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه جشنواره تریبکا و جایزه تماشاگران مستند جشنواره پالم اسپرینگز را دریافت کرده است.

       یادداشت فیلم‌ساز: از فیلیپین تا قطب، از نیجریه تا عراق، بسیاری سال وحشتناکی را داشتند. اما من بیش از همه با تجربه‌ای که در لیبریا به عنوان داوطلب داشتم متاثر شدم. در زمان اوج شیوع ابولا شجاعت و انسان دوستی تیم‌های جمع آوری اجساد و همچنین گروه‌های کمک رسانی به‌خصوص گارمای شخصیت اصلی فیلم مرا تحت تاثیر قرار داد.

چائو، فراتر از خطوط (جنگ درون دیوارها)
Chau, beyond the lines

کارگردان: کورتنی مارش
کشور آمریکا / ۳۴ دقیقه / محصول شرکت Cynasty

       خلاصه داستان: چائو، نوجوان ۱۶ ساله‌ای است که در یک مرکز مراقبت از کودکان دارای نقص مادرزادی قربانی ماده شیمیایی «عامل نارنجی» زندگی می‌کند و با مشکلاتی که جهت تحقق رویای او برای تبدیل شدن به یک هنرمند حرفه‌ای و طراح لباس وجود دارد، مبارزه می‌کند. علی‌رغم اینکه گفته می‌شود جاه طلبی‌های او غیر واقعی هستند، چائو مصمم به ایجاد یک زندگی مولد و مستقل است.
       کورتنی مارش مستندساز آمریکایی است که تا کنون هشت فیلم مستند کوتاه ساخته و مورد تحسین منتقدان و جشنواره‌ها قرار گرفته است. این فیلم تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه جشنواره آستین و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم آمریکا را کسب کرده و در جشنواره‌های بسیاری حضور داشته است.
یادداشت فیلم‌ساز: هشت سال پیش، با همکلاسی‌ام سفری به ویتنام داشتیم تا یک مستند در مورد وضع اسفناک کودکان خیابانی در شهر هوشی مین بسازیم. در آنجا یک مرکز مراقبت از بچه‌ها که با عامل نارنجی معلول شده بودند، به ما معرفی کردند که در پشت یک بیمارستان زنان و زایمان بود. حضور در آن مرکز من را بسیار تحت تاثیر قرار داد به صورتی که از آنها درخواست کردم اجازه بدهند فیلم‌شان را بسازم و بدین ترتیب سفر هیجان‌انگیز اصلی من شروع شد. وقتی فیلم را شروع کردم، آنچه من را می‌لرزاند این بود که بچه‌های این مرکز فارغ از برچسب‌هایی که بهشان زده می‌شد در دنیای کودکانه خود می‌زیستند.

آخرین روز آزادی
LasDay of Freedom

کارگردان: دی هیبرت جونز، نومی تالیسمن
کشور آمریکا / ۳۲ دقیقه / سیاه و سفید / محصول شرکت Living Condition
       خلاصه داستان: وقتی بیل بابیت متوجه می‌شود که برادرش مانی مرتکب جرم شده است، با علم بر اینکه مانی ممکن است با مجازات مرگ روبه‌رو شود، تصمیم می‌گیرد با پلیس تماس بگیرد. اما آن‌ها بعدا متوجه می‌شوند که مانی، جانباز افریقایی ــ آمریکایی که دو دوره در جنگ ویتنام خدمت کرده است، از بیماری PTSD رنج می‌برد و…

       دی هیبرت جونز و نومی تالیمسن سابقه‌ای در فیلمسازی ندارند. آن‌ها فقط یک مستند ساخته‌اند. مستند انیمیشن «آخرین روز آزادی » که در مورد نژادپرستی و مسائل مربوط به سلامت روانی است تاکنون جوایزی چون بهترین مستند کوتاه انجمن بین‌المللی مستند و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم همپتونز و… را کسب کرده و در جشنواره‌های بسیاری حضور داشته است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: