کد خبر: ۱۱۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 15
شفا آنلاین>سلامت>گروه «گزارش‌های مصرف‌کنندگان» (Consumer Reports)، یک گروه حامی حقوق مصرف‌کنندگان آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۲ گزارشی را منتشر کرد که نشان‌دهنده وجود میزان قابل‌اندازه‌گیری آرسنیک در تقریباً ۶۰ گونه برنج و فراورده برنج آزمایش‌شده به‌وسیله این گروه بود.
به گزارش شفا آنلاین،  آخرین آزمایش و آنالیز این گروه اطلاعات جدیدی را درباره قرار گرفتن نوزادان و کودکان در معرض آرسنیک از طریق غلات آماده حاوی برنج و سایر فراورده‌های دارای برنج را به دست می‌دهد. این گزارش نشان داد که غلات آماده حاوی برنج و پاستاهای برنج حاوی مقدار بیشتری از آرسنیک غیرآلی – یک ماده سرطان‌زا- نسبت به داده‌های گزارش سال ۲۰۱۲ هستند.


       بر اساس نتایج آزمایش‌های جدید، مصرف یک وعده هر یک از این اقلام می‌تواند، کودک را به حداکثر میزان توصیه‌شده مصرف برنج به‌وسیله این گروه بر اساس میزان آرسنیک موجود در آن برساند. نوشیدنی‌های برنج (یک شیر غلات که اغلب با برنج قهوه‌ای ساخته می‌شود) هم ممکن است میزان بالایی از آرسنیک داشته باشند و کودکان کمتر از ۵ سال نباید به جای شیر آن‌ها را بنوشند.

       این گروه در سال ۲۰‍۱۲ توصیه کرده بود که نوزادان نباید به‌طور میانگین بیش از یک وعده غلات آماده در روز بخورند و رژیم غذایی‌شان باید شامل غلات آماده به‌دست‌آمده از سایر غلات مانند گندم هم باشد. این گروه در گزارش جدیدش می‌گوید که بر اساس آنالیز جدیدش این توصیه را تغییر دهد.

       هنگامی‌که این گروه یافته‌های جدیدش را با سازمان غذا و داروی آمریکا در میان گذاشت، این سازمان بر توصیه‌های پیشینش که همه افراد ازجمله زنان باردار، نوزادان و نوپایان باید غلات گوناگون را مصرف کنند، دوباره تاکید کرد و این سازمان به والدین توصیه کرد که گزینه‌های دیگری به‌جز غلات آماده برنجی را برای نخستین غذای جامد کودک را در نظر بگیرند.

مشکلاتی که آرسنیک ایجاد می‌کند
       آرسنیک دو شکل شیمیایی دارد، غیرآلی و آلی (که دومی می‌تواند کمتر سمی باشد) و به‌طور طبیعی بخشی از مواد معدنی قشر زمین است.

       آرسنیک همچنین از طریق استفاده از آفت‌کش‌ها و کود مرغی (جوجه‌ها ممکن است مواد حاوی آرسنیک خورده باشند) در محیط آزاد شود؛ بنابراین آرسنیک در خاک و آب وجود آرد. گیاه برنج راحت‌تر از سایر گیاهان آرسنیک را جذب می‌کند. قرارگیری مکرر در معرض مقادیر کم آرسنیک می‌تواند خطر سرطان‌های مثانه، ریه، پوست و نیز بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. بررسی‌های اخیر همچنین بیانگر این هستند که قرار گرفتن جنین در معرض آرسنیک در رحم ممکن است اثراتی بر دستگاه ایمنی نوزاد بگذارد.

       فدراسیون برنج آمریکا می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهند که واردکردن برنج سفید یا قهوه‌ای به رژیم غذایی منافع قابل‌اندازه‌گیری سلامت‌بخشی دارد که بر خطرات بالقوه مربوط به قرارگیری در برابر میزان‌های اندک آرسنیک برتری دارد.» اما کارشناسان ایمنی در گروه گزارش‌های مصرف‌کنندگان معتقدنداین مقادیر آرسنیک خطرناک هستند. دولت فدرال آمریکا در حال حاضر حدی برای میزان آرسنیک در برنج و فراورده‌های برنج قائل نشده است. این گروه حامی مصرف‌کنندگان از سازمان غذا و داروی آمریکا خواسته است تا چنین حدی را تعیین کند و سازمان غذا و دارو می‌گوید این کار را در اولویت قرار داده است.

کدام برنج‌ها بهترند؟
       آخرین آزمایش‌های کارشناسان این گروه حامی مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که میزان آرسنیک غیرآلی در گونه‌های برنج به نوع برنج و محل کشت آن بستگی دارد.

       برنج سفید باساماتی کشت‌شده در کالیفرنیا، هند و پاکستان و برنج سوشی از آمریکا به‌طور میانگین نسبت به سایر انواع برنج ۵۰ درصد کمتر آرسنیک داشتند.

       بر اساس این یافته‌ها، کارشناسان این گروه با این برنج‌های خاص از این نواحی نسبت به انواع دیگر برنج‌ها و برنج‌های کشت‌شده در سایر نواحی به‌طور متفاوتی برخورد کردند. محاسبه این کارشناسان بر اساس این داده‌ها به این نتیجه رسید که مصرف‌کننده می‌تواند اگر فقط این برنج‌ها یا فراورده‌های تهیه‌شده از آن‌ها را استفاده کنند، وعده‌های هفتگی توصیه‌شده مصرف برنج در گزارش قبلی را دو برابر کنند. این میزان برای بزرگسالان حداکثر تا 5/4 وعده در هفته و برای کودکان تا 75/2 وعده است.

       آزمایش‌های این گروه نشان داد که همه انواع برنج (به‌جز برنج سوشی و برنج زودپز) دارای برچسب به‌دست‌آمده از آرکانزاس، لوئیزیانا، تگزاس یا صرفاً آمریکا بیشترین میزان آرسنیک را دارند.

       برنج قهوه‌ای به‌طور میانگین از برنج سفید از همان نوع ۸۰ درصد بیشتر آرسنیک دارد. آرسنیک در لایه‌های بیرونی دانه برنج تجمع می‌یابد که در روند تهیه برنج سفید برداشته می‌شود. البته برنج قهوه‌ای مواد مغذی بیشتری دارد و بنابراین نباید به‌طور کامل آن را با برنج سفید جایگزین کرد

       آزمایش‌های این گروه نشان داد که برنج قهوه‌ای باسماتی به‌دست‌آمده از کالیفرنیا، هند و پاکستان بهترین گزینه هستند و نسبت به سایر انواع برنج قهوه‌ای ۳۰ درصد آرسنیک کمتری دارند.

       برنج‌هایی که به‌صورت ارگانیک کشت می‌شوند به همان شیوه برنج معمولی آرسنیک جذب می‌کنند، بنابراین ارگانیک بودن برنج به معنای وجود آرسنیک کمتر در آن نیست.

چطور در پختن برنج آرسنیک آن را کاهش دهیم
       شما می‌توانید در هر نوع برنجی با خیساندن و آب کشیدن برنج خام به‌طور کامل پیش از پختن میزان آرسنیک، استفاده از نسبت ۶ فنجان آب به یک فنجان برنج و خالی کردن آب اضافی پس از پخته شدن برنج میزان به آرسنیک غیرآلی را کاهش دهید. کته کردن برنج که در آن آب موجود در ظرف کاملاً جذب دانه‌های برنج می‌شود و آبکشی انجام نمی‌شود، از این لحاظ که امکان حفظ مقدار بیشتری از ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی برنج را می‌دهد، توصیه می‌شده است، اما پژوهش‌ها نشان می‌دهند که خیساندن و آبکش کردن برنج و استفاده از آب بیشتر، گرچه مقداری از ارزش غذایی آن می‌کاهد، حدود ۳۰ درصد از میزان آرسنیک غیرآلی برنج می‌کاهد.سپید
Consumer Reports
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: