کد خبر: ۱۱۱۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 14
شفا آنلاین>اجتماعی>متاسفانه تعرفه‌های اعلام شده به علت عدم توازن‌سازی که بین هزینه‌ها و درآمد‌ها وجود دارد با هیچ یک از فاکتورهای اقتصادی کشور همخوانی ندارد.
       

افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها در مقابل میزان مالیاتی که اتخاذ می‌شود مسلما به هیچ وجه عادلانه نیست. تورم روی سایر مواد و تجهیزات پزشکی و اجاره مطب، کار را به خصوص برای همکاران جوان ما بسیار سخت کرده است. باید توجه داشت که این نوع نگاه به تعرفه برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی چند فاکتور تخریبی خواهد داشت.


کاهش کیفیت درمان یکی از بدترین اثرهای تعرفه‌های ناعادلانه است و تنها کسانی که از این موضوع لطمه می‌بینند، مردم هستند. از طرفی پزشک برای جبران کمبود درآمد مجبور می‌شود که بیماران بیشتری را ویزیت کند که بیشتر از حد استاندارد خواهد بود و پیامد منفی از نظر جسمی و روانی برای پزشک در پی خواهد داشت.

       این نوع عملکرد در خصوص تعرفه‌ها یک اقدام بسیار غلط و دور از انصاف است که تناسبی از نظر اقتصادی با کشور ندارد و بالطبع زمانی که شما نتوانید درآمد و هزینه‌ها را با هم هماهنگ کنید در نهایت شرایط حرفه‌ای را از نظر دیدگاه اعتبار حرفه پزشکی در آینده نخواهید داشت.

       عدم حضور بیمه‌ها مشکل اصلی در زمینه تعرفه‌ها است چرا که این مساله در پزشکی بسیار حائز اهمیت است. بیمه باید بخشی از هزینه‌هایی را که بیشترین فشار آن روی قشر آسیب پذیر و متوسط جامعه است پوشش دهد. باید بیمه‌ها را عمومی کنیم تا همه اقشار جامعه از آن بهره‌مند شوند. این موضوع کمک می‌کند که هزینه‌ها با درآمد هماهنگی داشته باشد و فشار روی گروه پزشکی کمتر شود.

       به منظور اعتدال در تعرفه‌ها سازمان نظام پزشکی، انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد که نقش مهمی در این زمینه دارند می‌توانند با گروه‌های حرفه‌ای مشورت کرده و این موضوع را بررسی کنند. بالطبع عدم هماهنگی باعث می‌شود که حرفه پزشکی دچار لطمات بسیار زیادی شود و گرایش جوانان به این حرفه کم شود به طوری که حتی فاصله بسیار زیادی بین مردم و کادر پزشکی ایجاد می‌شود.در واقع همین موضوع باعث می‌شود که بسیاری از جوانان فارغ التحصیل به علت عدم توانایی درشغل مناسب ازکشور خارج ‌شده و مغزهای متفکر ما در کشورهای دیگر به کار گرفته ‌شوند. بنابراین باید فاکتورهایی را که می‌تواند در تعیین تعرفه موثر باشد را لحاظ کرد. زمانی ما می‌توانیم به یک نرخ دلخواه برسیم که این موارد در نظر گرفته شود در غیر این صور ت با تعرفه‌های ناعادلانه مواجه می‌شویم.

       برای برون‌رفت از این مشکل بررسی مجدد و کارشناسی بهتر تعرفه‌ها به منظور ایجاد تعادل بین درآمد و هزینه‌های پزشکی بسیار مهم است که نظام پزشکی، انجمن‌های علمی، وزارت بهداشت و گروه‌های کارشناسی مجلس می‌توانند به حل این قضیه کمک کنند.سپید

عبدالجواد رحیم‌پور
دبیر شورای عالی دندان‌پزشکان ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: