کد خبر: ۱۱۱۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 13
شفا آنلاین>سلامت>«تعرفه‌ها تغییری نکرده‌است.» این خبری بود که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت‌بهداشت روز گذشته در واکنش به خبری مبنی بر تغییر درباره تعرفه‌ها اعلام کرد. روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد که تعرفه‌های پزشکی دوباره تغییر کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   این خبرگزاری در متن خبر خود اعلام کرد که «قائم‌مقام وزیر بهداشت از دریافت مصوبه جدید هیئت دولت مبنی بر تغییر تعرفه‌های پزشکی خبر داد.» این در حالی بود که ایرج حریرچی با تکذیب این خبر بیان می‌کند:«افزایش 10‌درصدی تعرفه‌ها مصوبه دولت است و تغییری نمی‌کند.»

       به گفته او «اتفاق غیرعادی رخ نداده‌است. هرساله روند اعلام تعرفه‌ها این‌گونه است که ابتدا میانگینی از سبد تعرفه اعلام می‌شود سپس بعداً درباره اجزای سبد به‌طور متفاوت تصمیم‌گیری می‌شود.»

       سبد تعرفه‌های درمانی دربردارنده نرخ ویزیت، ضریب k ، هتلینگ و دارو می‌شود. اگرچه هفته گذشته افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها اعلام شد، اما این تنها رقم میانگین نرخ افزایش بود. به زبان دیگر برخی از خدمات درمانی بیشتر از 10 درصد و برخی نیز کمتر از این رقم افزایش می‌یابند.

       حریرچی در توضیح این خبر بیان می‌کند: «قیمت اجزای این سبد را دولت تصویب کرده‌است. جزئیات آن اگرچه چند روز پیش اعلام شد ولی سایت دولت آن را به‌طور دقیق‌تر اعلام می‌کند.»

       به گفته او «این مصوبه بیستم خرداد تنظیم شده‌است» اما تا زمان تنظیم گزارش خبر نهایی جزئیات روی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت قرار نگرفت. بااین‌حال پیش‌ازاین اعلام شد که بعد از ویزیت پزشک عمومی و خانواده درصد ویزیت متخصصان از میانگین 10 درصد بالاتر بوده و همچنین درصد رشد ضریب K به‌مراتب از میانگین پایین‌تر بوده است؛ همچنین رشد سبد داروهای خارجی در 10درصد افزایش تعرفه کنترل شده و هتلینگ بیمارستانی نیز بیش از 10 درصد افزایش پیداکرده است. اگرچه پزشکان و به‌خصوص رئیس سازمان نظام‌پزشکی از زمان اعلام تعرفه‌ها چشم‌به‌راه تغییر آن بودند، سخنگوی وزیر بهداشت آب پاکی را روی دستشان می‌ریزد و می‌گوید: «میانگین این جزئیات تغییری نکرده‌ و نخواهد کرد؛ چراکه تعرفه مصوبه دولت است و تغییری هم نخواهد کرد.»

       چند هفته پیش همزمان با اعلام افزایش 10 درصدی تعرفه‌ها اعتراض‌های وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی آغاز شد. شاخص‌ترین واکنش اعتراضی نماینده‌های این دو نهاد، یک‌شب بعد از اعلام تعرفه‌ها در برنامه خبری شبکه یک به نمایش درآمد.

       وزارت‌بهداشت از ابتدا برای واقعی شدن تعرفه‌ها افزایش 15 درصدی را در نظر گرفته و سازمان نظام‌پزشکی روی عدد افزایش 20 درصدی توقف کرده‌بود. بااین‌حال مصوبه هیئت‌وزیران خط باطلی بر رویای این دو نهاد کشید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: