کد خبر: ۱۱۱۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 12
شفا آنلاین>سلامت>چند هفته ای از خبر مرگ نوزاد معتاد چهار ماهه ای که با سوء تغذیه و اعتیاد به مواد مخدر در مقابل بیمارستانی رها شده بود، می گذرد و حالا رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از بیمارستان ها خواسته است تا در موارد مشابه ضمن اطلاع به شماره تماس 123، کودکان معتاد را به راحتی به خانواده ها پس ندهند.
به گزارش شفا آنلاین،رویا، نوزاد دختر چهار ماهه، چند هفته گذشته در کمال معصومیت کودکانه به خاطر معضل اعتیاد در جامعه به خواب ابدی رفت و دیگر صدای گریه های آرامش را کسی نشنید.
اگرچه این نوزاد درگذشت اما رویاهای دیگری هنوز هم هستند که در بطن مادر معتاد پرورش می یابند و معتاد به دنیا می آیند و شاید هم مبتلا به بیماری هایی همچون اچ. آی. وی/ایدز باشند؛ حالا آنقدر وضعیت نگران کننده شده است که برخی مسئولان نسبت به افزایش کودکان معتاد در کشور هشدار دهند.
به گفته کارشناسان مربوطه، کودکان اعتیاد، کودکانی هستند که در محیط پرورشی خانواده خود یعنی با پدر و مادر یا یکی دیگر از اعضای معتاد خانواده همزیستی دارند؛ این کودکان به شدت در معرض کودک آزاری و نیز سوء استفاده قرار دارند.
مرگ رویا، زنگ خطری برای حساس کردن دوباره جامعه به موضوع کودکان اعتیاد به شمار می رود و همچنین اهمیت اطلاع رسانی کارکنان بیمارستانی را آشکار می سازد که هنگام ارجاع کودکان معتاد به بیمارستان ها و مراکز درمانی، آنان باید چه اقداماتی را انجام دهند.
خبرنگار روز یکشنبه در گفت وگویی با دکتر حسین اسدبیگی، رئیس مرکز فوریت های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اقدامات لازم در مواجهه با کودکان اعتیاد را جویا شد.
اسدبیگی در پاسخ به این سوال که کودک چگونه معتاد می شود گفت: به نظر می رسد در زمان حاضر معتاد کردن کودکان در جامعه افزایش یافته است و این معضل، بیشتر به چشم می آید.مادران معتادی هستند که کودکان و نوزادانشان را در بیمارستان ها به دنیا می آورند و بنابراین آن نوزادان دچار اعتیادند یا اینکه به نوزادان خود در خانه مواد مخدر و متادون می دهند تا آنان را آرام کنند و از این کودکان در تکدی گری استفاده می کنند.
وی افزود: این کودکان معتاد دچار مسمومیت با مواد مخدر می شوند و در مواردی جان خود را بر اثر این مسمومیت از دست می دهند.
وی در رابطه با اقدامات لازم برای هنگام ارجاع کودک معتاد به بیمارستان ها تاکید کرد که بیمارستان ها باید بیشتر با اورژانس اجتماعی بهزیستی همکاری کنند و به راحتی کودک مبتلا به اعتیاد را به راحتی به والدین شان پس ندهند بلکه هنگامی که این کودکان به بیمارستان ارجاع داده می شوند، مراتب، هر چه سریع تر به اورژانس اجتماعی بهزیستی با شماره تلفن 123 و نیروی انتظامی اطلاع داده شود تا تکلیف کودک معلوم شود.
اسدبیگی اظهار کرد: متاسفانه اخیرا موارد زیادی مانند رویای چهارماهه دیده شده است که مادران مبتلا به اعتیاد در بیمارستان ها وضع حمل می کنند و کودکانی معتاد به دنیا می آورند که ما از بیمارستان ها می خواهیم در چنین مواردی اورژانس اجتماعی بهزیستی را در جریان بگذارند.

**اقدامات مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی برای کودک معتاد
اسدبیگی در پاسخ به این سوال گفت: مرکز فوریت های اجتماعی بهزیستی پس از اطلاع از وضعیت کودکان معتاد ، آنان را از خانواده معتاد جدا می کند و در محیط امن نگهداری می کند.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در کنار تخت رویا کودک دیگری به نام علی بسر می برد که او نیز همان مشکل رویا را داشت اما خوشبختانه با کمک های انسان دوستانه تشکل های مردمی و پس از آن اورژانس اجتماعی، اکنون این کودک به والدین اصلی تحویل داده نشده و تحت سرپرستی بهزیستی قرار گرفته است.
وی درباره علی چنین توضیح دا : این پسربچه چهارماهه، مسمومیت با متادون داشت و خوشبختانه زنده ماند. همین نوزاد چهارماهه ای که اکنون زنده مانده است، قبلا برادری داشت که خانواده اش او را فروخته بودند و علی را نیز می خواستند بفروشند که تشکل مردمی امام علی (ع) به دادشان رسید.
وی خاطرنشان کرد:اگر مسئولان بیمارستان، قضیه رویا را به اورژانس اجتماعی اطلاع می دادند همکاران ما به دادش می رسیدند اما یکی از مشکلات ما این است که کارشناسان از کار هم خبر ندارند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: