کد خبر: ۱۱۱۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۶ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 10
جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- جراح و متخصص کلیه و مجاری ادرار همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان گفت: برای این که کدام یک از بیماران کلیوی مجاز به روزه داری هستند یک نسخه واحدی وجود ندارد و نیاز به بررسی دارد.
دکتر محمدرضا صفری نژاد در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: به هیچ عنوان یک نسخه واحد برای بیماران کلیوی پیچیده نمی شود؛ افراد دارای سابقه سنگ ادراری هیچ مانعی برای روزه گرفتن مگر در چند مورد شرایط استثنایی ندارند.

وی ادامه داد: در صورتی که بیمار دارای سابقه سنگ کلیه باشد یا  اخیرأ به آن مبتلا شده برای این که مجاز به روزه داری است یا نه باید مواردی توسط پزشک در نظر گرفته می شود؛ مانند سن؛ جنسیت؛ چگونگی سابقه سنگ کلیه؛ سابقه اقدامات درمانی؛ شغل، میزان مایعاتی که در طول روز از دست می دهد.

این ارولوژیست اظهارکرد: همچنین برای این که مشخص شود یک فرد برای روزه داری منعی ندارد باید به این نکته توجه شود که همراه با سنگ ادراری به بیماری های دیگر مانند دیابت و مشکل قلبی مبتلا است یا نه، میزان فعالیت روزانه؛ رژیم غذایی، میزان مصرف مایعات و عملکرد کلیه هایش چگونه است و از طرفی دیگر اندازه؛ میزان؛ محل و جنس سنگ و حتی نوع داروهای مورد مصرف حائز اهمیت است.

کدام افراد در ماه مبارک رمضان روزه نگیرند؟

وی تأکید کرد: فردی که یکی از کلیه هایش را به دلیل داشتن سنگ از دست داده  مجاز به روزه گرفتن نیست؛ حال افرادی که هر دو کلیه خود را دارند اما به علت بیماری سنگ ادراری بیش از 50 درصد عملکرد کلیه ها را از دست نداده اند نیز نباید روزه بگیرند, افرادی که برای بار اول در ماه رمضان دچار سنگ کلیه و مبتلا به درد و خونریزی می شوند نباید تا زمان درمان سنگ روزه بگیرند.

صفری نژاد هشدار داد: افراد دچار سنگ هالب در صورتی که انسداد ایجاد کرده باشد در عرض 8 هفته کلیه را از بین می رود بنابراین افراد دچار سنگ هالب تا زمان دفع کامل سنگ نباید روزه بگیرند بلکه به مصرف زیاد مایعات و فعالیت های بدنی نیز نیازمند هستند.


وی ادامه داد: اگر یک فرد در 6 ماه گذشته بیش از حداقل 2 بار دچار سنگ ادراری ( سنگ کلیه؛ سنگ هالب؛ سنگ ثانه یا سنگ مجرای ادرار) شده یعنی سنگ ساز فعال است و برای روزه گرفتن منع دارد.

این ارولوژیست بیان کرد: حال آن که اگر فردی به مدت 5 سال دارای یک سنگ 5میلی متری در یک قطبی از کلیه باشد و برایش هیچ گونه مزاحمتی ایجاد نمی کند برای روزه گرفتن منعی ندارد.

روزه داری موجب ابتلا به سنگ کلیه می شود؟

وی تأکید کرد: نکته مهم این که ثابت نشده که روزه داری فردی را دچار سنگ کلیه کند؛ فردی که هیچ گونه سنگی ندارد این سوال در ذهنش ایجاد می شود که با روزه گرفتن دچار سنگ کلیه می شوم یا نه ؟ استعداد سنگ سازی افزایش می یابد ؟ که پاسخ منفی است.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: