کد خبر: ۱۱۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 05
شفاآنلاین:اجتماعی >"آیا اگرفرزند یکی ازهمین مسئولان ومدیران درچنین فاجعه‌ای جان سپرده بود براستی زمین وزمان رابه هم نمی‌دوخت؟!
جهانیان در حال حاضر ژاپن را سومین کشور دارای اقتصاد برتر دنیا و یکی از کشورهای پیشرفته در جهان می شناسند. درکنار این پیــــشرفت یکی از خصیصه های قابل توجه ژاپنی ها به خصوص در رده های مدیریتی احساس مسئولیت اخلاقی و اجتماعی و رعایت ارزش های معنوی است که به ویژه در میان بسیاری از مقامات کشوری شان نمود پیدا می کند .

 احساس مسئولیتی اجتماعی و اخلاقی که بویژه در مقابل حوادث گوناگون در بسیاری از موارد منجر به پذیرش داوطلبانه استعفای آنان می شود. به عنوان نمونه چندی قبل وزیر ورزش این کشور استعفا کرد.شیمومورا در حالی استعفا داد که رسانه‌های محلی گزارشی درباره دلایل ناکامی ساخت استادیوم توکیو برای سال 2020 منتشرکرده بودند

این درحالی بود که  وی نیمی از حقوق 6 ماه اخیر خود را نیزبرای جبران اشتباهاتش باز گرداند. شیمومورای 61 ساله درباره علل استعفایش هم  گفت:متأسفانه نگرانی‌ها و مشکلات زیادی را در روند ساخت استادیوم برای مردم ایجاد کردم. بنابراین باید استعفامی دادم.




 یا درمورد مشابه دیگری شاهد استعفای مرد بزرگ اقتصاد ژاپن بودیم.مردی که از وی به عنوان احیا کننده اقتصاد ژاپن یاد می‌شود که به دلیل اتهام دریافت رشوه از سمت خود کناره‌گیری کرد. «آکیرا آماری» وزیر اقتصاد ژاپن که از وی به عنوان معمار طرح‌های اقتصادی این کشور یاد می‌شود، با پذیرش اتهام خود مبنی بر اخذ یک میلیون ین از یک شرکت ساختمانی،  از مقام خود کناره‌گیری کرد.


«آماری» بانفوذترین وزیری بود که دولت ژاپن از زمان روی کار آمدن در دسامبر سال ۲۰۱۲ به واسطه استعفااورا از دست  داد. وی مذاکره کننده ارشد ژاپن در پیمان تجارت آزاد «ترانس پاسیفیک» و همچنین مغز متفکر ژاپن برای ارتقای توان رقابت این کشور در بازارهای جهانی بوده است.
با این حال، «آماری» ضمن عذرخواهی از بابت وضعیت پیش آمده، اتهام رشوه خواری را از خود رفع و از مبلغ دریافتی به عنوان هدیه یاد کرده است.

.... والبته اینها فقط نمونه‌ای ازدهها مورد استعفادررده‌های مختلف مدیریتی کشورژاپن درطول سال است.ضمن اینکه هرازگاهی خبرازخودکشی برخی مسئولان ومدیران این کشوربه دنبال وقوع برخی حوادث مرگبار نیزبه گوش می‌رسد. این رویه یعنی اینکه مدیران این کشوربه خوبی می‌دانند که ژاپن،ژاپن نمی‌شود مگربا پذیرش مسئولیت درهرپست ومقام اجرایی.

البته استعفای مسئولان و مدیران اجرایی دراغلب کشورهای پیشرفته جهان، به دنبال وقوع حوادث گوناگون یا بروزمشکلات اجتماعی واقتصادی و...نیزهمواره ازاخبارداغ خبرگزاری‌ها ورسانه‌هاست.
این درحالی است که متأسفانه انگار درمملکت ما بسیاری از  مدیران ودست اندرکاران اجرایی با واژه‌ای به نام استعفا بیگانه‌اند.

وتصورشان این است که باشنیدن اخباراستعفای مدیران درسایرکشورها فقط باید انگشت تعجب به دهان بگیرند وچنین اقداماتی را  از ته دل تحسین کنند.غافل ازاینکه خود نیز می‌توانند به‌خاطر اهمال در انجام  وظایف شان این مسیرراطی کنند ومایه تحسین دیگران وپیشرفت وآبادانی کشورباسپردن مسئولیت‌های خطیربه افراد توانمندتر باشند!

.... هنوزفاجعه مرگ تلخ فاطمه کوچولوکه هفته گذشته درآبنمای بوستان کوهساردرجنوب شرق تهران به طرزدلخراشی جان سپرد از اذهان عمومی فراموش نشده است. دختربچه‌ای که همراه مادرش برای تفریح به بوستان محل سکونتشان رفته بود اما دریک لحظه فاطمه کوچولو به دلیل نبود نرده محافظ در اطراف حوضچه، توسط  مکش پمپ‌های قوی بلعیده شد. دقایقی بعد هم بقایای پیکر شرحه شرحه دخترک روی آبنمای خونین نمایان شد. و... اما  براستی چرا با گذشت چندروز ازاین حادثه هولناک و دلخراش وتبعات  منفی گسترده این حادثه درافکار عمومی، هیچ مقام ومسئولی درشهرداری به خاطراین فاجعه حتی قبول خطا و بی‌توجهی در انجام وظیفه نکرده است.

مگر نه این است که دخترک قربانی سهل انگاری درتأمین ایمنی بوستان شده است.والبته  دراین میان برخی از مسئولان  سعی دارند تا گناه سهل انگاری وسوءمدیریت شان رابه گردن معتادانی که دریچه فلزی محافط آبنما رابه سرقت برده‌اند بیندازند ویا برکناری شهردارناحیه ومسئول فضای سبزو...افکارعمومی را آرام کنند.اما براستی چرا هیچکس حاضر به پذیرش مسئولیت خود نیست وبه عبارتی شهامت استعفا درمیان مدیران کشورما وجود ندارد؟!مگراین پست ومقام‌های زودگذرچقدر می ارزد که به خاطرش حاضریم هربهایی را بپردازیم. و...


دراین میان البته پرسشی هم مطرح است "آیا اگرفرزند یکی ازهمین مسئولان ومدیران درچنین فاجعه‌ای جان سپرده بود براستی زمین وزمان رابه هم نمی‌دوخت؟! وحالا آیا باید ماجرای مرگ دلخراش این دخترکوچولوکه فرزند خانواده‌ای کم بضاعت و ساکن جنوب شهربوده  خیلی زود به فراموشی سپرده شود؟یا اینکه بالاخره مسئولی شهامت پذیرش مسئولیت اش را خواهد داشت ؟آیا براستی نباید عوامل چنین حادثه تکاندهنده‌ای محاکمه شوند تا دیگر مدیران ومسئولان بدانند که اگرمسئولیتی را می‌پذیرند باید مسئولیت همه اتفاقات خوب وبدی که درچارچوب وظایف واختیاراتشان هست رابپذیرند.

و در مقابل مردم پاسخگو باشند. بی تردید حالا افکارعمومی منتظرواکنش‌های مسئولان مربوطه ومحاکمه آنهایی هستند که دختربچه بیگناهی قربانی سوءمدیریت شان شده است.والبته نباید فراموش کرد که این حادثه تنها نمونه‌ای است ازحوادث گوناگونی که همواره درگوشه وکنارمملکت  و در امور مختلف رخ می‌دهد وهیچکس هم حاضربه پذیرش مسئولیت اش نیست.
داریوش آرمان
روزنامه نگار

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: