کد خبر: ۱۱۰۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - 2016June 01
شفا آنلاین>اجتماعی>زن جوان بارداری که یک لباس راحتی بنفش به تن دارد که در میان اثاثیه‌ چوبی شکسته و چند فرش لوله شده ایستاده است، می‌گوید کریستال مت (مت‌آمفتامین، شیشه) را پیش از زایمان ترک خواهد کرد و شوهرش هم همین‌طور.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   چنین صحنه‌ای ممکن است مربوط به هر پایتخت غربی باشد، اما درواقع اینجا تهران است و زن جوان که امسال در یک فیلم مستند ساخته «تی‌وی پ لاس»، تنها ایستگاه تلویزیونی اینترنتی ایران، ظاهر شد یکی از جمعیت اوج‌گیرنده معتادان زن بی‌خانمان است.

       درحالی‌که نخستین مرکز بازتوانی اعتیاد برای زنان چهار سال پیش در تهران گشوده شده است، دولت ایران این موضوع را به‌طور مستقیم‌تری مطرح کرده است. شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور سال قبل اعلام کرد که شمار معتادان زن در چند سال گذشته دو برابر شده است. مسئولان ایرانی می‌گویند دخترانی در سنین بسیار کم در حد ۱۳ سال هم در میان معتادان قرار دارند.

       مولاوردی در اوایل امسال از وجود حدود ۵۰۰ زن بی‌خانمان معتاد در خیابان‌های تهران خبر داد و برخی دیگر از سازمان‌های خبری و پژوهشگران در ایران این میزان را بسیار بالاتر تخمین می‌زنند.

       اما شاید تکان‌دهنده‌ترین مسئله درباره اعتیاد در ایران این باشد که این مشکل فقط خاص زنان فقیر نیست، بلکه زنان مرفه و دارای تحصیلات بالا هم دچار آن هستند.

زنان مرفه تحصیل‌کرده‌ای که معتاد می‌شوند
       زنان ایرانی در طول ۲۵ سال گذشته، به‌خصوص در دهه قبل به مدارج بالای تحصیلی رسیده‌اند.

       شمار دانشگاه‌های خصوصی و دانشجویان پذیرفته‌شده هم افزایش یافته است. اما بسیاری از زنان مجرد که به‌طورمعمول با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، پس از اتمام تحصیلات به علت مشکلات اقتصادی که ازجمله ناشی از تحریم‌های تجاری است، نمی‌توانند شغلی به دست آورند. بنابراین اگر خانواده‌هایشان از عهده مخارج ادامه تحصیلشان برآیند، بازهم تحصیل می‌کنند، اما ممکن است دوباره پس از پایان این دوره بیکار بمانند.

       در همین حال، مردان جوان کمتری به علت دسترسی نداشتن به شغل‌های با درآمد کافی یا به علت تمایلشان به مهاجرت تن به ازدواج می‌دهند. آمار وزارت کشور ایران نشان می‌دهد که در طول سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، میزان‌های ازدواج در تهران تا 4/0 درصد کاهش یافته و میزان‌های طلاق تا ۱ درصد افزایش یافته است. گرچه این تغییرات اندک به نظر می‌رسند، اما برای مقامات هشداردهنده هستند.

       در چنین شرایطی، برخی از زنان جوان از طبقات میانی و بالای اقتصادی که سرشار از انرژی جوانی هستند و مقدار زیادی هم وقت آزاد دارند، به علل متفاوت دچار افسردگی می‌شوند و درصدی از آن‌ها به دام اعتیاد می‌افتند.

       این زنان مرفه کمتر وارد آمار اعتیاد به مواد غیرمجاز می‌شوند، چراکه به‌طورمعمول از حمایت دولتی برای گذران زندگی یا ترک اعتیاد استفاده نمی‌کنند. خانواده‌های این زنان عمدتاً اعتیاد آنان را پنهان نگه می‌دارند. مراکز دولتی بازتوانی معتادان انگشت‌شمار و پراکنده هستند،‌ و در این میان شمار زیادی از مراکز ترک اعتیاد خصوصی ازجمله به‌اصطلاح «اردوگاه‌های» ترک اعتیاد وجود دارند. مقامات ایران به معتادان درباره مراجعه به اردوگاه‌های ترک اعتیاد غیرمجاز هشدار داده‌اند.

چرخه اعتیاد دوباره
       کارشناسان ایرانی می‌گویند ۸۵ درصد از معتادان ایرانی پس از ترک دوباره به «چرخه اعتیاد» باز می‌گردند. بسیاری از معتادان ۱۵ تا ۲۰ بار در زندگی‌شان برای ترک بازتوانی شده‌اند. یک دلیل این اعتیادهای مجدد، ارزان و در دسترس بودن انواع مواد روان‌گردان غیرمجاز است. معتادان هر چیزی را از مت‌آمفتامین گرفته تا تریاک و همچنین داروهای ضد درد شبه افیونی مانند ترامادول مصرف می‌کنند. گروهی از زنان به‌طور خاص به مصرف مت‌آمفتامین برای کاهش وزن معتاد شده‌اند. برخی از این زنان مواد روان‌گردان را به‌طور غیرقانونی از آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی می‌خرند که به آنان می‌گویند مصرف این مواد به حفظ تناسب اندامشان کمک می‌کند. نبود آمار دقیق، کمبودهای زیربنایی و شمار اندک گروه‌های فعال غیردولتی برای مبارزه با اعتیاد مشکلات در این زمینه را تشدید کرده است.

       یک مشکل دیگر هم انگ‌زنی بیشتر اجتماعی به زنان معتاد نسبت به مردان معتاد است که باعث پنهان‌کاری این زنان و مراجعه نکردنشان برای گرفتن کمک برای ترک اعتیاد است.سپید
Quartz
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: