کد خبر: ۱۱۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 31
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی> سازمان غذا و داروی آمریکا، آکسومین(Axumin) را که ماده حاجب برای تصویربرداری تشخیصی موارد عود بدخیمی پروستات است مورد تایید قرار داد.
به گزارش شفا آنلاین، آکسومین(فلوسیکلووین F18)، یک داروی تشخیصی رادیواکتیو و تزریقی است که برای تصویربرداریPET در مردان مشکوک به عود بدخیمی پروستات(به دلیل افزایش سطوح اندازه‌گیری شده PSA با وجود درمان اولیه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدخیمی پروستات، دومین علت مرگ ناشی از سرطان در مردان آمریکایی است. درجه‌بندی سرطان کمک می‌کند که پیش‌بینی کنیم سرعت رشد و انتشار سرطان چگونه است.

       درجه‌بندی سرطان پروستات براین اساس است که، سلول‌های موجود در نمونه بافتی تا چه حد شبیه سلول‌های اصلی غده پروستات هستند. آنهایی که بسیار متفاوت با سلول‌های طبیعی باشد، به‌عنوان سلول‌های سرطانی با رشد سریع شناسایی می‌شوند. به سیستم نمره‌دهی و درجه‌بندی سرطان پروستات، سیستم گلیسون گفته می‌شود. در بیماران مشکوک به عود بدخیمی پس از درمان اولیه، تشخیص دقیق مرحله بیماری اقدام مهمی برای ارتقای مدیریت درمان و نتایج درمانی است. لیبرتو مارزلا، سرپرست بخش محصولات تصویربرداری مرکز تحقیق و ارزیابی دارویی سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید: «آزمون‌های تصویربرداری وقتی که سطوح PSA بسیار پایین است، نمی‌توانند محل عود بدخیمی پروستات را مشخص کنند. به‌نظر می‌رسد که آکسومین، تصویربرداری دقیق‌تری برای این بیماران مهیا می‌کند.»

       2 مطالعه به ارزیابی اثربخشی و ایمنی آکسومین در تصویربرداری بدخیمی پروستات در موارد عود بیماری پرداخته‌اند. در مطالعه اول، 105 اسکن آکسومین در مردان مشکوک به عود بدخیمی پروستات را با هیستوپاتولوژی به‌دست آمده طی بیوپسی پروستات و ضایعات مشکوک مقایسه کرد. رادیولوژیست‌ها در محل تهیه، اسکن‌ها را خواندند. سپس 3 رادیولوژیست به‌طور جداگانه همان اسکن‌ها را در مراکز مطالعاتی دیگر مشاهده کردند. مطالعه دوم، به ارزیابی مقایسه‌ای آکسیوم و C11 کولین(یک آزمون تصویربرداریPET دارای تاییدFDA) در بیماران با متوسط سطح PSA 1/44 نانوگرم بر دسی لیتر پرداخت. رادیولوژیست‌ها در مراکز تهیه تصاویر به خواندن آنها پرداختند. در همان زمان، 3 رادیولوژیست نیز به‌طور کاملا ناآگاهانه از وضعیت بیماران، به خواندن اسکن‌ها پرداختند.

نتایج خوانش‌های مستقل و بدون اطلاع رادیولوژیست‌ها از وضعیت بیماران، به‌طور کلی مشابه یکدیگر بود و نتایج حاصل از خوانش‌های اولیه به‌دست آمده در محل تهیه اسکن‌ها را تایید کرد. هر دو مطالعه، به سود ایمنی و اثربخشی آکسومین برای تصویربرداری بدخیمی پروستات در مردان با سطوح افزایش یافته PSA پس از درمان اولیه رای دادند.

 آکسومین، یک ماده رادیواکتیو است که باید با احتیاط و با حداقل رساندن احتمال مواجهه با تشعشع در مورد بیمار و درمانگر، مورد استفاده قرار گیرد. یک اسکن منفی، عود بدخیمی پروستات را رد نمی‌کند و یک اسکن مثبت، به معنای تایید عود بدخیمی پروستات نیست. بررسی علائم بالینی همراه که ممکن است با ارزیابی‌های هیستوپاتولوژیک در محل مشکوک به عود همراه باشد نیز توصیه شده است. شایع‌ترین عوارض ناخواسته گزارش شده در بیماران مصرف‌کننده این ماده حاجب رادیواکتیو عبارت بودند از درد محل تزریق و احساس مزه فلزی در دهان. سپید
سایت رسمیFDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: