کد خبر: ۱۱۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - 2016May 30
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> محمدحسین نیکنام، مدیر گروه ایمونولوژی و بیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران می‌گوید پشه آئدس که ناقل بیماری زیکا بوده در ایران وجود ندارد بااین‌حال این مسئله به معنای مصون بودن ایران از این بیماری خطرناک نیست.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید به‌ویژه که بازی‌های المپیک در برزیل که منطقه‌ای آندمیک است برگزار می‌شود و همین مسئله اگر به‌درستی کنترل نشود می‌تواند به شیوع بیماری زیکا در ایران بینجامد.

بیماری زیکا چگونه ایجادشده و چه عواملی در پدید آمدن این بیماری موثر بوده است؟
        بشریت در حال حاضر با دو مشکل اصلی در ارتباط با بیماری‌های واگیر روبه‌رو است. برخی از بیماری‌ها، نوپدید و برخی باز پدید هستند. منظور از باز پدید بیماری‌هایی است که درگذشته بوده‌اند، مانند سل اما در شرایط فعلی بار دیگر متفاوت با قبل بروز و ظهور پیداکرده‌اند. تفاوت آنها هم این است که مقاوم به دارو هستند مانند سل‌های مقاوم به دارو. برخی از بیماری‌ها نوپدید هستند. این بیماری‌ها درگذشته نبوده‌اند. اگر اخبار پزشکی دنیا را دنبال کنید هر از چند گاهی از یک گوشه دنیا اسمی بیماریی را که در آنجا شیوع پیداکرده است متوجه می‌شوید.

 مانند سارس، ابولا، جنون گاوی، H1N1 و ویروس‌های متعدد دیگری که در دنیا مشاهده می‌شود. این‌ها بیماری‌هایی جدید هستند. یکی از علل ایجاد بیماری‌های جدید توسعه نامتوازن و غیر مطلوب بشر در زندگی خود است. انسان به طبیعت دست‌یازی کرده و مرز بین زندگی انسان و حیوان را مخدوش کرده است و بسیاری از بیماری‌ها ریشه حیوانی دارند یعنی در حیوانات گردش دارند اما با مخدوش شدن مرز زندگی انسان و حیات‌وحش این بیماری‌ها به جوامع انسانی سرایت پیداکرده است.

زیکا در حال حاضر یک آندمی محسوب می‌شود؟ دلیل این میزان شیوع زیکا در جهان چیست؟
       درست است که بیماری‌های جدید در یک منطقه از دنیا شروع می‌شوند اما شرایط زندگی در دنیای امروز به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم بگوییم فلان بیماری، خاص یک منطقه است، برای مثال خاص برزیل است. به دو دلیل یکی این‌که سفرهای بین‌المللی بسیار زیاد است و دیگری انتقال کالاها و مواد غذایی موجب انتقال بیماری می‌شود. بنابراین سرعت و وسعت جابه‌جایی این شرایط را به وجود آورده است که در کمترین زمان ممکن یک بیماری می‌تواند از یک گوشه زمین به گوشه دیگر با یک جابه‌جایی مسافر منتقل شود. ازاین‌رو نمی‌توانیم بیماری را خاص یک منطقه یا ناحیه جغرافیایی قلمداد کنیم.

وضعیت کشور ما از نظر شیوع زیکا چگونه است؟
       زیکا بیماری نوپدید بوده و در منطقه ما موردی دیده نشده و پشه‌ای که ناقل این بیماری بوده نیز در کشور ما دیده نشده است. پشه آئدس که ناقل بیماری زیکا است در ایران وجود ندارد و بیماری هم دیده نشده است. اما این مسئله به دلیل رفت‌وآمدها و سفرهای بین‌المللی به معنای مصونیت کامل ما نیست. برای مثال در آینده نزدیک بازی‌ها‌ی المپیک در برزیل برگزار می‌شود، برزیل نیز منطقه‌ای آلوده است، بنابراین باید تمام احتیاط‌های پیشگیرانه از قبل مدنظر باشد.

بیماری زیکا چه عوارض و خطراتی دارد؟
       بیماری زیکا از چند طریق منتقل می‌شود: پشه آئدس، رابطه جنسی، انتقال خون و از مادر به جنین. اگر مادری باردار باشد، ویروس از جفت عبور کرده، وارد جنین می‌شود و روی سیستم عصبی نوزاد تاثیر می‌گذارد. کودکانی که به دنیا می‌آیند دارای نقص عصبی و مغزی هستند و سر کوچکی دارند. این بیماری در فرد بالغ نیز اگر شدید باشد ایجاد فلج می‌کند. زیکا نسبت به بیماری‌های مشابه خود، خطرناک نیست اما عوارض این بیماری است که آن را خطرناک می‌کند. یکی عوارض عصبی برای فرد مبتلا و دیگری عوارض آن بر جنین مادران باردار است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: