کد خبر: ۱۰۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 17
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تشریح برنامه ملی کنترل و پیشگیری از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر، به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد که اعتبارات بخش بهداشت را در جایی دیگر هزینه نکنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی‌اکبر سیاری در اجلاس روسای دانشگاه‌ها با اشاره به اعتباراتی که برای بخش بهداشت و پزشک خانواده در نظر گرفته شده، خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای بخش بهداشت را در جای دیگری هزینه نکنید. اهمیت بیماری‌های غیرواگیر بسیار زیاد است به طوری که 90 درصد علت مرگ و میر در کشور به بیماری‌های غیرواگیر بازمی‌گردد. برهمین اساس جنبش علیه بیماری‌های غیرواگیر نیازمند شوک است. باید مواجهه با عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را کم کنیم.

تابلوی ممنوعیت سیگار در اماکن عمومی نصب شود

وی دخانیات را از عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر خواند و ضمن اشاره به شش استراتژی جهانی برای کاهش مصرف دخانیات گفت: جمهوری اسلامی ایران در هر شش مورد استراتژی جهانی، موفق عمل کرده است. براساس قانون استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. شما روسای دانشگاه‌ها باید پیگیر باشید تا این ممنوعیت در اماکن عمومی نصب شود.

5میلیون و 300هزار سیگاری در کشور

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه 5 میلیون و 300 هزار نفر در کشور سیگار می‌کشند، افزود: سالانه 63 هزار مرگ مربوط به سیگار در کشور داریم. برهمین اساس لازم است که کنترل دخانیات و اجرای قانون در این زمینه را جدی پیگیری کنیم.

اصلاح استاندارد نمک نان و پنیر

سیاری، تغذیه را از دیگر عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر خواند و ادامه داد: در کشور فرد روزانه 10 تا 12 گرم مواد مصرف می‌کند؛ این در حالی است که حداکثر نمک مصرفی باید پنج گرم باشد و اکنون تنها از نان، پنج گرم دریافت روزانه نمک داریم. برهمین اساس جهت اصلاح استاندارد نمک نان و پنیر، اقدام کردیم و باید به این مباحث نظارت شود.

طراحی سفیران سلامت دانشجویی

وی اقدامات انجام شده در جهت کاهش قند در محصولات غذایی به ویژه در نوشابه‌ها اشاره کرد و افزود: قند در نوشابه‌ها و همچنین نوشیدنی‌ها باید 10 درصد کاهش یابد. در جهت اصلاح تغذیه جامعه نیز کارشناس تغذیه به سیستم بهداشتی کشور اضافه شد تا خدمات لازم را ارائه دهد. همچنین در مدارس کمپین تغذیه سالم برگزار شده و سفیران سلامت را در مدارس فعال کردیم. برنامه داریم که سفیر سلامت دانشجویی را نیز طراحی کنیم.

اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی

معاون بهداشت وزیر بهداشت ضمن تاکید بر اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی گفت: در صورتی که تا شش ماهگی تنها با شیر مادر تغذیه شود، فرد در بزرگسالی دیرتر دچار دیابت، اضافه وزن و چاقی می‌شود.

مثلث ماهواره، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی و تبلیغ لاغری با مواد روانگردان

سیاری ضمن اشاره به مصرف الکل در کشور و لزوم اقدام در جهت کاهش آن افزود: مثلث ماهواره، آرایشگاه‌های زنانه و باشگاه‌های بدنسازی، مصرف مواد روانگردان صنعتی جهت لاغری را تبلیغ می‌کنند و باعث گرفتاری برای جوانان شده‌اند. در جهت آموزش جمعیت در این زمینه کمپین برگزار خواهیم کرد.

وی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر شامل کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل را مورد اشاره قرار داد و گفت: جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای هر 2 تا 3000 نفر در کشور یک کارشناس مراقب سلامت و بابت هر 30 تا 50 هزار نفر یک کارشناس تغذیه در نظر گرفته‌ایم. همچنین باید برای همه مردم کشور پرونده الکترونیک سلامت راه‌اندازی شود و تمام این ریسک‌فاکتورها در آن لحاظ شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت از اجرای آزمایشی مراکز جامع سلامت و برنامه کنترل بیماری‌های غیرواگیر در چهار شهرستان شهرضا، بافق، نقده و مراغه خبر داد و ضمن اشاره به فعالیت بهورزان مراقب سلامت، پزشک و ماما و... در این مراکز افزود: گسترش این برنامه به کل کشور تا پایان سال 95 در نظر گرفته شده است.همچنین تا پایان شهریور ماه برنامه تدوین شده جهت کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای همه مردم کشور اجرایی می‌شود.

صبحانه کاری وزیر بهداشت با سایر وزرا برای تحقق اهداف سلامتی

در ادامه دکتر دلاوری دبیر شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در جهت تعاملات بین بخشی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ماموریت کارگروه تعاملات بین بخشی، جلب مشارکت و همکاری‌های بین بخشی به منظور نهادینه‌سازی انسان سالم، محور توسعه پایدار است. برهمین اساس 12 پیش‌نویس تفاهم‌نامه جهت همکاری‌های بین بخشی تدوین شده است.

وی گفت: در جهت افزایش تعاملات بین بخشی، صبحانه کاری وزیر بهداشت با سایر وزرا را در نظر گرفته‌ایم که در زمان‌بندی‌های مشخص برگزار خواهند شد. به عنوان مثال در جلساتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، توانستیم وزارت جهاد کشاورزی را در زمینه کاهش و اصلاح آلاینده‌ها و سموم مورد استفاده در محصولات کشاورزی تهییج کنیم.

دبیر شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: تشکیل شورای سلامت استان‌ها را جدی بگیرید.

برچسب ها: لاغری ، دخانیات ، تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: