کد خبر: ۱۰۸۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 16
شفا آنلاین>بیمه و بانک>سود بانکی که تا اوایل امسال در برخی بانک‌ها مدام درحال ثبت رکوردهای جدیدی بود این روزها سر و سامانی در نظام بانکی گرفته و کمتر بانکی پیدا می‌شود که سودهای بالا پرداخت کند.
به گزارش شفا آنلاین، پرداخت سودهای بالا از سوی برخی بانک‌های خصوصی و مؤسسات پولی در یکی دو سال گذشته کار را به جایی رسانده که بانک مرکزی بارها به این بانک‌ها و مؤسسات هشدار داده که در صورت تخلف از سود بانکی کارشان به هیئت انتظامی بانک‌ها خواهد رسید.

این هشدارها و تخلفات تا هفته‌های نخست امسال هم ادامه داشت اما مشاهدات میدانی جدید خبرنگار ما از وضعیت سود بانکی در شعب بانک‌ها حکایت از آن دارد که این روزها اغلب بانک‌هایی که پیش از این گوی سبقت را در پرداخت سودهای بالا از رقبایشان می‌ربودند به اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار روی آورده و بالاترین سودی که فعلاً به سپرده گذار می‌دهند همان 18 درصد مصوب شورا و توافق بانکی‌هاست.

البته باز هم هستند بانک‌هایی که در قالب طرحهایی مانند صندوق سرمایه گذاری سودهای بالاتر از سقف تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار را به مردم می‌دهند ولی تعداد بانک‌های متخلف در زمینه سود بانکی به‌نسبت سال قبل کمتر شده است.

به‌تازگی تعدادی از بانک‌های خصوصی علی‌رغم هشدارهای بانک مرکزی، به جذب سپرده از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری مشغولند و به مشتری قول دریافت سود حداقل 20 درصد را به‌صورت ماهانه و بعضاً سه ماه یک بار می‌دهند. یکی از این بانک‌ها به مشتریان می‌گوید در بعضی ایام حتی سود 23 درصد هم از این صندوق‌ها پرداخت می‌شود.

هرچند بانک‌هایی که پیش از این در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری سودهای 25درصدی به مردم پرداخت می‌کردند این روزها سر به راه شده و حداکثر سودی که می‌پردازند 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار است ولی برخی از مسئولان شعب آنها از ارائه طرحهای ویژه در روزهای آینده با سودهای 23درصدی خبر می‌دهند.

درحالی برخی از بانک‌های خصوصی که شاید تعدادشان کمتر از انگشتان یک دست باشد کماکان درحال جذب سپرده با سودهای 20 و 22 درصدی هستند که نرخ سود سپرده‌های بانکی از اول اسفند 94 با توافق بانکی‌ها و مصوبه شورای پول و اعتبار از 20 درصد به 18 درصد و نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از 21 به 20 و تسهیلات مشارکتی از 24 به 22 درصد کاهش یافت.

از آنجایی که پایبندی بانک‌ها به نرخ‌های جدید سود بانکی از نکات مهم و ضروریات اجرای مصوبه سودی شورای پول و اعتبار بود، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی از مدیران‌عامل بانک‌های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری خواست از روز اول اسفند به نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات توافق ‌شده، پایبند و متعهد باشند و از افتتاح حساب‌های سپرده یک‌ساله و بالاتر از 18 درصد و حساب‌های کوتاه‌مدت بالاتر از 10 درصد خودداری کنند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه مدیران‌عامل بانک‌ها به توافق خویش در خصوص کاهش نرخ سپرده‌های بانکی و تسهیلات پایبند باشند، افزود: انتظار می‌رود ضوابط بانک مرکزی و خطوط قرمز این نهاد سیاستگذار حفظ شود، البته خوشبختانه نشست شورای بانک‌های خصوصی و دولتی و انتشار توافقنامه در خصوص کاهش نرخ سپرده‌ها مطلوب و مؤید این موضوع بوده و در شرایط حاضر، فضای مثبت ایجاد کرده است.

رئیس شورای پول و اعتبار با تصریح به اینکه همه بانک‌ها باید با عمل به توافق خود از خدشه‌دار شدن اعتبار نظام بانکی جلوگیری کنند، گفت: نباید با تفسیرهای شخصی و سلیقه‌ای حیثیت نظام بانکی را تضعیف کنند ضمن آنکه آرامش در اقتصاد مهمترین اصل برای بانک مرکزی است و همگان باید این اصل را در اظهارنظرها و تصمیم‌ها لحاظ کنند.

به‌نظر می‌رسد هشدارهای سیف و معاونانش در برج میرداماد این بار از سوی برخی بانک‌ها جدی گرفته شده و حداقل برای مدتی از پرداخت سودهای بالا و تخلف از مصوبات سودی شورای پول و اعتبار کناره گیری کرده‌اند ولی باز هم تعدادی از بانکداران هستند که اعتنایی به این هشدارها نکرده و درحال جذب سپرده در قالب صندوق‌های سرمایه گذاری با سودهای 20 و 22 درصدی هستند.
برچسب ها: بانک ، مؤسسات ، تخلف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: