کد خبر: ۱۰۸۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 15
شفا آنلاین>سلامت>مسئولین آمریکا اعتقاد دارند وقتی از هر ۱۰ نفر، چهار نفر از مردم کشورشان از روش‌هایی استفاده می‌کنند که روش‌ها، خارج از روش‌های طب رایج است، وظیفه دولت و حاکمیت و وزارت بهداشت آن کشور این است که به این رشته‌ها رسیدگی کنند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حسین آیتی - عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی تهران در مناظره ای با موضوع «طب سنتی، جایگاه و چابک سازی معاونت سنتی» با اشاره به اینکه موضوع طب‌های سنتی بحث روز دنیا است، اظهار داشت: کشورهای دنیا به این موضوع رسیدگی می‌کنند و راجع به آن برنامه ریزی و قانون گذاری می‌کنند و هر کشور بسته به ساختاری که خودش دارد، تصمیم می‌گیرد که این موضوع را در چه حدودی قانون گذاری کند.

وی به چین به عنوان نمونه اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت چین، مرکز طب سنتی دارد که البته قدمت آن خیلی بیشتر است و حدود 40 سال است که دارند فعالیت می‌کنند و حتی دانشگاه‌های طب سنتی دارند. کشورهایی که سیستم نظام خدمات بهداشتی و درمانی شان، نظام رایج است، مانند آمریکا، از این موضوع بهره می‌برند. در خود کاخ سفید، کمیسیونی به نام کمیسیون طب مکمل و جایگزین وجود دارد که نقش آن سیاستگذاری و تنظیم بیمه‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران اضافه کرد: در آمریکا مرکزی به نام مرکز ملی طب کل نگر وجود دارد که تمام زیرشاخه‌های طب‌های سنتی و مکمل را در خود جای می‌دهد. در آمریکا یک پژوهش بزرگ با نمونه‌های زیادی در حدود 50 هزار نفر انجام شده است. خروجی این پژوهش نشان می‌دهد که 36 درصد مردم آمریکا در یک سال گذشته حداقل یکی از این انواع طب‌های سنتی و مکمل را استفاده کردند. مسئولین آمریکا اعتقاد دارند وقتی از هر 10 نفر، چهار نفر از مردم کشورمان از روش‌هایی استفاده می‌کنند که روش‌ها، خارج از روش‌های طب رایج است، وظیفه دولت و حاکمیت و وزارت بهداشت این می‌شود که به این رشته‌ها رسیدگی کنند.

آیتی تصریح کرد: معتقدم اگر در کشورمان چنین پژوهشی انجام شود، بیش از 70 درصد مردم از این روش استفاده می‌کنند زیرا طب سنتی ریشه در فرهنگ و اعتقادات ما دارد. بنابراین وظیفه همه نظام سلامت مان رسیدگی به این طب است.

تعامل منطقی طب سنتی با طب رایج برای سلامت مردم

همچنین در این برنامه محمود خدا دوست - مدیر کل  دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدا در خصوص جایگاه طب سنتی ایران، گفت: این طب با قدمت چند هزار ساله در کشورمان که ریشه در باورها و فرهنگ مردم دارد، قطعاً جایگاه ویژه ای در دل مردم دارد، زیرا مردم این طب و ظرفیت را می شناسند و از آن استفاده می‌کنند.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد جایگاه اداری و تشکیلاتی طب سنتی، اظهار داشت: این یک مسئله جدایی است، زیرا همیشه تاکید می‌کنم چیزی که در باور و فرهنگ مردم رسوخ و نفوذ دارد، قطعاً ضریب نفوذ و قابلیت بالایی دارد و بر ما متولیان سلامت و جامعه پزشکی است که از این ظرفیت نفوذ بالا حداکثر استفاده را کنیم و در تعامل منطقی با طب رایج برای سلامت مردم به کار ببریم.

طب سنتی باید بالاتر از معاونت وزارت بهداشت باشد و تبدیل به یک سازمان شود/ منتقدین غیر منطقی عمل کردند

در ادامه ناصر رضایی پور - دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی در خصوص راههای رشد طب سنتی در ایران بیان داشت: برای عقب ماندگی چند صد ساله در این حوزه، طب سنتی باید بالاتر از معاونت وزارت بهداشت باشد و تبدیل به یک سازمان شود تا بتوان راحت تر در این حوزه کار کرد و مورد اذیت و آزار قرار نگیریم.

وی تصریح کرد: تا زمانی که جایگاه طب سنتی در نظر دولت بالا نرود و مورد توجه قرار نگیرد، ما در بخش خصوصی نیز نمی‌توانیم کاری انجام دهیم زیرا در برابر ما مقاومت می‌کنند.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی با اشاره به افزایش فشارها به پزشکان طب سنتی، گفت: چند روز پیش بازرس آمده است و می‌گوید برای انجام حجامت باید حتماً حضور داشته باشید و برای نمونه تزریقات را مثال می‌زند در حالیکه تزریقات در تمام دنیا و تهران توسط دکتر متخصص انجام نمی‌شود.

رضایی پور با تاکید بر اینکه اهمیت زیادی دارد که ما مسئولین در چه سطحی به پزشکی سنتی می‌پردازیم، اظهار داشت: وقتی حوزه تصمیم گیری و سیاستگذاری را در سطح معاونت داریم، یعنی طب ایرانی متولی دارد که در سطح معاونت با وزیر در تعامل است، مسلم است که نفوذ سیاستگذاری‌ها و گسترش آن در سطح جامعه، می‌تواند تاثیر گذار تر باشد.

این دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایرانی خاطرنشان کرد: البته باید دید که چه میزان امکانات سخت افزاری و نرم افزاری داریم. گاهی خودمان دچار یک اشتباه می‌شویم باید ببینیم که دانشگاه‌های ما امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دارند؟ در همین مدتی که معاونت طب سنتی تعطیل شد و به دفتر کل در وزارت بهداشت رسید، هجمه‌های سنگین و غیر منطقی ایجاد شد!

500 دوره دیده طب سنتی در مقابل 150 هزار پزشک

در ادامه محسن ناصری - عضو مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی ایران با بیان اینکه آن سطحی که سیاستگذاران به موضوع طب سنتی نگاه می‌کنند، باید فراتر باشد، اظهار داشت: در چین 4 درصد کل خدمات ملی سلامت، توسط طب سنتی انجام می‌شود و این آمار سازمان بهداشت جهانی است و این موضوع در کشور هند 80 درصد است.

وی افزود: از ایران به عنوان کشوری که در این حوزه در فرهنگ دنیا پایه گذار بوده است، انتظار می‌رود، سیاستگذاران این مسئله را فراتر ببینند و این شایسته نام ملت ایران است ولی متاسفانه آمار استفاده و مراجعه از طب سنتی در ایران زیر یک درصد است! زیرا تازه این کار را در ایران آغاز کردیم در حالیکه چینی‌ها بیش از 50 سال است که این کار را شروع کردند ولی ما از سال 86 فعالیت در این حوزه را آغاز کردیم.

این عضو مرکز تحقیقات کارآزمایی بالینی طب سنتی ایران با اشاره به حضور 500 نفر از اساتید و دستیاران طب سنتی که در دانشکده‌ها تعلیم دیدند، گفت: اگر به کل تعداد پزشکان که حدود 150 هزار نفر است اشاره و مقایسه کنیم، می‌بینیم که این عدد خیلی پایین است.

نزول معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت، بر اساس سند گیاهان دارویی بود/ ابلاغ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

در ادامه این برنامه رادیویی علی ابراهیمی - مشاور و دبیر کارگروه تخصصی فناوری و کارآفرینی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص نگرش این معاونت به طب سنتی اظهار داشت: ستاد توسعه علوم فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت اهمیت فوق العاده ای برای طب سنتی و گیاهان دارویی قائل است.

وی خاطرنشان کرد: اساساً شأن نزول معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت، بر اساس سند گیاهان دارویی بود. خوشبختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل اهمیتی که برای موضوع قائل بود، سند گیاهان دارویی و طب سنتی را تصویب و به دولت ابلاغ کرده است و نقشه راه دارد توسط وزارت خانه‌ها و سازمان‌ها و نهادهای همکار تبین می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: