کد خبر: ۱۰۷۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 13
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> به تازگی دانشمندان توانسته اند تا روشی را بیابند که می تواند موجب شود تا نمونه های خون برداشت شده، بدون نیاز به قرارگیری در یخچال، در محیط باز نیز دوام بیاورند.
به گزارش شفا آنلاین،نمونه برداری خون در مناطق روستایی معمولا به علت عدم وجود امکانات کافی برای نگهداری مناسب نمونه می تواند به نتایج نادرست منتهی شود زیرا نمونه های خون در محیط غیریخچالی به سرعت با تغییر روبرو می شوند. محققان به تازگی در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که افزودن ابریشم به نمونه های خونی می تواند بدون نیاز به یخچال آنها را تازه نگه دارد و از بر هم خوردن ترکیب آن جلوگیری کند.

محققان فیبرهای ابریشمی (یک پروتئین مشتق شده از پیله کرم ابریشم) را با خون مخلوط کرده و آن را خشک کردند. سپس خون یاد شده را با انحلال لایه محافظ ابریشمی آن مورد دسترس قرار دادند.

بسیاری از آزمایش های تشخیصی به دنبال وجود پروتئین عامل بیماری در بدن بیماران هستند. اما اگر نمونه های خونی دریافت شده از بیماران برای انجام آزمایش های یاد شده در جای خنک قرار نگیرد، این پروتئین ها به سرعت از بین می روند. در مکان هایی که از برق و الکتریسیته محروم هستند، ثابت نگاه داشتن خواص نمونه های خونی بسیار چالش برانگیز است. در این شرایط می توان از نمونه های خونی خشک شده بر تکه مقوایی بهره برد که این روش نیز چندان موثر نخواهد بود.

محققان برای از بین بردن مشکل یاد شده فیبرهای ابریشمی (یک پروتئین مشتق شده از پیله کرم ابریشم) را با خون مخلوط کرده و آن را خشک کردند. سپس خون یاد شده را با انحلال لایه محافظ ابریشمی آن مورد دسترس قرار دادند. به این ترتیب این دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ابریشم نمونه های خونی را کمتر تغییر داده و استفاده از این روش بسیار موثرتر از قرار دادن قطره های خون بر روی مقوا است. به علاوه استفاده از این روش از آسیب های احتمالی وارده بر نمونه های خونی در طی جریان یخ زدایی جلوگیری می کند.engadget


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: