کد خبر: ۱۰۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 12
شفا آنلاین>سلامت>سلامت جنسی> محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند، زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند دوره‌های کوتاهی می‌خوابند و از خروپف زیاد قبل از تشخیص سرطان پستان رنج می‌برند، ممکن است پیش‌آگهی بدتری داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین، محققان پیش از این هم در مطالعات خود به این نتیجه رسیده بودند که ارتباطی میان کیفیت ضعیف خواب، دوره‌های کوتاه خواب و افزایش خطر سرطان وجود دارد، اما ارتباط میان خواب و پیامدهای سرطان تاکنون بررسی نشده بود.

       در مطالعه نخست، محققان به این بررسی پرداختند که آیا خصوصیات خاص خواب بر بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان تاثیر دارد یا خیر. آنها داده‌های 21 هزار و 230 بیمار را بررسی کردند که همگی یائسه شده بودند. همه این بیماران مبتلا به سرطان اولیه بودند، یعنی از محل اولیه خود خارج نشده بود. در ابتدای مطالعه، افراد اطلاعاتی در مورد خواب، طول مدت آن، خروپف کردن و دیگر خصوصیات خواب‌شان ارایه دادند.

در مقایسه با زنان مبتلا به سرطان پستان که به‌ندرت خروپف می‌کردند و در شب 7 تا 8 ساعت می‌خوابیدند، زنانی که بیش از 5 شب در هفته خروپف داشته و در هر شب کمتر از 6 ساعت می‌خوابیدند، حداقل 2 برابر بیشتر احتمال داشت که در اثر سرطان پستان فوت کنند. این ارتباط پس از کنترل دیگر عواملی که بر پیش‌آگهی سرطان پستان تاثیرگذار هستند نیز به قوت خود باقی ماند. این عوامل عبارت بودند از سن بیمار، محل سرطان، وضعیت تاهل، درآمد خانواده، وضعیت سیگار کشیدن، وضعیت فعالیت فیزیکی و زمان میان جمع‌آوری داده‌ها در ابتدای مطالعه و تشخیص سرطان.

       در هر صورت، ارتبط میان خروپف و بقای بیماران مبتلا به سرطان پستان جالب‌توجه است. در مطالعات قبلی این ارتباط ارزیابی نشده بود، اما یافته‌های جدید حاکی از آن است که باید آن را هم به طور خاص مهم درنظر گرفت. محققان معتقدند، این یافته‌ها اهمیت خواب کافی را در بیماران، خصوصا در سرطان پستان نشان می‌دهد.

       برخلاف بسیاری از مواردی که می‌توانند خطر سرطان و پیش‌آگهی آن را تحت تاثیر قرار دهند، خواب مقوله‌ای است که هر فردی می‌تواند آن را کنترل کند. این نتایج دلیل دیگری را فراهم آورده که داشتن خواب باکیفیت یک اولویت و التزام است.

       آکادمی پزشکی خواب آمریکا به بزرگسالان توصیه می‌کند در هر شب حدود 7 ساعت بخوابند تا از خطرات سلامت مرتبط با خواب ناکافی درامان بمانند. آنها باید خواب کافی و باکیفیت را جزو اولویت‌های سلامت خود قرار دهند.

       یکی از حوزه‌هایی که خواب برآن هم تاثیر بسزایی دارد، بیماری‌های قلبی‌عروقی است که دانشمندان به تازگی به دلیل آن پی برده‌اند. آنها دریافته‌اند که محرومیت از خواب تاثیر منفی بر سطح کلسترول خون دارد. درواقع، کمبود خواب تغییراتی در ژن‌ها ایجاد می‌کند که مسئول تنظیم سطح کلسترول هستند.

       در این افراد، در مقایسه با افرادی که خواب خوبی دارند، سطح کلسترول خوب یا HDL کم می‌شود. HDL در ایجاد تنگی‌های عروقی و به دنبال آن حمله‌های قلبی و سکته مغزی سهیم است، بنابراین سطح بالای کلسترول HDL برای محافظت از سلامت قلب الزامی است.سپید
WebMD


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: