کد خبر: ۱۰۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 10
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات جدید نشان داده‌اند که پزشکان درمانگر و داروسازان داروخانه‌ها بهتر است به بیماران سالمند در مورد مصرف محصولات غیرنسخه‌ای نظیر داروهای کاربردی برای کنترل علائم سرماخوردگی به ویژه استفاده در شب هشدار دهند؛ زیرا مصرف این فرآورده‌ها ممکن است با افزایش خطر ابتلا به اختلال‌شناختی همراه باشد.
به گزارش شفا آنلاین، در شرایطی که تحقیقات قبلی مصرف داروهای آنتی‌کولینرژیک را با اختلال‌شناختی و افزایش خطر ابتلا به دمانس مرتبط دانسته بودند، تحقیق جدید که در نشریه آنلاین جاما نورولوژی به چاپ رسیده، از معیارهای اندازه‌گیری وضعیت‌شناختی بیماران، برای ارزیابی میزان آتروفی مغزی در تصاویر ام‌.آر.‌ای استفاده کرده است.

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه ایندیانا دریافتند که کاهش اندازه مغز، کاهش متابولیسم و افت وضعیت‌شناختی در میان آن گروه از شرکت‌کنندگان در مطالعه که از داروهای با اثر آنتی‌کولینرژیک استفاده می‌کردند، مشهودتر است.

       سرپرست نویسندگان این مقاله، دکتر شانون ریساچر، که استادیار رادیولوژی نیز هست می‌گوید: «این نتایج، درک بهتری از چگونگی اثر این گروه داروها بر مغز و نقش آنها در افزایش خطر ابتلا به اختلال‌شناختی و دمانس در اختیار ما قرار می‌دهد. با استناد به تجزیه و تحلیل تمام یافته‌ها، به ویژه در گروه بیماران سالمند، شاید پزشکان صلاح بدانند که آلترناتیوهای دیگری را برای داروهای با اثرات آنتی‌کولینرژیک درنظر بگیرند.»

       این مقاله یادآوری می‌کند که بسیاری از داروهای با اثرات آنتی‌کولینرژیک به صورت نسخه‌ای و نیز بدون نیاز به نسخه به فروش می‌رسند تا به بهبود وضعیت خواب بیماران و نیز کنترل بهتر بیماری‌های مزمنی نظیر فشارخون بالا، بیماری قلبی- عروقی و بیماری مزمن انسدادی ریه کمک کنند.

       در مطالعه مذکور، 451 بیمار مبتلا به آلزایمر که 60 نفر از آنان حداقل یک دارو با فعالیت آنتی‌کولینرژیک متوسط یا شدید مصرف می‌کردند شرکت داشتند. محققان از آزمون حذف پوزیترون برای اندازه‌گیری متابولیسم مغزی و از تصاویربرداری ام‌آرآس برای تعیین احتمال تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیک مرتبط با اثرات گزارش شده، استفاده کردند. همچنین، این محققان نتایج آزمون‌های حافظه و سایر آزمون‌های شناختی را بررسی کردند.

نتایج حاصل از آزمون‌های شناختی نشان دادند که بیماران دریافت کننده داروهای آنتی‌کولینرژیک، در مقایسه با بیماران سالمندی که از دیگر گروه‌های دارویی استفاده می‌کنند وضعیت وخیم‌تری دارند. به‌علاوه، محققان دریافتند که سطوح پایین متابولیسم گلوکز، یک بیومارکر برای فعالیت مغز، هم در کل مغز و در منطقه هیپوکامپ- منطقه‌ای مرتبط با حافظه- محسوب می‌شود. همچنین، ارتباط قابل‌توجهی میان ساختار مغزی غیرطبیعی مشخص شده در تصاویر ام.‌آر.‌ای و مصرف داروی آنتی‌کولینرژیک یافت شد. شرکت‌کنندگان در مطالعه که تحت‌درمان با داروهای آنتی‌کولینرژیک قرار داشتند، کاهش بیشتری در حجم مغز و بزرگ‌تر شدن بطن‌های مغزی را تجربه کردند.

       ریساچر از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «این یافته‌ها ممکن است به ما اطلاعات کامل‌تری در مورد اساس بیولوژیک مشکلات شناختی مرتبط با مصرف داروهای آنتی‌کولینرژیک بدهد؛ اما اگر که بخواهیم مکانیسم دقیق این اثر را بدانیم، مطالعات تکمیلی مورد نیاز است.»سپید
سایت رسمیFDA
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: