کد خبر: ۱۰۷۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 08
شفاآنلاین:رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت گفت:تاسال 91 حدود 20درصد خودکشی ها درمناطق روستایی و حدود 80درصد درمناطق شهری بوده است.اما طی دوسال اخیرمیزان خودکشی درمناطق روستایی بیشترشده است.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین ،دکتراحمد حاجبی درجلسه هم اندیشی متخصصین ،مسولان و رسانه ها برای بررسی وضعیت خودکشی درکشور که باحضور وزیربهداشت ،ریاست سازمان بهزیستی و معاونین وزیربهداشت درحال برگزاری است افزود:آمارها نشان می دهد موارداقدام به خودکشی درزنها بیشتراززنان است اما مرگ ومیردرمردانی که اقدام به خودکشی می کنندخیلی بیشتراست.



وی افزود :در ایران نظام ثبت خودكشی داریم و تمام موارد موفق یا ناموفق خودكشی در ایران ثبت می‌شود و از این نظر یكی از موفق‌ترین كشورهای منطقه مدیترانه شرقی هستیم.
وی ادامه داد: اكنون حدود 30 درصد خودكشی‌ها در كشور در روستاها و 70درصد در شهرهاست كه از این میان 2.9 درصد خودكشی‌ها در ایران به فوت منجر می‌شود.

حاجبی ادامه داد: بیشترین افرادی كه اقدام به خودكشی می‌كنند افراد بیكار و افراد بدون تحصیلات دانشگاهی هستند و كمترین میزان در افراد فوق لیسانس به بالاست.
وی اضافه كرد: ما در وزارت بهداشت، خودكشی را یك معضل بهداشتی می‌دانیم، البته ابعاد اجتماعی، روانی و جسمی مختلفی هم دارد كه باید بررسی شود.

رئیس مركز سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت:‌ بیشترین میزان خودكشی در ایران در بین زنان است اما بیشترین موارد خودكشی منجر به فوت در بین آقایان است و به نظر می رسد آقایان زمانی درست به خودكشی می‌زنند كه مسائلشان پیچیده تر است و به همین علت در خودكشی جدی‌تر هستند.
وی ادامه داد: خودكشی در بین كسانی كه بیكار هستند یا زنان خانه دار و بعد از آن در بین دانش آ‌موزان، دانشجویان، كارمندان و كارگران وجود دارد.
وی گفت: در گذشته آمارها نشان می‌داد كه خودكشی در بین افراد مجرد بیشتر است اما در سالهای اخیر خودكشی در بین افراد متأهل بیشتر شده است.
حاجبی افزود: تا سال 91، حدود 80 درصد خودكشی‌‌ها در شهرها و 20 درصد در روستاها بود اما از سال 92 به بعد 30 درصد خودكشی ها در روستاها رخ داده است.

رئیس مركز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت گفت: در مجموع افرادی كه دچار افسردگی هستند،بیشتر دست به خودكشی می‌زنند. همچنین میزان خودكشی در افرادی كه در خانواده شان سابقه خودكشی بوده بیشتر است و بیش از همه افرادی كه یكبار سابقه خودكشی داشته اند، دست به خودكشی می زنند.
حاجبی تاكید كرد: تا سال 87 نظام ثبت خودكشی در كشور نداشتیم اما از این سال به بعد همه موارد خودكشی در ایران ثبت می شود، البته این سیستم نقصهایی دارید اما چزو كشورهای پیشرو در ثبت خودكشی در منطقه مدیترانه شرقی هستیم.
وی گفت: در نظام شبكه سیستم پیشگیری و كنترل خودكشی فعال است و حتی یك بهروز در خانه بهداشت هم آموزشهای لازم را برای برخورد با افرادی كه در معرض خودكشی هستند، دیده است و در صورت لزوم این افراد به سطوح بالاتر كه روانشناس و روانپزشك حضور دارد، ارجاع می شود.

حاحبی افزود: بیشترین عامل خودكشی، مسمومیت با دارو یا سموم است و لازم است كه وزارت جهاد كشاورزی دسترسی به سموم را در جامعه محدود و كنترل كند.

وی از همكاری سازمان بهزیستی در راه اندازی خط تلفن اورژانس اجتماعی با شماره 123 قدردانی كرد و خواستار تقویت همكاری بین بخشی برای كاهش خودكشی در جامعه شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: