کد خبر: ۱۰۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 07
شفا آنلاین>سلامت>همزمان با شروع دوره فلوشیپ فوق تخصصی هماتوپاتولوژی و کنگره هماتوپاتولوژی که برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود، دبیر علمی این کنگره گفت:

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید ضیاءالدین تابعی، رئیس کنگره هماتوپاتولوژی، گفت: به طور کلی با تشخیص پاتولوژی در هر بیماری، به تشخیص آن رسیده‌ایم و می‌توانیم درمان را آغاز کنیم، نخستین گام هر بیماری تشخیص آن است و متخصصان بالینی تنها بیمار را معاینه می‌کنند و تشخیص قطعی بیماری از سوی پاتولوژیست انجام می‌شود.

تابعی اضافه کرد: در بعضی از زمینه‌ها تشخیص پاتولوژی کمک بسیاری به درمان بیماری می‌کند، دسترسی پاتولوژیست‌ها به خون و دستگاه‌های خونی نسبت به متخصصان آسان‌تر است و مطالعات عمیقی بر روی ژن سلول‌ها انجام می‌شود. محورهای این کنگره شامل تشخیص‌های ساده هماتوپاتولوژی، استفاده از تکنیک‌های جدید و عمقی‌تر در درمان بیماری‌ها است. در شیراز، پاتولوژی اختصاصی خون راه‌اندازی شده است و این کنگره در راستای شناخت افراد از تکنیک‌های تشخیص بیماری برگزار می‌شود.

دکتر احمد منبتی، دانشیار بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر علمی کنگره ملی هماتوپاتولوژی نیز گفت: نخستین کنگره هماتوپاتولوژی با هدف معرفی رشته هماتوپاتولوژی و با تاکید بر بعضی از سرطان‌ها و طب انتقال خون، در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد. این کنگره همزمان با آغاز دوره فلوشیپ فوق تخصصی هماتوپاتولوژی برای نخستین بار در ایران و در شیراز در حال انجام است و نخستین دانشجوی این رشته؛ از سال تحصیلی آینده، برای آموزش وارد بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌شود.

او ادامه داد: در این کنگره سخنرانانی از دانشگاه‌های معتبر آمریکا که از افراد برجسته بین‌المللی در این رشته هستند و میهمانانی از شهرهای مختلف کشور و سازمان انتقال خون ایران حضور دارند و جدیدترین مطالب علمی را به حاضران ارایه می‌کنند.

منبتی با بیان اینکه هدف از برپایی این کنگره، ارایه آخرین دستاوردهای علمی در زمینه تشخیص بیماری‌های سرطانی و طب انتقال خون برای آشنایی با تکنیک‌های تشخیصی روز دنیا است، اضافه کرد: با این آگاهی بخشی، سطح نیازمندی‌ها برای توسعه این دانش در شیراز، ارزیابی شده و نسبت به راه‌اندازی آن‌ها، اقدام می‌شود.

قدمت 40 ساله موزه بخش پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مدیر علمی کنگره هماتوپاتولوژی ادامه داد: در این همایش همچنین سعی داریم موزه بخش پاتولوژی دانشگاه را معرفی کنیم، این موزه قدمت 40 ساله دارد و در ایران بی نظیر است، نمونه‌های بسیار خوب و آموزنده‌ای در این موزه وجود دارد و از همه همکاران برای بازدید از این موزه دعوت می‌کنیم. از مسئولان دانشگاه می‌خواهیم مانند گذشته در توسعه و ارتقای این موزه به ما کمک کنند.

منبتی گفت: با توجه به برگزاری این کنگره در شیراز، خارج از موضوع کنگره مفهوم جدیدی با عنوان "شهر آرام" را بررسی و معرفی می‌کنیم.

او ادامه داد: در دنیا منظور از شهر آرام شهری است که افراد آن به جای فست فود از غذاهای سنتی و محلی که آرام آرام پخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. به جای استفاده از ماشین برای رسیدن به محل کار پیاده‌روی کرده و سعی می‌کنند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، از دوچرخه استفاده می‌کنند، برای رسیدن به مقصد عجله نمی‌کنند و در واقع افراد آرامش دارند، ورزش می‌کنند، بیشتر به شهر خدمت می‌کنند و منافع شهری را مهم‌تر از منافع شخصی می‌دانند.

مدیر علمی کنگره هماتوپاتولوژی اضافه کرد: این موضوع برای نخستین بار است که مطرح می‌شود و با توجه به شهرت شیراز به آرام بودن در بین سایر شهرهای کشور، شیراز گزینه مناسبی برای کسب این عنوان است و امیدواریم روزی سیستم شهرسازی و خیابان‌های ما به سمتی برود که شاهد پیاده‌روی بیشتر، دوچرخه سواری بیشتر و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی در آن باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: