کد خبر: ۱۰۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 06
شفا آنلاین>جامعه پزشکی>وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: برای حل مشكلات حوزه سلامت بویژه در بخش تجمیع بیمه ها و اجرای كامل طرح تحول نظام سلامت، نیازمند یاری نمایندگان مجلس دهم هستیم.
به گزارش شفا آنلاین، سیدحسن هاشمی پنجشنبه شب در نهمین جشنواره شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: انتظار می رود مجلس دهم در تدوین برنامه ششم توسعه در زمینه بیمه ها و نظام سلامت درست عمل و نظارت كند.
وی گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت از 15 شهریور 1393 در كشور آغاز شد و اكنون دو سال و یك روز از شروع آن می گذرد و عوامل این وزارتخانه بار اصلی این زحمت را به دوش كشیده اند.
وزیر بهداشت اظهار كرد: قبل از این دولت دستگاه سلامت بعد از دو دستگاه دیگر جزو پراعتراض ترین نهادها از سوی مردم بود اما امروز براساس نظرسنجی های انجام گرفته از سوی سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما و... دستگاه سلامت در صدر رضایتمندی مردم قرار دارد.
وی بیان كرد: تاكنون به رغم همه مشكلات زیرساختی و سلیقه پردازیهای گذشته، وزارت بهداشت موفق شده طرح تحول نظام سلامت را به مرحله اجرا درآورد اما همه بخشهای این طرح به اجرا درنیامده است كه تحقق این مهم حمایت های جدی تر و ماندگارتر دولت و مجلس شورای اسلامی را می طلبد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به ثمرات مثبت طرح تحول نظام سلامت گفت: در ابتدای كار نزدیك به 300 قلم دارو در كشور وجود نداشت اما این وزارتخانه موفق شد بحران موجود در بخش دارو را برطرف كند.
وی اظهار كرد: در حوزه درمان نیز مردم در دو سال گذشته شاهد كاهش جدی در پرداخت هزینه های درمانی بوده اند به طوری سهم آنان از هزینه درمان در شهرها به 6 درصد و در روستاها به سه درصد رسیده است.
وزیر بهداشت گفت: این وزارتخانه در دو سال گذشته موفق شد حدود 11 میلیون نفر از مردم نیازمند كشور را بیمه كند و بیش از 1.5 میلیون مترمربع نوسازی و بازسازی مراكز بهداشتی و درمانی در سراسر كشور انجام دهد.

*تداوم پرداخت یارانه های نقدی، مشكلی در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت
وزیر بهداشت تداوم پرداخت یارانه های نقدی به مردم را مشكلی در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش هزینه های دولت ذكر كرد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به پرداخت 420 هزار میلیارد ریال یارانه نقدی غیرهدفمند در ابتدای دولت یازدهم ادامه داد: آغاز اجرای طرح تحول سلامت زمانی بود كه رئیس جمهوری مصمم به قطع یارانه های نقدی، به جز سهم اقشار نیازمند جامعه، بود.
وی با بیان اینكه از محل هدفمندی پرداخت یارانه های نقدی 250 هزار میلیارد ریال در اختیار دولت قرار می گرفت، افزود: در هیات دولت هم اختلاف نظر درباره قطع یا تداوم پرداخت یارانه نقدی به اقشار غیرنیازمند وجود داشت و همچنین در بین سیاسیون كشور هم عده ای موافق و برخی مخالف بودند.
وی اظهار كرد: در آن زمان رئیس جمهوری گفت كه دولت از طرحهای دستگاه هایی كه بتواند جایگزین پرداخت یارانه نقدی باشد، استقبال می كند لذا وزارت بهداشت طرح تحول نظام سلامت را برای اصلاح امور در حوزه سلامت تدوین و به دولت ارائه كرد.
وی گفت: رقم اعتباری كه در آن زمان برای طرح تحول نظام سلامت پیشنهاد دادیم حدود 70 تا 80 هزار میلیارد ریال بود كه از محل 250 هزار میلیارد ریال بخش یارانه های نقدی تامین می شد.
وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: در كش و قوس تصمیم گیری برای قطع یارانه های نقدی، افرادی كه در تصمیم گیری دولت تردید ایجاد می كردند، موفق شدند و رئیس جمهوری قطع یارانه نقدی اقشار غیرنیازمند را به رای مردم گذاشت كه در این نظرسنجی 90 درصد مردم خواهان تداوم پرداخت یارانه نقدی شدند.
وی افزود: این در حالی بود كه اجرای طرح نظام سلامت هم آغاز شده و وزارت بهداشت وعده هایی را از سوی دولت به مردم داده بود و در این زمان نه تنها پرداخت یارانه نقدی كاهش نیافت بلكه یك یارانه جدیدی هم به نام طرح تحول سلامت بر هزینه های دولت اضافه شد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینكه این وزارتخانه را در آغاز كار دولت یازدهم با بدهی هنگفتی تحویل گرفتیم، افزود: از كل این بدهی 18 هزار میلیارد ریال به وزارتخانه دادند و از محل مصوبه یك درصد مالیات بر ارزش افزوده برای بخش سلامت هم حدود 17 هزار میلیارد ریال به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یافت.
وی با بیان اینكه برخی به صورت غیرمنصفانه از تریبون های مختلف ارقام مختلفی را برای طرح نظام سلامت اعلام و علیه جامعه پزشكی تبلیغ كردند، افزود، این در حالی است كه كل اعتبار طرح تحول نظام سلامت یك مبلغ 48 هزار میلیارد ریال از محل 10 درصد هدفمندی یارانه ها مربوط به دولت گذشته و یك مبلغ 27 هزار میلیارد ریال است.
وزیر بهداشت ادامه داد: در سال دوم اجرای طرح تحول نظام سلامت 50 درصد از اعتبار این طرح محقق نشد اما اجرای آن ادامه پیدا كرد، این در حالی بود كه درآمد دولت از موضوع نفت به یك سوم كاهش پیدا كرد و پرداخت یارانه نقدی قطع نشد و یارانه سلامت نیز به هزینه های دولت اضافه شد.
قاضی زاده هاشمی اظهار كرد: از سوی دیگر مذاكرات هسته ای نیز به طول انجامید و مانع از این شد كه درآمدهای دولت بهتر شود، حتی اكنون فروش نفت به بیش از دو برابر نسبت به قبل از توافق هسته ای افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت چهار دهك اول جامعه شامل حدود پنج میلیون نفر بیمه می شدند و حدود پنج هزار و 500 میلیارد ریال برای بیمه شدن این جمعیت پیش بینی كرده بودیم اما در عمل ارقام تغییر یافت.
وی با بیان اینكه ارزش دفترچه بیمه شدگان مزبور صرفا برای بخش بستری بود و شامل بخش درمان سرپایی نمی شد، افزود: براساس محاسبات انجام گرفته سرانه هر ایرانی نیازمند برای بستری در بیمارستان 160 هزار ریال شد اما این سرانه برای بخش درمان سرپایی 340 هزار ریال بود.
وی بیان كرد: پس از آن به هر دلیلی در اجرای طرح تحول نظام سلامت شمار بیمه شدگان نیازمند از پنج میلیون نفر پیش بینی شده به 11 میلیون نفر افزایش یافت.
قاضی زاده هاشمی ادامه داد: این مساله باعث شد كه بیمه ها به رغم اینكه در شروع طرح قول داده بودند حداكثر اختلافشان با وزارت بهداشت از زمانی كه خدمت را می خرند تا زمانی كه پول آن را به وزارتخانه پرداخت می كنند 11 ماه باشد، این زمان بیشتر شد و بیمه ها بدهكار شدند.

*لزوم ساماندهی و یكپارچه سازی بیمه ها / بیمه ها به وزارت بهداشت بدهكارند
وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم ساماندهی بیمه ها و یكپارچه سازی آنها گفت: بیمه اساس كار در پیشگیری از تخلفات، ارائه خدمات بهتر، قطع رابطه مالی پزشك و بیمار، مراقبت از بیماران و ارتقای كیفیت خدمات است.
وی با بیان اینكه بیمه در جامعه پزشكی رفتارسازی می كند و در برخی مواقع می تواند مجازات كند به شرط اینكه از حالت صندوق درآید، افزود: اكنون بیمه ها رفتارهای متفاوتی در حمایت های درمانی و دارویی از خود نشان می دهند.
قاضی زاده هاشمی گفت: چندین مورد از قوانین مربوط به برنامه پنجم توسعه اجرا نشد و این مساله باعث بروز مشكلاتی بین بخش بیمه ها و وزارت بهداشت شده است.
وی افزود: بیمه ها موظف هستند به فاصله دو هفته 60 درصد از مبلغ خدمتی را كه خریده اند، پرداخت و در مدت سه ماه تسویه كنند و به این صورت دخل و خرج بیمارستانها رعایت می شود، اما این مهم تحقق نیافته است.
وی با تاكید بر لزوم تجمیع بیمه ها گفت: بیش از 60 هزار میلیارد ریال از پول كشور تحت عنوان بیمه تكمیلی برای بیمه های مختلف هزینه می شود و این موارد باید اصلاح شود.
وزیر بهداشت با بیان اینكه كار ما در وزارت بهداشت سیاستگذاری و نظارت است، افزود: به آقای طیب نیا گفتم شما به سازمان خصوصی سازی دستور بدهید همه 570 بیمارستان دولتی را به دست گرفته و مدیریت آنها را واگذار كنند، زیرا كار وزارت بهداشت تصدی گری نیست.
قاضی زاده هاشمی اظهار كرد: البته با نرخی كه وزارت بهداشت بیمارستان ها را مدیریت می كند، به نظر می رسد پس از واگذاری با هزینه كمتری مدیریت بهتری بتوان اعمال كرد، اما چون قیمت واقعی نیست این اتفاق نمی افتد زیرا قیمتی كه بیمه ها از وزارت بهداشت خرید می كنند 40 درصد زیر قیمت تمام شده است.

* جدا كردن بیمه ها از وزارت بهداشت، ظلم به سلامت مردم
وزیر بهداشت گفت: معتقدم كه در جدا كردن بیمه از وزارت بهداشت، به بخش سلامت مردم ظلم شد، زیرا سلامت مهمترین نیاز مردم است و امنیت، توسعه رشد اقتصادی و... در سایه تامین سلامت جامعه محقق می شود.
قاضی زاده هاشمی خاطرنشان كرد: زمانی گفتند بیمه باید خارج از وزارت بهداشت باشد و به این بهانه كه فروشنده و خریدار خدمت هر دو یكی هستند و اینجا از حقوق مصرف كننده حمایت نمی شود، بیمه را جدا كردند و به وزارتخانه دیگری بردند.
وی افزود: اكنون آن وزارتخانه ای كه بیمه ها را به دست گرفته بیش از 40 درصد داروی كشور را تامین می كند یعنی خودش فروشنده است و هر چه قیمت دارو بیشتر شود، طبیعی است كه درآمدش بیشتر می شود.
وی بیان كرد: وزارتخانه مزبور بعد از وزارت بهداشت بیشترین مراكز ارائه خدمت را در كشور دارد، بیمارستان و تجهیزات دارد، دارو تولید می كند، هم فروشنده و هم خریدار خدمت است.
وی گفت: وزارتخانه های زیادی در این كشور مانند وزارت نیرو، نفت و... هم تولید كننده هستند و هم تولیدات خود را می فروشند اما چرا باید این مساله تنها در مورد وزارت بهداشت، تضییع حقوق مصرف كننده تلقی شود.
قاضی زاده هاشمی اظهار كرد: برای تامین سلامت مردم باید نظام سلامت مقتدر و تولیت آن چند تكه نباشد، سلامت مردم فقط توسط وزارت بهداشت تامین نمی شود بلكه رفتار همه دستگاه ها و وزارتخانه ها روی سلامت مردم تاثیرگذار است.

*وضع عوارض بر كالاها یا اقدامات آسیب رسان یك منبع مالی پایدار برای وزارت بهداشت است
وزیر بهداشت گفت: این وزارتخانه نیاز به یك ریال از بودجه عمومی یا پول نفت ندارد، در زمانی كه وضع عوارض بر كالاها یا اقدامات آسیب رسان می تواند بهترین منبع به منظور تامین منابع مالی پایدار برای آن باشد.
قاضی زاده هاشمی با اشاره به موفقیت های این وزارتخانه در حوزه مالی افزود: هنرمندی عوامل این وزارتخانه باعث شد برای نخستین بار تراز مالی وزارت بهداشت مثبت شود.
وی افزود: باید در پایدار شدن منابع مالی به تجربه دنیا، علم و به تجربیات گذشته كشور رجوع كرد و مدیریت بیمه ها یكپارچه شود.
وی مدل وزارت بهداشت و هیات امنایی بودن دانشگاه ها را بهترین مدل ذكر و بیان كرد: وقتی بیمه فراگیر و یكپارچه شود، بیمارستان ها به صورت بنگاه اقتصادی عمل می كنند و سازمان بیمه گر به عنوان خریدار خدمت می تواند با هر بیمارستانی كه دوست داشت قرارداد منعقد كند.

*عملكرد مطلوب دولت یازدهم در حوزه بهداشت با هیچ دولتی قابل قیاس نیست
وزیر بهداشت گفت: كاری كه در این دولت در حوزه بهداشت شد، قابل مقایسه با هیچ دوره ای نیست، كسانی كه پیشتر در این حوزه مدعی بودند اكنون شاهد ناكارآمدی سیستم خود هستند.
قاضی زاده هاشمی اظهار كرد: این همه بیماری قلبی و سكته مغزی ناشی از مصرف نمك و روغن و اینكه علل 50 درصد از مرگ ایرانیان ناشی از گرفتگی عروق و فشار خون است، ناكارآمدی سیستم های پیشین در مدیریت این بخش را نشان می دهد.
وی بیان كرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت تا امروز ادامه پیدا كرده و تا زمانی كه آقای روحانی در جایگاه رئیس جمهوری باشند، ادامه خواهد یافت، البته از مجلس آینده شورای اسلامی انتظار می رود به موضوع سلامت متفاوت فكر كرده و متفاوت از دوره های قبل عمل كند.
وی بیان كرد: سر سلامت مردم نمی شود سیاسی كاری، معامله یا سلیقه پردازی كرد و تحت تاثیر قرار گرفت.
وزیر بهداشت با اشاره به اینكه بیش از هشت ماه از اجرای بسته آموزشی طرح تحول نظام سلامت می گذرد، افزود: آموزش یك كار بنیادین است كه نتیجه اش در درازمدت بروز می یابد.
وی عملكرد دانشگاه علوم پزشكی مشهد را مطلوب ارزیابی كرد و گفت: یكی از بهترین اقدامات این دانشگاه استقرار شبكه بهداشتی برای حاشیه شهر مشهد بوده كه یكی از معضلات و مخاطرات جدی این شهر است.
قاضی زاده هاشمی تاكید كرد: اساس كار باید در دانشگاه علم، شایسته سالاری و پرهیز از سیاسی كاری در حوزه مدیریت باشد.
وی افزود: در طول دهه های گذشته دانشگاه علوم پزشكی مشهد از مسائل سیاسی بری نبوده است اما باید از این پس برای رسیدن به موفقیت از ورود به عرصه سیاست و قدرت به معنای امروزی خودداری كند.

*مشكلات كشور به دلیل فاصله گرفتن از اخلاقیات است/ شهید مطهری تكرار نشدنی است
وزیر بهداشت گفت: امروز كمتر از گذشته اخلاقیات در كشور حاكم است در حالی كه جمهوری اسلامی بدون اخلاق معنایی ندارد زیرا اساس این نظام انسانیت و اخلاق مداری است.
قاضی زاده هاشمی افزود: مشكلات امروز كشور بویژه در حوزه آسیب های اجتماعی به دلیل فاصله گرفتن از اخلاقیات است و در این بخش رفتار مسئولان اهمیت دارد.
وی با گرامیداشت هفته معلم گفت: سخن گفتن از ویژگی های شهید مطهری خوب است اما باید از این بزرگمرد الگو گرفت.
وی اظهار كرد: عده ای به نام دین و اسلام و به نام حركت انقلابی متاثر از برداشت های یكجانبه و تندروی های خود مطهری را به شهادت رساندند، آن هم فردی كه تكرارنشدنی است.
وزیر بهداشت گفت: بزرگترین درسی كه می توان از زندگی شهید مطهری گرفت، این است كه برداشت درستی از دین داشت و قربانی برداشت ها و تحلیل های سطحی و تندگرایانه نشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: