کد خبر: ۱۰۶۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>انجمن ديابت ايران اعلام كرد: آگاهي مردم در زمينه بيماري ديابت و راه هاي كنترل و درمان آن افزايش يافته و درحال حاضر مشكلي در زمينه توليد لوازم و داروهاي كنترل اين بيماري در كشور وجود ندارد.

 به گزارش شفا آنلاین، اين انجمن در اطلاعيه اي به مناسبت بيست و هفتمين سالگرد تأسيس اعلام كرد: طي 35 سال گذشته جمعيت مبتلايان به ديابت در جهان 14 برابر شده و به رقمي بيش از 418 ميليون نفر رسيده است و پيش بيني مي شود كه تا سال 2035 به رقمي بيش از 600 ميليون نفر در جهان برسد.
اين اطلاعيه با ذكر اين مطلب كه 27 سال پيش كمتر كسي ديابت را مي‌‌شناخت و از آن به نام 'مرض قند' ياد مي‌كردند، آمده است: در پژوهشي تحت عنوان بررسي ميزان برخورد مطبوعات با پديدۀ ديابت طي سال‌هاي 1372-1368، نشان داده شد در سال 1368 كه انجمن ديابت ايران فعاليت خود را آغاز نكرده بود، در كل مطبوعات فقط 6 مورد خبر و مقاله در مورد ديابت چاپ شده بود و اين نبود اطلاع كافي از ديابت سبب شده بود اغلب ديابتي‌ها در حالي به پزشك مراجعه ‌كنند كه دچار عوارض زودرس و ديررس ديابت شده بودند.
اين اطلاعيه مي افزايد: در آن زمان انسولين، نوار تست قندخون و قند ادرار در كشور توليد نمي‌شد و كمبود سرنگ سبب مي شد گاهي با سرنگ يك بار مصرف، به مدت 2 ماه تزريق انجام شود‌. همچنين تعداد كتب منتشر شده در مورد ديابت به انگشتان يك دست هم نمي‌رسيد و آموزش ديابت نه تنها مفهومي دور از ذهن مي‌نمود، بلكه گاهي از سوي برخي به تمسخر نيز گرفته مي‌شد؛ در چنين دوره‌اي بود كه انجمن ديابت ايران فعاليت خود را در قالب آموزش به ديابتي‌ها و والدين آنها در مركز طبي كودكان آغاز كرد.
انجمن ديابت ايران در اطلاعيه خود آورده است: امروزه در مورد توليد سرنگ و داروهاي كاهنده قندخون مشكلي وجود ندارد و اين موارد تحت پوشش بيمه‌اي نيز قرار گرفته اند. دستگاه‌هاي تست قندخون را كه ضروري‌ترين وسيله براي كنترل روزانه‌ است، مي‌توان به راحتي در كشور يافت. صدها هزار جلد كتاب در مورد ديابت و زمينه‌هاي وابسته به آن از سوي انجمن ديابت ايران و نيز ساير متخصصان و ناشران، منتشر و توزيع شده است.
به طور كلي امروزه ديابت يكي از مشكلات بهداشتي، درماني، اجتماعي و اقتصادي جهان محسوب مي‌شود چرا كه بدون علامت است و بيشتر مبتلايان زماني از بيماري خود مطلع مي‌شوند كه يكي از عوارض چشمي، كليوي يا قلبي عروقي مربوط به اين بيماري بروز كرده باشد.
طبق آمارهاي منتشره حدود 430 ميليون نفر در جهان مبتلا به ديابت هستند و در ايران نيز طبق آمار رسمي پنج ميليون نفر به اين بيماري مبتلا هستند؛ گفته مي‌شود در كشور ما 50 درصد مبتلايان به ديابت از بيماري خود خبر ندارند كه با اين حساب مي‌توان گفت حدود هشت تا 10 ميليون نفر در كشور به ديابت مبتلا هستند.
در سال 2012، يك و نيم ميليون نفر در اثر بيماري ديابت فوت كردند كه 80 درصد آنها مربوط به كشورهاي با درآمد پايين يا متوسط است و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال 2030 ديابت هفتمين علت مرگ و مير انسان‌ها باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: