کد خبر: ۱۰۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016May 04
شفا آنلاین>سلامت>یك شركت فعال در زمینه تحقیقات الكتروفیزیولوژی، علوم اعصاب، كامپیوتر، الكترونیك و مهندسی نورون، موفق شده است تجهیزات تست در حوزه علوم اعصاب، روان‌شناسی، دامپزشكی و علوم شناختی تولید و روانه بازار فناوری كند.

 به گزارش شفا آنلاین، سید علی نوربخش، مدیر عامل این شركت، با اشاره به تولید و تجاری سازی تجهیزات ثبت الكتریكی از مغز، قلب و عضله، گفت: این تجهیزات، ثبت‌های الكتریكی از سطح پوست و داخل بدن را انجام می ‌دهد.
مدیر عامل شركت پرتو دانش آسمان كه فعالیت خود در زمینه تحقیقات الكتروفیزیولوژی، علوم اعصاب، رایانه، الكترونیك و مهندسی نورون، را از 15 سال پیش آغاز كرده است، گفت: در حوزه ثبت تهاجمی از داخل مغز، در ایران رقیب جدی نداریم و طی 15 سال گذشته، بیش از 90 درصد ثبت‌های تهاجمی، در اختیار این شركت و 10 درصد بقیه در اختیار دیگر شركت‌های داخلی و خارجی بوده است.
به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نوربخش با بیان این ‌كه بسیاری از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراكز تحقیقاتی و علوم اعصاب، روان‌شناسی، تربیت بدنی، گروه‌های آموزشی علوم كامپیوتر در حوزه ارتباط مغز و ماشین، از این تجهیزات استفاده می‌ كنند، گفت: تاكنون دهها محصول متفاوت و راهبردی در این مركز با پشتوانه علمی و فنی بالا طراحی و تولید شده است و اكنون بالغ بر 100 مركز فعال تحقیقاتی و دانشگاهی سراسر كشور، از این محصولات استفاده می‌ كنند.
وی با اشاره به كاربردهای پژوهشی، تحقیقاتی، صنعتی و درمانی این تجهیزات گفت: درمان بیماری هایی چون افسردگی، وسواس، اضطراب و یا بیش فعالی از موارد درمانی از عمده ترین كاربردهای این تجهیزات است.
نوربخش، با اشاره به الكتروماجول، به عنوان یكی از تجهیزات تولیدی پرتو دانش آسمان، الكتروفیزیولوژی، علوم اعصاب و علوم شناختی را مهم‌ترین زمینه‌های كاری این دستگاه دانست و افزود: این دستگاه با ثبت سیگنال های زیستی شامل سیگنال های مغزی، قلبی، عضلانی و فشار خون در نمونه های حیوانی و انسانی در آموزش، پژوهش و درمان در رشته های علوم اعصاب، فیزیولوژی، فارماكولوژی، دامپزشكی و علوم زیستی كاربرد دارد.
مدیرعامل این شركت فناور كه در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور داشت، افزود: ثبت سیگنال‌های تك واحدی از نورون‌های مغزی و نخاعی كه این روش برای مطالعه تغییرات رفتار نورون های مغزی تحت تاثیر داروها، اعتیاد و محرك های الكتریكی كاربرد دارد، همچنین مطالعه رفتار نورون های حسی مانند بینایی، شنوایی و درد و مطالعه اختلالات حركتی (مثل قطع نخاع ) نیز با روش ثبت تك واحدی (دستگاه الكتروماجول و نرم افزارهای مرتبط) امكان پذیر است.
این فعال فناور، نورو فیدبك را دیگر محصول فناور این شركت برشمرد و گفت: این محصول با كاربرد در حوزه پزشكی و علوم اعصاب، جهت تشخیص و درمان بسیاری از اختلالات عصبی و روانی كاربرد وسیعی دارد نوروفیدبك در درمان اختلالات زیادی از قبیل بیش فعالی و كمبود توجه، مشكلات توجه و تمركزی، اختلالات اضطرابی، حملات هراس، اختلالات حاد پس ضربه ای، مشكلات خواب، سردردهای میگرنی، حمله های صرعی، اختلالات یادگیری، سوء مصرف مواد و... به كار می‌ رود.
نوربخش با بیان این كه طی چند سال گذشته از لحاظ ثبت فناوری نسبت به مشابه خارجی، هم گام حركت كرده‌ایم، توجه و حمایت از فناوران را گامی موثر در زمینه ‌سازی برای پیشرفت شركت‌ های فناور داخلی دانست و افزود: فعالیت ‌های حمایتی و توجه جدی به صادرات شركت‌ ها می‌ تواند رشد و شكوفایی كشور در عرصه فناوری را به ارمغان بیاورد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: