کد خبر: ۱۰۶۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 29
شفا آنلاین>سلامت>وزیربهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: بومی شدن30 درصد ظرفیت بومی دانشگاههای علوم پزشكی یك ظرفیت بزرگ است كه با استفاده از آن تا 10سال آینده بتوانیم طرح نیروی انسانی را برداریم.

به گزارش شفا آنلاین،سیدحسن هاشمی صبح امروز(جمعه) درهفدهمین همایش كشوری علوم پزشكی و جشنواره آموزشی شهید مطهری درسالن همایش های رازی، اظهارداشت: ممكن است برخی از دانشگاه های وزارت علوم از نظر اعتباری مشكلاتی داشته باشند اما در دانشگاه های علوم پزشكی به علت وجود بیمارستان آموزشی وضعیت اعتباری نامناسب نیست.

** افراد متمكن باید بخشی از هزینه تحصیل را بپردازند
وزیربهداشت ضمن تاكید بر لزوم گسترش و تقویت دانشگاه های خودگردان گفت: به جز افراد نیازمند و كم درآمد، افرادی كه تمكن مالی دارند باید بخشی از هزینه تحصیل خود را پرداخت كنند.
وی گفت: شاید بگویید كه این مسئله با اسناد بالادستی مغایرت دارد اما این حالت در آموزش و پرورش و مدارس غیرانتقاعی در كنار مدارس دولتی وجود داشت و موثر بود چرا كه بسیاری از نخبگان علاوه بر مدارس دولتی از مدارس غیرانتفاعی رشد كرده‌اند و اگر این مدارس نبود، دولت در تامین هزینه های آموزش و پرورش مشكل داشت.

**انتقاد وزیربهداشت ازتحصیل دانشجویان ایرانی درمالزی یا فیلیپین
وزیربهداشت ضمن انتقاد ازتحصیل برخی از دانشجویان در برخی از دانشگاه‌های بی كیفیت در كشورهایی نظیر مالزی، فیلیپین، بلاروس و ارمنستان، افزود: متاسفانه بسیاری از خانواده فرزندان خود را به این كشورها می‌فرستند و در آنجا نیز مهارت كافی را كسب نمی‌كنند بنابراین باید واحدهای خودگران را توسعه دهیم و ورود بخش خصوصی را تسهیل كنیم.
هاشمی دلیل سفربرخی از افراد به كشورهایی مانند امارات عربی برای تحصیل در رشته هایی مانند پزشكی یا دندانپزشكی را تنگ نظری برخی از مسئولان در استفاده از ظرفیت بخش خصوصی دانست.
وی گفت: اگر بخش خصوصی به حوزه آموزش پزشكی وارد شده بود وضعیت بهتر بود در حالی كه پس از بازگشت دانشجویان از این كشورها به آنها می گوییم كه صلاحیت كافی را ندارند.

**تنگ شدن فضا برای تحصیل دانشجویان كم بضاعت
وزیربهداشت بر لزوم تامین بخشی از اعتبارات حوزه آموزش از مسیر واحدهای خودگردان تاكیدكرد وگفت: بعید می دانم كه دولت تا چند سال آینده قادر به تامین اعتبارات این حوزه به طور كامل باشد اما گرچه واحدهای خودگردان در ظاهر مردم پسند نیستند اما در صورت توسعه این دانشگاه ها فضا برای تحصیل افراد كم بضاعت در دانشگاه های دولتی بیش از گذشته ایجاد می شود.
هاشمی افزایش ظرفیت دانشگاه ها را موجب تحت فشار قرار گرفتن دانشگاه ها و اساتید آنها عنوان كرد و افزود: از ابتدای انقلاب تاكنون روند پذیرش ها و ظرفیت ها صعودی بوده اما در جایی باید متوقف شود.

**فارغ التحیلان مامایی و بهداشت، بازار كار ندارند
وی گفت: به عنوان نمونه در برخی از رشته ها مانند مامایی و بعضی رشته های بهداشت، تعداد فارغ التحصیلان زیاد است كه برای همه بازار كار وجود ندارد از طرف دیگر برای اجرای طرح پزشك خانواده در كشور به 650 متخصص پزشك خانواده نیاز داریم كه ظرفیت آن حداكثر باید 800 نفر باشد بنابراین باید ظرفیت را در جاهایی كه نیاز داریم گسترش دهیم.
هاشمی با تاكید بر گسترش فضاهای آموزشی در كشور، خاطرنشان كرد: تلاش دولت بر این است كه از فرصت پسابرجام برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه فضاهای آموزشی و درمانی استفاده كند.
وزیر بهداشت مهمترین اقدام هر مسئولی را انتخاب افراد عالم دانست و اظهار داشت: در آموزش، معلم پرور نبوده ایم ضمن اینكه انتخاب های ما به ویژه مسئولان آموزش در دانشگاه ها و بیمارستانها ممكن است صحیح نبوده باشد زیرا با انتخاب اعضای هیات علمی توانا می توانیم به سمتی حركت كنیم كه خروجی بهتری داشته باشیم و متناسب با نیازهای كشور، نیروی مورد نیاز را تربیت كنیم.
هاشمی از استعدادهای درخشان به عنوان سرمایه های اصلی و مهم كشور یاد كرد و گفت: مشكلات آنها به تدریج برطرف می شود و آنها هم باید قدر این توفیق الهی را بدانند. پزشك شدن تنها به داشتن دانش و مهارت نیست بلكه یك پزشك قبل از پزشك شدن باید علاوه بر انسانیت، دردهای جامعه را بداند و به آن احترام بگذارد.
وزیر بهداشت خطاب به مسئولان و كارشناسان آموزش پزشكی، گفت: تا جایی كه امكان دارد كار مردم را تسهیل كنید و از امكانات و بسترهای الكترونیكی نیز استفاده كنید.
هاشمی گفت: مناسب نیست كه 50 درصد از مراجعات به وزارت بهداشت مربوط به حوزه آموزش باشد در حالی كه می توان از مراجعات غیرضرور در بستر خدمات الكترونیكی جلوگیری كرد.
هاشمی در ادامه، خاطرنشان كرد: اگر فردی آموزش، دانش و مهارت كافی برای فارغ التحصیلی ندارد كاری انجام شود، بزرگترین خیانت به كشور و مردم و بزرگترین ظلم را انجام داده اید بنابر این باید با افراد زیاده خواه و ناكارامدبرخورد مناسب انجام شود.
وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه آموزش اساس كار ما را تشكیل می دهد، تصریح كرد: كاستی ها و كمبودها ناشی از كم توانی در آموزش و همچنین كم تو جهی و كم تدبیری مسئولان است كه آن هم از عدم آموزش صحیح آنها سرچشمه می گیرد.
هاشمی اظهار داشت: همه كمك كنند تا تغییر و تحول در حوزه آموزش به خوبی صورت گیرد اما در مقایسه با تحول در درمان مانند كاهش هزینه های مردم، ارتقای كیفیت هتلینگ در بیمارستانها و افزایش دسترسی مردم كه نیازمند زمان نیست، تغییرات در حوزه آموزش نیازمند زمان و صبوری است كه نیاز به استمرار دارد و پس از دو تا سه دولت آینده می توانیم شاهد تغییرات گسترده در آموزش پزشكی باشیم.
وزیر بهداشت از ادغام آموزش در خدمات پزشكی به عنوان فرصتی مغتنم یاد كرد و گفت: دیگر نمی توان در مورد درستی یا نادرستی آن تصمیم گرفت اما در ملاقات هایی كه با وزرای بهداشت بسیاری از كشورها داشتم، بزرگترین مشكل آنها، تربیت نیروی انسانی در یك وزارتخانه دیگر است و ادغام آموزش در خدمات پزشكی را به عنوان یك دستاورد بزرگ برای كشور ما می دانند.
هاشمی تصریح كرد: حتما باید آموزش در محیط ارائه خدمات استفاده شود و شبكه بهداشت نیز می تواند نقش مهمی در گذراندن بخش از آموزش های گروه های مختلف پزشكی ایفا كند چرا كه در حال حاضر خانه ها و مراكز بهداشت و بیمارستانها به ویژه بیمارستانهای آموزشی محیط مناسبی برای آموزش دانشجویان هستند.
وزیر بهداشت از مهارت به عنوان بخش مهمی از آموزش یاد كرد و اظهار داشت: در زمان تحصیل ما در دهه های گذشته امكانات ارتباطی و آموزش مانند امروز گسترده نبود اما دانشجویان در حال حاضر با در اختیار داشتن امكانات ارتباطی می توانند به خوبی آموزش ببینند اما مهارت اهمیت ویژه ای دارد و نقص در تشخیص، اداره بیمار و انجام خدمت مهمترین مشكلات ما هستند.

**لزوم بازنگری آموزش پزشكان عمومی
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم بازنگری دوره آموزشی پزشك عمومی اشاره كرد و افزود: برخی از مواد درسی باید حذف شوند و برخی از نیازها و احتیاجات باید اضافه شوند به عنوان نمونه طب سنتی كشور ما كه سابقه ای تاریخی درخشان دارد و پرآوازه ترین افراد در دنیا در طب سنتی ایرانی بوده اند، باید به عنوان واحد های درسی در دانشگاه ها تدریس شود.
وزیر بهداشت با بیان اینكه مهارت باید در استفاده از بستر بهداشت باشد، اظهار داشت: متاسفانه در سالهای گذشته علاوه بر افزایش هزینه های تحصیل برای كشور، دوره ها را نیز طولانی كرده ایم و اختیار و تصمیم را به خود صنف و گروه داده ایم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان كرد: جشنواره شهید مطهری به نام شهیدی برگزار می شود كه در كنار امام یكی از بنیانگذاران انقلاب بود و شهادت این عالم بزرگوار ضایعه بسیار بزرگی بود اما باید از چنین حوادثی عبرت گرفت كه توسط چه افرادی و با چه افكاری به شهادت رسید و مراقب بود تا بار دیگر مطهری ها به شهادت نرسند.
وزیر بهداشت با اشاره به شهادت استاد مطهری به دست گروهك فرقان، خاطرنشان كرد: آنها در دل انقلاب متولد شده بودند و بین خودی و غیرخودی و نیز حق و ناحق تفاوت قائل بودند و شعار آنها بسیار اسلامی و انقلابی بود اما در آن شب استاد مطهری را به شهادت رساندند كه نشان از جهل این گروه در درك مفاهیم واقعی و مترقی اسلام بود و این حوادث نیز در طول تاریخ تكرار می شود و امیدواریم ما عامل آن نباشیم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
اکرم موسی پور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۰
0
0
باسلام وخسته نباشید حضور وزیر محترم من مادر یکی از همین دانشجویانی هستم که علی رغم تلاش فرند م باتنگ نظر ی همین افراد موفق نشد درکشورخودش ادامه تحصیل دهد وبه اجبار در یکی از کشورهای همسایه مشغول به تحصیل می باشد علاوه برمشکلاتی که هم به بچه ها وخانواده های تحمیل شده سالانه مبالغ هنگفتی ارز از کشور به جیب کشورهای بیگانه سرازیر می شود سوال من این است چرا نباید این پولها صرف کشور مان نشود چرابچه یمان را آواره کشور های غریب کردهایم لطفا فکری وراه حلی هم برای چنین افرادی بکنین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: