کد خبر: ۱۰۶۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 27
شفا آنلاین>سلامت>تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان، جمع‌آوری تابلوهای پزشکان از سوی واحد‌های شهرداری و همچنین درج تبلیغات پزشکی قاچاق در برخی رسانه‌ها و نشریات از جمله مباحث مطرح در نشست خبری امروز سازمان نظام پزشکی بود.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی در نشستی که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، با بیان اینکه سال 95 سال خاصی در کشور جمهوری اسلامی ایران است، گفت: به همین دلیل این سال با شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده است. بنابراین حوزه سلامت امسال، سال ویژه‌ای را تجربه خواهد کرد؛ چرا که اکنون دورانی است که درآمدهای نفتی و منابع آن با مشکل روبرو شده، همه بحث اشتغال و رفاه اجتماعی را پیگیری می‌کنند و تحقق پسابرجام نیز زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه عرصه سلامت در دو سال اخیر با آغاز طرح تحول نظام سلامت فراز و نشیب‌های زیای داشت، گفت: از طریق این طرح تلاش می‌شود که سهم حوزه سلامت از GDP و منابع عمومی، حمایت‌های دولتی و ... افزایش یابد و ساختار ارائه خدمات را بهره‌ور کند؛ به طوری که پرداخت از جیب مردم طبق برنامه‌های سوم، چهارم و پنجم توسعه کاهش یافته و از روند افزایشی آن جلوگیری شود که این اتفاق افتاد اما تداوم آن بسیار مهم است.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران از ارائه 900 میلیون خدمت پزشکی در سال 94 در کشور خبر داد و گفت: این خدمات از خدمات بزرگ تا کوچک‌ترین نوع خدمات را شامل می‌شدند. باید توجه کرد که این میزان خدمت با 40 هزار متخصص و فوق تخصص و 60 هزار پزشک عمومی فعال و جمعیت دندانپزشکی ما انجام شده است. البته خدمات پرستاری، مامایی و سایر گروه‌ها جدای از این تعداد است و این تعداد فقط خدماتی است که مرتبط با تعرفه بوده و ارزشگذاری شده‌اند.

جهانگیری با بیان اینکه این حجم خدمت توقعاتی را در جامعه پزشکی ایجاد می‌کند، گفت: در مواردی پزشکان برای پاسخ به نیازها 16 تا 17 ساعت کار کرده‌اند؛ چرا که زمانی که بیمار در مطب یا بیمارستان بوده، پزشک نمی‌تواند خارج شود. از طرفی یکی از دلایل افزایش خدمات، کاهش هزینه‌ها بوده به طوریکه بیماران و نیازمندان فرصت یافتند تا به سلامت خود بیشتر فکر کنند.

وی افزود: در گذشته مردم درد داشتند، اما به دلیل هزینه‌ها به دنبال مداوا نمی‌رفتند و با درد مدارا می‌کردند، اما در طرح تحول نظام سلامت با کاهش هزینه‌های سلامت به 3 و 6 درصد دیدیم که مردم برای مداوای دردهای خود آمدند.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه نظام پزشکی حامی مردم و جامعه پزشکی است، گفت: در حال حاضر 80 درصد خدمات ما در حوزه بستری در بخش دولتی ارائه می‌شود. از طرفی نظام پزشکی باید پیگیر حقوق پزشکان فعال در بخش دولتی باشد و مطالباتی را هم برای مردم داشته باشد، اما پرداخت مطالبات به پزشکان با تاخیر روبروست به طوریکه 70 درصد تاخیرها در مطالبات جامعه پزشکی است و کارکنان و کارمندان بیمارستان‌ها حقوق‌شان را به ماه گرفته‌اند، اما مطالبات پزشکان از اردیبهشت 94 تاکنون داده نشده است.

جهانگیری با بیان اینکه در بخش خصوصی مطالبات انباشته شده‌اند، گفت: این در حالی است که پزشکان هنوز کار می‌کنند. بنابراین نقش جامعه پزشکی در ادامه طرح تحول نظام سلامت بسیار موثر بوده است. سلامت مهم‌ترین رکن جامعه است و جامعه پزشکی به صورت متعهدانه اقدام می‌کند. در زمینه مطالبات مذاکراتی با وزارت بهداشت و بیمه‌ها داشته‌ایم و این تعهد ایجاد شده که ما کار را ادامه دهیم.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به روند تاخیری اعلام تعرفه‌های 95، گفت: بارها گفته شده که تعرفه‌ها به صورت سرسام‌آور رشد کرده است؛ این در حالی است که در سال 93 که خدمات پزشکی رشد کرد، ارزش ریالی تعرفه رشدی نداشت و در سال 93 و 94 همان 8هزار و 800 تومان سال 92 بود و فقط ارزش نسبی تغییر کرد؛ به طوریکه برخی رشته‌ها ثابت ماندند و برخی رشته‌ها که ارزش نسبی آنها پایین بود، افزایش یافتند و به طور میانگین بار مالی آن 96 درصد بوده است.

جهانگیری با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر افزایش بار مالی تا 120 درصد، گفت: این عدد به دلیل توسعه خدمات بوده است؛ چرا که ما در برخی رشته‌ها یا رشد نداشتیم یا رشد 10 درصدی را تجربه کردیم و این کار برای ایجاد تعادل بین رشته‌ای بوده است؛ این در حالی است که تا به امروز سه سال است که ما K‌ ارزش ریالی را ثابت نگه داشتیم. همچنین باید توجه کرد که تنها جزء حرفه‌ای K‌ به پزشک می‌رسد نه جزء فنی آن.

وی با تاکید بر لزوم توجه به قیمت تمام شده خدمات، افزود: بر اساس بند ه ماده 38 قانون باید به دو اصل قیمت تمام شده و تعادل منابع و مصارف توجه شود اما تا به امروز به اصل قیمت تمام شده عمل نشده، البته در این دولت ما در دو جنبه قیمت تمام شده را محاسبه کردیم که در حوزه‌های هتلینگ و ویزیت بود.

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: به دلیل کسری منابع در پرداخت به پزشکان عقب هستیم و توانسته‌ایم حقوق پرسنل را در بخش خصوصی پرداخت کنیم.

در ادامه دکتر مقیمی، مدیر کل نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی ایران درباره قوانین تبلیغات پزشکی گفت: در این زمینه آیین‌نامه بسیار مدونی را از سال 83 اجرا می‌کنیم، اما برخی تبلیغات غیرمجاز به این علت است که دستگاه‌های مجری و رسانه‌ها توضیحات ما را نمی‌پذیرند. این در حالی است که آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی مبنای تبلیغات پزشکی است و باید قبل از درج تبلیغات، سلامت آنها از سوی نظام پزشکی سنجیده شود.

وی با بیان اینکه مجوز تبلیغات برای پزشکان یک روزه و برای شرکت‌های توزیع کننده محصولات 15 روزه صادر می‌شود، گفت: متاسفانه دروازه تبلیغات پزشکی باز است و حتی تبلیغات قاچاق نیز به راحتی درج می‌شوند. علت این نابسامانی این است که واحدهای مجری بر اساس آیین‌نامه سازمان نظام پزشکی عمل نمی‌کنند. البته در صورتی که اعضای جامعه پزشکی در درج تبلیغات تخلف کنند، با آنها برخورد می‌کنیم، اما درباره غیرپزشکان این اختیار را نداریم و دادگاه‌ها باید با آن برخورد کنند. در عین حال نشریات توجه کنند که باید اول مجوز ما را ببینند و بعد تبلیغ را درج کنند.

مدیر کل نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی ایران درباره جمع‌آوری تابلوهای پزشکان از سوی شهرداری گفت: از نظر قانونی پزشکان نباید عوارض تابلو بدهند، اما متاسفانه واحدهای مختلف شهرداری قوانین خودشان را هم قبول ندارند. متاسفیم که شبانه تابلوهای پزشکان را می‌برند. ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: