کد خبر: ۱۰۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 2016April 26
شفا آنلاین>سلامت>طرح "سلامت‌یار" که با هدف پر کردن حلقه مفقوده میان پزشک و پرستار و البته با هماهنگی وزارت بهداشت، از سوی جمعیت هلال احمر برنامه‌ریزی شد، در آستانه اجرا قرار دارد و با وجود همه اطمینان خاطرهایی که مسوولان اجرای طرح داده‌اند، اما سازمان نظام پرستاری همچنان با آن مخالف است.
به گزارش شفا آنلاین،کمی بعد از معرفی طرح سلامت یاران، نظرات موافق و مخالفی در خصوص آن مطرح شد. سازمان نظام پرستاری به عنوان مخالف اصلی طرح، از ورود سلامت یاران به بیمارستان‌ها ابراز نگرانی می‌کند و فعالیت آنها را غیر ضروری می‌خواند و البته این اقدام را نوعی دخالت در کار پرستاران می‌داند.

اما سازمان داوطلبان هلال احمر که مجری اصلی این طرح است، تاکید دارد که تدوین آن با هماهنگی وزارت بهداشت صورت گرفته و خط قرمز سلامت‌یاران را ورود به مباحث حوزه درمان می‌داند و اطمینان می‌دهد که قرار نیست داوطلبان مداخله‌ای در امر درمان داشته باشند.

خط قرمز هلال احمر در طرح سلامت‌یار

فرحناز رافع، رییس سازمان داوطلبان هلال احمر،در تشریح برنامه "سلامت‌یار" جمعیت هلال احمر و چگونگی فعالیت سلامت‌یاران، می‌گوید: اجرای طرح سلامت‌یار و عملیاتی شدن آن از اولویت‌های سال 95 سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر است؛ به طوری که مبانی نظری این برنامه در سال گذشته پی‌ریزی و اجرای آزمایشی آن مشخص شد.

وی با بیان اینکه برنامه سلامت‌یار جمعیت هلال احمر از اردیبهشت ماه در 10 استان کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، ادامه می‌دهد: این برنامه اکنون به صورت آزمایشی در سه استان شروع شده و در اردیبهشت ماه به 10 استان گسترش خواهد یافت.

رافع درباره نگرانی سازمان نظام پرستاری نسبت به طرح اجرای سلامت‌یار و دخالت در کار پرستاران در بیمارستان‌ها نیز می گوید که خط قرمز ما در اجرای این برنامه، ورود به مباحث حوزه درمان است. تاکید می‌کنم که سلامت‌یاران تحت هیچ شرایطی در حوزه درمان حضور نخواهند یافت و تنها به عنوان همراه و کمک همراه بیمار فعالیت خواهند داشت.

رییس سازمان داوطلبان هلال احمر، کار اصلی سلامت‌یاران را حمایت روحی و روانی از بیماران معرفی می‌کند که قرار است حلقه مفقوده بین بیمار، پزشک و پیراپزشک را پر کنند.

به گفته رافع، سلامت‌یاران در اقداماتی نظیر خواندن کتاب، خواندن ادعیه و همراهی بیمار در آزمایشگاه، تصویربرداری و در مجموع کمک به بیمار برای اقداماتی که خود نمی‌تواند آن را انجام دهد، فعالیت خواهند داشت.

وی همچنین به هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت جهت ارایه آموزش‌های لازم به سلامت‌یاران اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: به دنبال این اقدامات، شرح وظایف سلامت‌یاران تدوین و به آنها تبیین شده است. سلامت‌یاران نیز پس از طی این دوره و اخذ گواهینامه پایان دوره، به مراکز درمانی معرفی می‌شوند. این اتفاق اکنون افتاده، پایش سلامت 1500 سلامت‌یار صورت گرفته، به بیمارستان‌ها معرفی شده‌اند و شروع‌ به کارشان را در اردیبهشت ماه شاهد خواهیم بود.

هرچند مسوولان جمعیت هلال احمر و همچنین وزارت بهداشت تاکید دارند که "سلامت‌یاران" به هیچ عنوان در امر درمان دخالت نخواهند داشت، اما سازمان نظام پرستاری از ابتدای سال جاری مخالفت خود با این طرح را به صورت رسمی اعلام کرد و همچنان تاکید دارد که این طرح، دخالت در امور درمانی کادر بیمارستانی است.

محمدعلی آدابی، رییس سازمان نظام پرستاری در خصوص علت انتقاد سازمان نظام پرستاری به طرح سلامت یار می‌گوید: سازمان هلال احمر با پا گذاشتن در حیطه فعالیت بیمارستانی و دخالت در امور بیمارستان‌ها موجب رنجش و نارضایتی پرستاران می‌شود. باید امور درمان بیماران مانند حفظ اسرار از لحاظ حفظ و صیانت ارزش‌ها و حقوق بیمار مثل سابق به عهده پزشک و پرستار باشد.

وی این حرکت را درتضاد با محرمانه بودن اسرار بیمار می‌داند که تنها پرستار و پزشک باید از آن مطلع باشند و نسبت به آن هشدار می‌دهد و می‌گوید: به عقیده ما افرادی غیر از پزشک و پرستار صلاحیت داشتن اطلاعات مربوط به بیمار را به هر بهانه ای ندارند.

رییس سازمان نظام پرستاری، خط قرمز سلامت یاران و هر فردی غیر از پزشک و پرستار را حیطه کار بیمارستانی بیان می‌کند و می‌افزاید: اعلام شده است که 1500 نفر از این افراد می‌خواهند وارد حیطه درمان شوند. ما نیز اعلام می‌کنیم اگر هلال احمر بخواهد خارج از شرح وظایف خود عمل کند و موجب رنجش بیشتر پرستاران شود، این مساله را در انجمن بین‌المللی صلیب سرخ طرح می‌کنیم.

وی با اشاره به اظهارات مسوولان هلال احمر مبنی بر اینکه یکی از اقدامات سلامت‌یاران، کتابخوانی برای بیماران خواهد بود، آن را در شرایط فعلی با توجه به سایر کمبودهای حوزه پرستاری، غیرضروری می‌داند و می‌گوید: سوال من این است که آیا در شرایط حاضر که با کمبودهای مختلفی روبرو هستیم و اولویت‌های بیمار روی زمین مانده است، آیا کتاب خواندن برای بیمار ضرورتی وجود دارد؟

رییس سازمان نظام پرستاری همچنین می‌گوید: در حال حاضر چگونگی آموزش‌های سلامت‌یاران برای ورود به این بیمارستان‌ها مشخص نیست. این اقدام با وظایف سازمان هلال احمر سازگار نیست و نوعی پا گذاشتن به حریم شغلی دیگران است. ما اجازه نداریم در جامعه‌ای که اخلاق در آن حاکم است در حریم شغلی دیگران پا بگذاریم و بدون داشتن آموزش‌های لازم و آکادمیک با این حالت‌های میانبر به اطلاعات حداقلی دست پیدا کنیم و سلامت‌یاران به جای پرستار در بیمارستان انجام وظیفه کنند. ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: